این مجازاتى است موافق و متناسب اعمال آنهادر آیات قرآن کریم مکرر به چشم می خورد که خداوند متعال پاداش کار خیر را بیش از آنچه هست عنایت خواهد کرد.ممکن است از این حقیقت چنین برداشت شود که پس تبهکاران نیز چند برابر عذاب خواهند شد که این آیه و نظایرش جلوی این توهم باطل را گرفته و به صراحت اعلام می کنند که آن جزای چند برابر، تنها مخصوص عمل صالح است و کیفر بدی جز به همان میزان نخواهد بود؛ چرا که ذره ای ظلم به ساحت مقدس خداوند متعال راه ندارد.
باید توجه داشت که:
1. این قانون الهی در پاداش و کیفر، اشکالی را متوجه عدالت او نمی کند؛ زیرا وقتی عدالت رعایت نمی شود و ظلم اتفاق می افتد که پاداش کمتر از آنچه باید داده شود و یا فرد، بیش از آنچه که استحقاق دارد عذاب گردد در حالی که طبق این قانون، نه پاداش کمتری داده می شود و نه عذاب بیشتری اعمال می شود.
کسى که طغیان و سرکشى کرده و زندگى دنیا را [بر زندگى ابد و جاوید آخرت] ترجیح داده؛ پس بىتردید جایگاهش دوزخ است و اما کسى که از مقام و منزلت پروردگارش ترسیده و نفس را از هوا و هوس بازداشته است؛ پس بىتردید جایگاهش بهشت است
2. این قانون در مورد اعمالی است که در قیامت حاضر شوند(4)؛ پس اگر عمل صالحی با کفر و گناهان دیگری در همین دنیا نابود شد و از بین رفت و یا اگر گناهی در همین دنیا با توبه و اصلاح و جبران اثری از آن باقی نماند دیگر مشمول این قانون نمی شوند؛ زیرا دیگر چیزی باقی نمانده که تا پاداش یا کیفر داده شود.
[ نظرات / امتیازها ]
🔹مسئله:
1- آنچه از معنای کلمه عربی "جزاء" به ذهن متبادر می شود، "مکافات عمل بد" است.
2- آنچه از معنای واژه فارسی "پاداش" به ذهن متبادر می شود، "اجر عمل خوب " است.
🔺این درحالی است که هردو واژه "جزاء عربی" و "پاداش فارسی" به معنای "نتیجه و سزای کار خوب و بد" بوده و صرفاً در معنای مجازات و تشویق نیستند.
🔹کلمه #جزاء در اصل به معنای بی نیازی و کفایت است.
🌱پاداش را از آن جهت، جزاء گفته اند چون از حیث مقابله و برابری، با عمل یکسان است و آن را کفایت می کند.
🌱جزا در مورد کارهای خیر و شر بکار می رود.
🔹واژه #پاداش از پهلوی پات دَهِشن،مرکب از دو جزء پات + دَهِشن؛ پاداشن . پاداشت . مطلق مکافات و جزا اعم از خیر و شر.داشن . دین .عوض . سزا. معارضه . قرض .
🌸شاهد قرآنی :
🔸جزاء در 32 مورد و 31 آیه قرآن کریم ،هم به معنای "کیفرعمل بد" و هم به معنای "اجر کارخوب" بکار رفته است :
الف 🔺مثالهای کاربرد در معنای "کیفر عمل بد" :
💐 جزاء من یفعل ذلک منکم الا خزی .... بقره/85
💐کذلک جزاء الکافرین بقره/191
💐جزاء الظالمین مائده/29
💐جزاء الذین یحاربون الله و رسوله .... مائده/ 33
💐و السارق و السارقه فاقطعوا ایدیهما جزاء بما کسبا ..... مائده/38
💐و ذلک جزاء الظالمین ... حشر/ 17
ب 🔺مثالهای کاربرد در معنای "اجر کار خوب" :
💐 و ذلک جزاء المحسنین ... مائده/ 85
💐 ذلک جزاء المحسنین ... زمر/34
💐 فله جزاء الحسنی کهف/88
💐و ذلک جزاء من تزکی طه/ 76
💐هل جزاء الاحسان الا الاحسان الرحمن/60
🔹این مسئله وقتی خود را بیشتر نشان می دهد که معنای "پاداش فارسی" هم در یک رواج ادبی غلط، فقط کاربرد مثبت و به معنای "اجر کار خوب" یافته است حال آنکه "پاداش" در ادبیات فارسی،به معنای مطلق مکافات و جزا، اعم از خیر و شر و سزای عمل خواه نیک و خواه بد می باشد.
🌿🍂 نتیجه مبحث:
🔸اصلاح این نقیصه کمی سخت می نماید. کافی است به تابلوهای قوه قضائیه دقت کنیم.کسی آنجا برای کار خوب، تشویق نمیشود. مجازات و جزا معنای "کیفر" یافته است.
🔹در معنای جزاء و پاداش دقت کنیم.
این هردو، به معنای "نتیجه و سزای عمل نیک و بد" می باشد.🌷
[ نظرات / امتیازها ]