از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  ضعیف بودن انسان
ضعیف بودن انسان از این بابت است که خدای سبحان در او قوای شهویه را ترکیب کرده، قوایی که دائما بر سر متعلقات خود با انسان ستیزه می‏کند، و وادارش می‏سازد به اینکه آن متعلقات را مرتکب شود، خدای عز و جل بر او منت نهاد، و شهواتی را بر او حلال کرد، تا به این وسیله سوژه شهوتش را بشکند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 449 قالب : تفسیری موضوع اصلی : انسان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تخفیف خداوند بر مسلمانان در امر ازدواج
خداوند برای اینکه طغیان شهوت انسان را بگیرد، نکاح را به مقداری که عسر و حرج او را بر طرف سازد تجویز کرده فرمود: «و احل لکم ماوراء ذلکم»(النساء / 24) و این ماوراء عبارت است از همان دو طریق ازدواج، و خریدن کنیز، و نیز به این وسیله آنان را به سوى سنن اقوامى که قبل از ایشان بودند هدایت فرمود، همچنین تخفیف بیشتری به مسلمانان داد و آن این است که نکاح موقت(متعه) که برای گذشتگان نبود را هم برایشان تجویز و تشریع کرد چون با تجویز متعه دیگر دشوارى‏هاى نکاح دائم و مشقت لوازم آن یعنى صداق و نفقه و غیره را ندارند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 449 و 450 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ازدواج- نکاح- زناشویی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نسیان آدمى، علت نامگذارى وى به انسان - فاطمه نصيري خليلي
و خلق الانسان ضعیفاً
امام صادق (ع) درباره علّت نامگذارى آدمیان به انسان فرمود: لانّه ینسى.(علل الشرایع، ص 15، ح 1، ب 11 ; معانى الاخبار، ص 48، ح 1) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر راهنما قالب : روایی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : تفسیر راهنما
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  گوشه‏اى از الطاف خداوند در امر ازدواج - ابراهيم چراغي
در این سه آیه اخیر، گوشه‏اى از الطاف خداوند در امر ازدواج پى در پى نقل شده است. خداوند احکام را براى شما بیان مى‏کند، «لیبیّن لکم» راه نشان مى‏دهد، «یهدیکم» لطف خود را به شما برمى‏گرداند، «یتوب علیکم» و بر شما آسان مى‏گیرد، «یخفّف عنکم» و این همه به خاطر آن که انسان در برابر طوفان غرایز، ناتوان، و قدرت صبر و خوددارى او اندک است.

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : اذن الهی گوینده : ابراهیم چراغی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  انسان - سيدابراهيم غياث الحسيني
در این آیه خداوند با قرار دادن ازدواج دائم ، ازدواج موقت و خرید کنیز راههایی برای جلوگیری از زنا برای انسان قرار داده است ولی در پایان همین آیه خداوند به یک نکته اشاره فرموده و آن یکی از خصلت های انسان است و آن کم طاقت بودن انسان می باشد [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : احکام موضوع اصلی : فطرت- سرشت گوینده : سیدابراهیم غیاث الحسینی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آسانی احکام ازدواج برای کمک به ضعف انسان - عبدالله عبداللهي
1 در آیات قبل سخن از ازدواج دائم و موقت و ازدواج با کنیزان و شرایط خاص آن بود این آیه به این نکته اشاره دارد که این احکام نوعى توسعه و تخفیف براى انسان به شمار مى آید؛ زیرا انسان اصولاً موجود ضعیفى است و باید راه هاى مشروعى براى کنترل طوفان غرایز گوناگون که از هر سو به او حمله ور مى شود، داشته باشد تا بتواند خود را از انحراف حفظ کند

2 آیه ى فوق این قانون و سنت الهى را بیان مى کند که خدا مى خواهد کار را بر شما مسلمانان سبک کند آرى، اساس اسلام بر تخفیف و آسان گیرى در همه ى قوانین، از جمله ازدواج است؛ ازاین رو، شریعت اسلام شریعت سهل و راحت نامیده شده است

3 اشاره ى آیه ى فوق به ضعف انسان، براى بیان و حکایت یک واقعیت خارجى در تمام افراد بشر است، نه براى سرزنش و تحقیر

4 انسان در چه مواردى ضعیف است:

الف) در انسان قواى مختلف مثل عقل و شهوت قرار داده شده است، ولى این قوا در برابر طوفان خواسته ها و شهوات ضعیف است

ب) ظرفیت و توانایى جسمى و فکرى انسان محدود است؛ ازاین رو، اگر قوانین سختى بر انسان تحمیل شود، نمى تواند تحمّل کند و عصیان مى کند؛ پس خدا به انسان تخفیف داد و قوانین را آسان گرفت [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر قرآن مهر ج 4 ، ص 102 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ازدواج- نکاح- زناشویی گوینده : عبدالله عبداللهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.