● بیان عظمت قرآن
اینکه «کتاب «را در این آیه به طور نکره ذکر کرده و آن را با جمله «بر تو نازل شده» توصیف کرده، و اسمى از نازل کننده آن نبرده به خاطر تعظیم کتاب است. تفریعى هم که در جمله «فَلا یَکُنْ» هست خالى از دلالت بر این معنا نیست، گویا فرموده: این کتاب، کتاب مبارکى است که آیات پروردگارت را که بر تو نازل کرده برایت بیان مىکند، بنا بر این اگر مامور به تبلیغ آن و دعوت مردم به سوى آن شدهاى دلتنگ مباش، بلى اگر قرآن غیر این کتاب بود و از ناحیه غیر پروردگارت مىبود روا بود که از جهت زحمات و محنتهایى که در تبلیغ آن است دلتنگ باشى.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج8، ص: 6 و 7 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : ویژگی های قرآن |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● نقش جمله «لِتُنْذِرَ بِهِ»
جمله «لِتُنْذِرَ بِهِ» نتیجه انزال کتاب و از نظر ادبى هم ظرفى است لغو و متعلق به آن، نظیر جمله «وَ ذِکْرى لِلْمُؤْمِنِینَ» است و هم نتیجه دیگرى است براى آن.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج8، ص: 7 |
قالب : قواعد عربی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● نکات -
عطيه صفاري
«کتاب» خبر مبتداى محذوف است و تقدیر آن «هذا کتاب» مى باشد. البته بعضى ها گفته اند که آن، خبر براى «المص» است که وجه بعیدى است. ضمناً تنکیر «کتاب» براى بیان عظمت قرآن است.
3 ـ «فاء» در «فلایکن» براى عطف جمله به جمله است و معناى تفریع دارد; یعنى اکنون که این کتاب بر تو نازل شده پس سینه ات از آن تنگ نشود چون از جانب خدا نازل شده است.
4 ـ «حرج» تنگى شدید، زحمت و مشقت، شک و تردید. در اینجا به قرینه آمدن آن با «صدر» به معناى همان تنگى شدید است که در بعضى از آیات از این حالت به ضیق صدر در مقابل شرح صدر، تعبیر شده است.
5 ـ «وذکرى» عطف به «لتنذر» که در حکم للانذار است. در واقع براى نزول قرآن دو علت ذکر مى کند: یکى انذار و دیگرى ذکرى.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : وبلاگ تفسیر کوثر |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : رابطه انسان و دنیا |
گوینده : عطیه صفاری |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه حرج -
محمد سجاد ابراهيمي
حرج در لغت به معنى گرفتگى ، تنگى و هر گونه ناراحتى است ، و در اصل به معنى مرکز اجتماع درختان در هم پیچیده است ، سپس توسعه یافته و به هر نوع گرفتگى و ضیق اطلاق شده است .
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : آیه- آیات |
گوینده : آیت الله مکارم شیرازی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● دلداری خداوندبه پیامبر وهشدارویاداوری وتذکر به مومنان -
عبدالله عبداللهي
1 پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله در محیط مکه با مشکلات فراوان و مخالفت هاى مشرکان روبه رو بود آیه ى فوق به آن حضرت دل دارى مى دهد که این آیات از طرف خداست، پس نگرانى به خود راه مده و از عکس العمل مخالفان و بار سنگین رسالت خویش ناراحت نباش
2 در این آیه به دو هدف قرآن اشاره شده است: اول، هشدار دادن و دوم، یادآورى و تذکّر به مؤمنان
3 چرا در این آیه یادآورى و تذکرات قرآن به مؤمنان اختصاص یافته، ولى هشدارگرى اش مخصوص مؤمنان نشده است ؟
هشدارهاى قرآن همگانى است، اما مؤمنان که آماده ى پذیرش حق هستند، از این دعوت ها و تذکرها سود بیشترى مى برند
عروس حضرت قرآن نقاب آنگه براندازد که دار الملک ایمان را مجرد بیند از غوغا
4 بین توجه به قرآن و نازل کنندۀ آن، با سعه ى صدر و وسعت روح انسان رابطه اى وجود دارد؛ توجه به خدا و قرآن، بر آرامش و وسعت دید و قدرت تحمّل انسان مى افزاید
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر قرآن مهر ج 7 ، ص 28 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : تسلی دادن |
گوینده : عبدالله عبداللهی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.