از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
74) (واتخذوامن دون الله الهه لعلهم ینصرون ): (غیر از خدا، خدایانی برگزیده اند تا شاید یاری شوند) [ نظرات / امتیازها ]
75) (لایستطیعون نصرهم وهم لهم جند محضرون ): (آن معبودها نمی تواننداینها را یاری کنند و اینان سپاه احضارشده آنهایند)می فرماید مشرکین معبودهایی شامل بتها و سنگ و چوب یا افرادی از بشر ورؤسای قوم را به غیر خدای یکتا، معبود خود گرفته اند تا به خیال خود از سخط وناخشنودی آنها ایمن شده و به واسطه شفاعت آنها به نفع و خیری برسند و آن معبودها، ایشان را یاری کنند، اما آن آلهه قادر بر یاری این مشرکین نیستند، چون مالک هیچ خیر و شری نمی باشند ولی مشرکین لشکریان آلهه ها بوده و پیرو آنها ومطیع ایشان گشتند لذا در قیامت که آلهه برای جزا احضار می شوند این مشرکین نیز که پیرو آنها بودند، احضار خواهند شد، تا بواسطه اعمالشان محاسبه و مجازات شوند.لذا کسانیکه از افراد طاغی و ستمگر پیروی و اطاعت محض می کنند در بت پرستی فرقی با مشرکین ندارند و شریک آنها می باشند چون همانطور که آنها مطیع بتها بوده ودر برابرشان خضوع داشتند اینها نیز همین اعمال را درباره طاغوتها به انجام می رسانند. [ نظرات / امتیازها ]
76) (فلایحزنک قولهم انا نعلم ما یسرون ومایعلنون ): (پس گفتار آنها تورا اندوهگین نکند، بدرستی که ما آنچه را مخفی کرده یا آشکار نمایند، می دانیم ) [ نظرات / امتیازها ]
  مرتضي عزتيان - برگزیده تفسیر نمونه
74) لذا در این آیه به تشریح حال مشرکان پرداخته چنین مى‏گوید:
«آنها غیر از خدا معبودانى براى خویش برگزیدند به این امید که از سوى آنها یارى شوند» و مورد حمایت بتان قرار گیرند (وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لَعَلَّهُمْ یُنْصَرُونَ).
چه خیال خام و فکر باطلى؟ که این موجودات ضعیف را که هیچ قدرتى بر دفاع از خویشتن ندارند تا چه رسد به دیگران، در کنار خالق زمین و آسمان و بخشنده آن همه مواهب قرار دهند، و در حوادث مشکل زندگى از آنان یارى طلبند؟ [ نظرات / امتیازها ]
75) لذا در این آیه مى‏افزاید: «آنها قادر به نصرت و یارى عبادت کنندگان خویش نیستند، و این عابدان در قیامت لشکر آنها خواهند بود و همگى در آتش دوزخ حضور مى‏یابند» (لا یَسْتَطِیعُونَ نَصْرَهُمْ وَ هُمْ لَهُمْ جُنْدٌ مُحْضَرُونَ).
چه دردناک است که این پیروان در آن روز به صورت لشکریانى پشت سر بتها قرار گیرند، و همگى در دادگاه عدل خدا حضور یابند- حاضر ساختن افراد بى‏آنکه خودشان تمایل داشته باشند نشانه حقارت آنها است- و بعد از آن همگى به دوزخ فرستاده شوند، بى‏آنکه بتوانند گرهى را از کار لشکر خود بگشایند.
برگزیده تفسیر نمونه، ج‏4، ص: 110 [ نظرات / امتیازها ]
76) سر انجام در این آیه به عنوان دلدارى پیامبر صلّى اللّه علیه و اله و تقویت روحیه او در برابر این همه کار شکنیها و فتنه انگیزیها و افکار و اعمال خرافى، مى‏فرماید:
«اکنون که چنین است سخنان آنها تو را غمگین نکند (که گاهى تو را شاعر مى‏خوانند و گاهى ساحر و گاه تهمتهاى دیگرى مى‏بندند) چرا که آنچه را آنها در دل مخفى مى‏دارند و یا با زبان آشکار مى‏سازند همه را ما مى‏دانیم» (فَلا یَحْزُنْکَ قَوْلُهُمْ إِنَّا نَعْلَمُ ما یُسِرُّونَ وَ ما یُعْلِنُونَ).
نه نیات آنها بر ما پوشیده است، و نه توطئه‏هاى مخفیانه آنها، و نه تکذیبها و شیطنتهاى آشکارشان، همه را مى‏دانیم و حساب آنها را براى روز حساب نگه مى‏داریم و تو را از شر آنها در این جهان نیز در امان خواهیم داشت. [ نظرات / امتیازها ]
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
74)
وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لَعَلَّهُمْ یُنْصَرُونَ (74)

وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ‌: و فرا گرفتند غیر از خداى به حق، آلِهَةً: خدایانى که بر هیچ چیز قادر نیستند، لَعَلَّهُمْ یُنْصَرُونَ‌: به امید آنکه یارى کرده شوند، یعنى شافع آنها شده دفع عذاب از آنها نمایند؛ و حال آنکه بتان،

[ نظرات / امتیازها ]
75) لا یَسْتَطِیعُونَ نَصْرَهُمْ وَ هُمْ لَهُمْ جُنْدٌ مُحْضَرُونَ (75)

لا یَسْتَطِیعُونَ نَصْرَهُمْ‌: نمى‌توانند یارى دادن ایشان را، زیرا جماد محض و اصلا شعور و قدرتى ندارند، وَ هُمْ لَهُمْ جُنْدٌ مُحْضَرُونَ‌: و آن بت پرستان مر بتان را سپاهى‌اند حاضر کرده شده، یعنى شیطان ایشان را نزد بتان حاضر ساخته براى عبادت آنها. یا روز قیامت بت پرستان را با بتان در آتش جهنم حاضر خواهند کرد، زیرا هر حزبى با معبود باطل خود در طبقه‌اى معذب شوند، پس نه سپاه دفع عذاب از آنها خواهند کرد و نه آنها رفع عقاب نمایند. مروى است که در قیامت بتان را در پیش دارند و بت‌پرستان را در پس، مانند لشکر در عقب شاه، و به این کیفیت ایشان را وارد جهنم نمایند؛ و چون حال به این نوع خواهد بود، [ نظرات / امتیازها ]
76)
فَلا یَحْزُنْکَ قَوْلُهُمْ إِنَّا نَعْلَمُ ما یُسِرُّونَ وَ ما یُعْلِنُونَ (76)

فَلا یَحْزُنْکَ قَوْلُهُمْ‌: پس باید که غمگین نسازد تو را اى پیغمبر گفتار ایشان که نسبت به خالق خود گویند از اتخاذ ولد و شریک و در باره تو از نسبت سحر و کهانت و شعر، إِنَّا نَعْلَمُ ما یُسِرُّونَ‌: بدرستى که ما مى‌دانیم آنچه پنهان مى‌کنند از کینه و دشمنى نسبت به مؤمنان، وَ ما یُعْلِنُونَ‌: و آنچه آشکار از کلمات کفر و عصیان و ما جزا خواهیم داد ایشان را بدان.

شأن نزول:

از حضرت صادق علیه السلام مروى است: ابى بن خلف به مجلس حضرت رسالت صلّى اللّه علیه و آله آمد، در آن مجلس بعضى از صنادید قریش حاضر بودند، استخوان پوسیده را به دست گرفته خرد کرده به باد داد و گفت: کیست این اجزاى متفرقه را جمع و زنده نماید؟ حضرت فرمود: آفریدگار من اجزاى متفرقه را جمع و زنده فرماید در قیامت و به جهنم معذب سازد [ نظرات / امتیازها ]
 » اطیب البیان
74) وَ اتَّخَذُوا مِن‌ دُون‌ِ اللّه‌ِ آلِهَةً لَعَلَّهُم‌ یُنصَرُون‌َ (74)

و گرفتند ‌اینکه‌ مشرکین‌ ‌از‌ ‌غیر‌ خداوند متعال‌ خدایانی‌ بامید اینکه‌ ‌اینکه‌ خدایان‌ ‌آنها‌ ‌را‌ یاری‌ میکنند و ‌آنها‌ یاری‌ میشوند.

