و ما هر چیزى را چنان که باید ضبط و احصا کرده ایم.
1 - آمار تمامى موجودات هستى به طور دقیق در اختیار خداوند و احاطه علمى او است.
و کلّ شىء أحصینـه
«احصاء» از «حصى» (ریگ) مشتق شده است; به این لحاظ که براى شمردن از ریگ استفاده مى شد (مفردات راغب). احصاى همه چیز، به معناى احاطه علمى خداوند به آنها است.
2 - خداوند، همه چیز را به صورت نوشته و تحت حفاظت خویش، باقى نگه مى دارد.
و کلّ شىء أحصینـه کتـبًا
«کتاباً»، (مانند «کتابة»)، مصدر «کتب» و حال یا مفعول مطلق است. در صورت اول به معناى «مکتوب» است و در صورت دوم «احصاءَ کتاب» (شمارشى به گونه نوشتن) بوده است. «نوشتن هر چیز» ـ به هر معنایى باشد ـ حاکى از نوعى بقاى آن است.
3 - هیچ یک از کردار و پندارهاى انسان ها نابود نمى شود و در نامه عمل آنان باقى مى ماند.
و کلّ شىء أحصینه کتبا
«کلّ شىء» ممکن است جمع عرفى باشد; یعنى، هر چیزى که در ثواب و عقاب مؤثر است. به قرینه دو آیه قبل، باور نداشتن معاد و نیز تکذیب آیات الهى، از جمله آنها است.
4 - مجازات هر کس در جهان آخرت، براساس کردارها و عقاید او است.
و کلّ شىء أحصینـه کتـبًا
بیان ثبت همه چیز ـ که مصداق یقینى آن به قرینه آیات پیشین، کردار و عقیده جهنمیان است ـ در واقع تهدیدى براى خطاکاران و هشدار به همه انسان ها است که افکار و رفتارشان، روزى بر آنان عرضه خواهد شد و ایشان کیفر آن را خواهند دید.
5 - وجود نظم و حساب در موجودات جهان
و کلّ شىء أحصینـه
6 - احاطه علمى خداوند به همه موجودات، پشتوانه دقیق بودن حسابرسى اعمال در قیامت
لایرجون حسابًا ... و کلّ شىء أحصینـه کتـبًا
7 - موجودات جهان، محدود و متناهى اند.
و کلّ شىء أحصینـه کتـبًا
امکان احاطه بر هر چیز و احصاى آن، نشان محدود بودن آن است.
8 - مجازات الهى، در انتظار منکران معاد و تکذیب کنندگان آیات او است.
إنّهم کانوا ... و کلّ شىء أحصینـه کتـبًا
جمله «وکلّ شىء ...»، ـ پس از بیان انکار معاد و تکذیب آیات از سوى طغیانگران ـ تهدید آنان به مجازات در آخرت است.
[ نظرات / امتیازها ]
[29] آرى. حساب بر پا شد، و اعمال و دمزدنها و لحظههاى زندگى و خیالات باطل ایشان به زیانشان در معرض محاسبه قرار گرفت.
وَ کُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْناهُ کِتاباً- و هر چیز را در نامه اعمال برشمردیم و ثبت کردیم.»
پس کتاب پروردگار ما هیچ خرد و کلان را فرو نمىگذارد مگر این که آن را ثبت مىکند.
[ نظرات / امتیازها ]
و به جنایت کاران هشدار مى دهد که:
وَ کُلَّ شَیْ ءٍ أَحْصَیْناهُ کِتاباً
و ما هر چیزى را به صورت دقیق و حساب شده، به صورت نوشته اى به شمار آورده ایم.
از دیدگاه پاره اى منظور این است که: و ما تمامى عملکرد آنان را به صورت نوشته اى مرتب و دقیق حفظ مى نماییم تا برابر عملکردشان کیفر گردند.
گفتنى است که بدان دلیل که حفظ مطلب در نگارش و به صورت ثبت و ضبط بهتر است، در آیه شریفه به ثبت و شمارش توّجه داده است.
[ نظرات / امتیازها ]