● رابطه این آیه و آیه قبل
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 98 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «حسبان»
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 98 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «عموا»
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 98 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «فتنه»
کلمه «فتنه» به معناى امتحانى است که شخص بیخبر را مغرور سازد، و به معنى مطلق شر و بلا هم هست.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 98 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «صمّوا»
کلمه (صمم) به معناى کرى است، و مراد از آن در اینجا نشنیدن پند و موعظه و بی اعتنایى به نصیحت است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 98 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● علت عصیان یهود نسبت به خداوند
این (عمى) و (صمم) (کورى و کرى) هر دو معلولند براى همان پندار غلطشان که خیال می کردند فتنه و امتحانى در کار نیست، و ظاهر سیاق آیه اینست که «حسبان» هم که علت کرى و کوریشان بود، خود معلول علتى دیگر است، و آن اینست که آنها براى خود فضیلت و کرامتى می پنداشتند، و آن فضیلت این بود که می گفتند ما از شاخه هاى شجره یعقوب هستیم، و می گفتند ما پسران خدا و دوستان اوییم، و چون چنین فضائلى را دارا هستیم پس عذابى براى ما نیست، اگر چه به هر عمل زشت و معصیتى آلوده باشیم، بنا بر این معناى آیه (و خدا داناتر است) چنین می شود: اهل کتاب به خاطر عقیده هایى که در باره خود داشتند و خیال می کرده اند که صرف یهودى بودن ایشان را از فتنه و بلا نگاه می دارد از این رو به همین پندار غلط کور و کر شدند، و کارشان بجایى رسید که دیگر نمی توانستند حق را ببینند، و یا از شنیدن مطالب حق و نافع انبیا و دعوتشان بسوى حق برخوردار شوند.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : این را می توان از مرجحات احتمال ما دانست، که گفتیم: احتمال می دهیم این آیات به منزله دلیلى باشد که توضیح می دهد آیه «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ الَّذِینَ هادُوا ...» را، بنا بر این، محصل معنا این می شود که اسما و القاب، به درد کسى نمی خورند، یهود هم بیهوده دلهاى خود را به اینکه اسمشان یهودى است خوش کرده اند، در صورتى که اسم، کسى را کرامت و فضیلت نمی دهد، آرى یهود کشتن پیغمبران و تکذیب آنان و سایر جرایم خود را نمی توانند به این اسمگزاریها محو کنند و آثار سوی گناهان خود را که همانا هلاکت و فتنه است از بین ببرند.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 98 و 99 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : یهودی |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● نجات یافتن یهود از عقاید باطل توسط خداوند
توبه خداوند بر بندگان نظر رحمت او است، بر ایشان، و بار دیگر دستگیریش از آنان، و اینکه فرمود: «ثُمَّ تابَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ» یعنى سپس خداوند به لطف و رحمت به ایشان رجوع فرمود: دلالت دارد بر اینکه یک بار آنان را از رحمت خود دور کرده و به آن پندار غلط دچارشان ساخته، و در نتیجه به کورى و کرى مبتلا شده اند سپس از جرمشان در گذشته و آن پندار غلط را از دلهایشان بیرون برده، و در نتیجه آن کرى و کوری شان را بهبودى بخشیده، و فهمیده اند که آنان هم مانند همه، جنس بشر و بندگان خدایند (نه پسر و دوست او)، و در نزد خدا هیچ کرامت و فضیلتى براى آنان نیست، مگر اینکه تقوا پیشه کنند، و حق بین شوند، و مواعظ خداوند را که از زبان انبیاى خود گوشزد بشر می سازند، بشنوند، وقتى این معنا را فهمیدند متوجه شدند که اسمگذارى هیچ سودى ندارد، و لیکن بعد از همه این عنایات بار دیگر به کرى و کورى سابق خود دچار شدند. {ثُمَّ تابَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ}
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 99 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : یهودی |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● عصیان دوباره یهود پس از هدایت خداوند
کورى و کرى را بار اول به همه یهود و بار دوم به کثیرى از آنان نسبت داده، و لفظ کثیر را از واو (عموا) و (صموا) که واو جمع است بدل آورد، این نکته براى این بکار رفته که اولا رعایت انصاف و حقیقت گویى در کلام شده باشد، و بفهماند که:
1-اگر بار اول بطور عموم گفتیم: «عَمُوا وَ صَمُّوا» نه براى این بود که بطور کلى تمامى یهود به کرى و کورى گرائیدند، بلکه از باب نسبت دادن حکم بعض بود به کل که خود تعبیریست متعارف.
2-بار اول همه یهود دچار کرى و کورى شدند و لیکن بار دوم عده کثیرى از آنها.
3-توبه الهى اثرش بالمره باطل نمی شود.
لذا دیدند که در اثر توبه خداوند در بار اول عده اى به هدایت خداوند باقى مانده و دچار کرى و کورى مجدد نشدند. {ثُمَّ عَمُوا وَ صَمُّوا کَثِیرٌ مِنْهُمْ}
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 99 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : یهودی |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● «فتنة» در آیه، یا به معناى آزمون و یا به معناى عذاب است -
ابراهيم چراغي
«فتنة» در آیه، یا به معناى آزمون و یا به معناى عذاب است.
بنىاسرائیل مىپنداشتند آزمایشها یا قهر و عذاب الهى، مربوط به دوران حضرت موسىعلیه السلام بوده و شامل آنان نمىشود. از این رو سرگرم زندگى مادّى، رفاهطلبى و بىتفاوتى نسبت به آیات الهى شدند.
امام صادقعلیه السلام دربارهى «وحسبوا ان لا تکون فتنة» فرمود: مقصود زمانى است که پیامبر در بین آنان نبود، «فعموا و صمّوا» زمانى است که پیامبر از دنیا رفت، «ثمّ تاب اللّه» زمانى است که امیرالمؤمنینعلیه السلام به خلافت رسید و «ثمّ عموا و صمّوا» تا روز قیامت است. [150]
--------------------------------------------------------------------------------
150) کافى، ج8، ص200.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : عذاب دنیوی |
گوینده : ابراهیم چراغی |
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● فتنة -
مسعود ورزيده
«فتنة» در آیه، یا به معناى آزمون و یا به معناى عذاب است.
بنىاسرائیل مىپنداشتند آزمایشها یا قهر و عذاب الهى، مربوط به دوران حضرت موسى علیه السلام بوده و شامل آنان نمىشود. از این رو سرگرم زندگى مادّى، رفاهطلبى و بىتفاوتى نسبت به آیات الهى شدند.
امام صادق علیه السلام در توضیح آیه فرمود: «و حسبوا ان لا تکون فتنة» مقصود زمانى است که پیامبر صلى الله علیه و آله در بین آنان بوده، «فَعَمُوا وَ صَمُّوا» زمانى است که پیامبر از دنیا رفت، «ثُمَّ تابَ اللَّهُ» مراد زمانى است که امیرمؤمنان علیه السلام به خلافت رسید و «ثُمَّ عَمُوا وَ صَمُّوا» مراد تا روز
قیامت است. «1»
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور(10جلدى)، ج2، ص: 344 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : فتنه |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.