وَ اتَّخَذُوا مِن‌ دُون‌ِ اللّه‌ِ آلِهَةً ‌هر‌ طایفه‌ ‌از‌ مشرکین‌ یک‌ خدایانی‌ ‌بر‌ ‌خود‌ اتخاذ کردند یک‌ طایفه‌ بت‌ پرستان‌ اصنامی‌ داشتند مخصوصا ‌در‌ دوره جاهلیت‌ ‌در‌ مکه‌ و حجاز یک‌ بت‌ بزرگ‌ ‌که‌ خدای‌ تمام‌ ‌آنها‌ ‌بود‌ و ‌هر‌ طایفه‌ یک‌ بت‌ ‌برای‌ ‌خود‌ گرفتند و ‌در‌ کعبه‌ معظمه‌ نصب‌ کردند و ‌هر‌ فردی‌ یک‌ بت‌ مخصوص‌ ‌خود‌ داشت‌ و ‌در‌ فتح‌ مکه‌ پیغمبر اکرم‌ ‌با‌ امیر المؤمنین‌ رفتند و تمام‌ ‌آنها‌ ‌را‌ شکستند و ‌از‌ ‌بین‌ بردند و ‌اینکه‌ دستگاه‌ بت‌ پرستی‌ ‌از‌ قدیم‌ الایام‌ قبل‌ ‌از‌ زمان‌ نوح‌ رواج‌ داشت‌ ‌که‌ ‌در‌ سوره نوح‌ میفرماید وَ قالُوا لا تَذَرُن‌َّ آلِهَتَکُم‌ وَ لا تَذَرُن‌َّ وَدًّا وَ لا سُواعاً وَ لا یَغُوث‌َ وَ یَعُوق‌َ وَ نَسراً آیه 22 و 23 ‌در‌ زمان‌ ابراهیم‌ ‌که‌ حضرت‌ ابراهیم‌ ‌آنها‌ ‌را‌ شکست‌ ‌که‌ میفرماید ‌در‌ سوره انبیاء وَ تَاللّه‌ِ لَأَکِیدَن‌َّ أَصنامَکُم‌ بَعدَ أَن‌ تُوَلُّوا مُدبِرِین‌َ فَجَعَلَهُم‌ جُذاذاً إِلّا کَبِیراً لَهُم‌ لَعَلَّهُم‌ إِلَیه‌ِ یَرجِعُون‌َ آیه 58 و 59 ‌در‌ زمان‌ موسی‌ میفرماید وَ جاوَزنا بِبَنِی‌ إِسرائِیل‌َ البَحرَ فَأَتَوا عَلی‌ قَوم‌ٍ یَعکُفُون‌َعَلی‌ أَصنام‌ٍ لَهُم‌ قالُوا یا مُوسَی‌ اجعَل‌ لَنا إِلهاً کَما لَهُم‌ آلِهَةٌ اعراف‌ آیه 134 یک‌ طائفه‌ خورشید پرستان‌ ‌که‌ بلقیس‌ و اهل‌ سبأ بودند ‌که‌ میفرماید ‌از‌ قول‌ هدهد بحضرت‌ سلیمان‌ إِنِّی‌ وَجَدت‌ُ امرَأَةً تَملِکُهُم‌ وَ أُوتِیَت‌ مِن‌ کُل‌ِّ شَی‌ءٍ وَ لَها عَرش‌ٌ عَظِیم‌ٌ وَجَدتُها وَ قَومَها یَسجُدُون‌َ لِلشَّمس‌ِ مِن‌ دُون‌ِ اللّه‌ِ نمل‌ آیه 23 و 24 یک‌ طائفه‌ گاو پرست‌ ‌که‌ ‌در‌ هند ‌تا‌ امروز هستند یک‌ طایفه ملائکه‌پرست‌ یک‌ طائفه‌ جن‌پرست‌ یک‌ طائفه‌ درخت‌ پرست‌ یک‌ طائفه‌ ائمه‌ پرست‌.

لَعَلَّهُم‌ یُنصَرُون‌َ چنانچه‌ گفتند ما نَعبُدُهُم‌ إِلّا لِیُقَرِّبُونا إِلَی‌ اللّه‌ِ زُلفی‌ زمر آیه 4 و میگفتند وَ اللّه‌ُ أَمَرَنا بِها اعراف‌ آیه 27 و ‌لو‌ ‌در‌ مورد فاحشه‌ ‌است‌ ولی‌ فحشایی‌ بزرگتر ‌از‌ ‌اینکه‌ نداریم‌. [ نظرات / امتیازها ]
75) لا یَستَطِیعُون‌َ نَصرَهُم‌ وَ هُم‌ لَهُم‌ جُندٌ مُحضَرُون‌َ (75)

‌اینکه‌ آلهه‌ استطاعت‌ ندارند ‌که‌ اینها ‌را‌ یاری‌ کنند و اینها ‌از‌ ‌برای‌ ‌آنها‌ لشکریست‌ ‌که‌ حاضر میکنند ‌آنها‌ ‌را‌.
اشاره‌ بآیه شریفه‌ ‌است‌ إِنَّکُم‌ وَ ما تَعبُدُون‌َ مِن‌ دُون‌ِ اللّه‌ِ حَصَب‌ُ جَهَنَّم‌َ أَنتُم‌ لَها وارِدُون‌َ لَو کان‌َ هؤُلاءِ آلِهَةً ما وَرَدُوها وَ کُل‌ٌّ فِیها خالِدُون‌َ انبیاء آیه 98 و 99.
لا یَستَطِیعُون‌َ نَصرَهُم‌ استطاعت‌ قبولی‌ قدرت‌ ‌است‌ و ‌اینکه‌ آلهه‌ نه‌ قدرت‌ دارند و نه‌ قابلیت‌ افاضه‌ قدرت‌ دارند زیرا یک‌ جسمی‌ و جمادی‌ بیش‌ نیست‌ و مصنوع‌ ‌خود‌ بشر ‌است‌ اما ذوی‌ العقول‌ ‌آنها‌ مثل‌ ملائکه‌ و انبیاء و ائمه‌ این‌ها بیزاری‌ میجویند ‌از‌ ‌آنها‌ و خصم‌ ‌آنها‌ میشوند.
وَ هُم‌ لَهُم‌ جُندٌ جند جماعتی‌ ‌را‌ گویند ‌که‌ ‌در‌ یک‌ مقصد شریک‌ هستند و ‌اینکه‌ آلهه‌ ‌با‌ عبده ‌خود‌ یک‌ جند میشوند.
مُحضَرُون‌َ و ‌آنها‌ ‌را‌ حاضر میکنند ‌در‌ جهنم‌ و بعضی‌ گفتند ‌که‌ ‌اینکه‌ عبده‌ جند ‌آن‌ آلهه‌ هستند ‌در‌ دنیا بامید اینکه‌ ‌آنها‌ اینها ‌را‌ یاری‌ کنند ولی‌ استطاعت‌ ندارند. [ نظرات / امتیازها ]
76) لا یَحزُنک‌َ قَولُهُم‌ إِنّا نَعلَم‌ُ ما یُسِرُّون‌َ وَ ما یُعلِنُون‌َ (76)

‌پس‌ محزون‌ نکند ‌شما‌ پیغمبر‌را‌ گفتار ‌آنها‌ محققا ‌ما میدانیم‌ آنچه‌ اینها پنهان‌ میکنند و آنچه‌ علنا اظهار میکنند.
نظر ‌به‌ اینکه‌ پیغمبر اکرم‌ نبی‌ رحمه‌ ‌بود‌ و آنچه‌ اذیت‌ میدید نفرین‌ نمیکرد بلکه‌ ‌در‌ حق‌ ‌آنها‌ دعاء میکرد
(اللهم‌ اهد قومی‌ فانهم‌ ‌لا‌ یعلمون‌)
و دوست‌ میداشت‌ تمام‌ بشرف‌ اسلام‌ مشرف‌ شوند و سعادت‌مند شوند خداوند تبارک‌ و ‌تعالی‌ نظر ‌به‌ اینکه‌ میدانست‌ ‌که‌ اینها دیگر قابلیت‌ هدایت‌ ندارند میفرماید ‌برای‌ تسلیت‌ خاطر مبارک‌ پیغمبر ‌صلی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌:
فَلا یَحزُنک‌َ قَولُهُم‌ قول‌ ‌آنها‌ اینکه‌ ساحر و جادوگر و کذاب‌ و مفتری‌ و مجنونش‌ گفتند و ‌در‌ دار النّدوة مشاورت‌ ‌در‌ قتل‌ ‌او‌ نمودند.
إِنّا نَعلَم‌ُ ما یُسِرُّون‌َ ‌که‌ ‌در‌ مجالس‌ ‌خود‌ سرا تصمیماتی‌ میگرفتند.
وَ ما یُعلِنُون‌َ ‌که‌ خاکروبه‌ ‌بر‌ سرش‌ ریختند شکمبه شتر ‌بر‌ سر ‌او‌ ریختند سنگ‌ بقدمهای‌ ‌او‌ زدند عبا بگردنش‌ پیچیدند ‌در‌ احد سنگ‌ ‌به‌ پیشانیش‌ زدند دور خانه ‌او‌ ‌را‌ گرفتند ‌که‌ ‌او‌ ‌را‌ بقتل‌ رسانند و ‌غیر‌ اینها. [ نظرات / امتیازها ]