از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و والد و ماولد):(وسوگندبه آن پدری که این شهرراپدیدآوردوقسم به فرزندش ) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر اثنا عشری‏
وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ (3)

وَ والِدٍ: و سوگند ‌به‌ پدر ‌که‌ آدم‌ ابو البشر، و خلقت‌ ‌او‌ اعجب‌ ‌از‌ خلقت‌ ذریّه ‌او‌ ‌است‌ ‌ یا ‌ حضرت‌ ابراهیم‌ ‌علیه‌ السّلام‌ ‌که‌ پدر حضرت‌ رسالت‌ صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم‌ و بانی‌ کعبه‌ معظّمه‌ ‌است‌ ‌در‌ مکه‌، وَ ما وَلَدَ: و ‌به‌ آنچه‌ زاده‌ ‌است‌ ‌آن‌ ‌را‌ آدم‌ ‌که‌ تمام‌ ذریّه‌ اویند. ‌که‌ عمّار زمین‌اند.

‌در‌ مجمع‌‌-‌ ‌از‌ حضرت‌ صادق‌ ‌علیه‌ السّلام‌ مروی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌یعنی‌ آدم‌ و آنچه‌ تولد یافته‌ ‌از‌ انبیاء و اوصیاء و اتباع‌ ‌ایشان‌.«2»

‌در‌ کافی‌‌-‌ ‌به‌ حدیث‌ مرفوع‌ ‌از‌ حضرت‌ امیر المؤمنین‌ ‌علیه‌ السّلام‌ ‌قال‌: «و ‌من‌ ولد ‌من‌ الائمّة»«3» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر خسروی
‌-‌ و قسم‌ بزاینده‌ و آنچه‌ بزاید (بقولی‌ ‌یعنی‌ آدم‌ و ذریه ‌او‌‌-‌ و بقولی‌ ‌یعنی‌ آدم‌ و اولاد ‌او‌ ‌از‌ انبیاء و اوصیاء ‌علیهم‌ ‌السلام‌ مروی‌ ‌از‌ ابی‌ ‌عبد‌ اللّه‌ ‌علیه‌ السّلام‌‌-‌ و بقولی‌ مراد حضرت‌ ابراهیم‌ و پسرش‌ اسماعیل‌ ‌علیه‌ السّلام‌ و ذریه ‌او‌ ‌که‌ ‌پس‌ ‌از‌ قسم‌ ببلد مکّه‌ قسم‌ ببانی‌ ‌آن‌ ‌که‌ حضرت‌ ابراهیم‌ بوده‌ و اولاد ‌او‌ ‌که‌ عرب‌ باشند یاد فرموده‌ ‌است‌ چون‌ ‌آنها‌ اختصاص‌ ببلد مکّه‌ دارند‌-‌ و بقولی‌ مقصود ‌هر‌ پدر و فرزندی‌ ‌است‌).

(‌در‌ تفسیر روح‌ البیان‌ گوید ‌که‌ خلاصه‌ ترجمه‌ ‌آن‌ ‌اینکه‌ ‌است‌ ‌که‌: والد پیامبر ‌علیه‌ السّلام‌ ‌است‌ و ‌ما ولد امّت‌ مرحومه اوست‌ چنانکه‌ فرمود إنّما انا لکم‌ مثل‌ الوالد اعلّمکم‌ امر دینکم‌.

و بعلی‌ ‌علیه‌ السّلام‌ فرمود: انا و أنت‌ أبوا ‌هذه‌ الامة‌-‌ و بهمین‌ جهت‌ ناظر ‌است‌ فرمایش‌ ‌او‌ ‌که‌ فرمود: ‌هر‌ سبب‌ و نسبی‌ ‌در‌ روز قیامت‌ منقطع‌ میگردد جز سبب‌ و نسب‌ ‌من‌ و ‌آن‌ سبب‌ دین‌ و نسب‌ تقوی‌ ‌است‌ و نیز ‌آیه‌ مبارکه‌ النّبی‌ اولی‌ بالمؤمنین‌ ‌من‌ أنفسهم‌ و أزواجه‌ امّهاتهم‌ مادر بودن‌ زنان‌ آنحضرت‌ اقتضا دارد ‌که‌ ‌خود‌ آنحضرت‌ پدر ‌باشد‌). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر راهنما

1 - سوگند خداوند به ابراهیم و اسماعیل(ع)

و والد و ما ولد

سخن گفتن از مکه در آغاز سوره، قرینه است بر این که «والد و ما ولد»، پدر و فرزندى اند که با مکه ارتباط تنگاتنگى داشتند. آشکارترین مصداق آن دو، حضرت ابراهیم(ع) و فرزندش اسماعیل است.

2 - اسماعیل، فرزندى شایسته براى ابراهیم(ع)

و والد و ما ولد

تعبیر «ما ولد» در مورد انسان ـ با آن که درباره عاقلان، عبارت «من ولد» گفته مى شود ـ از تحسین برانگیز بودن موضوع حکایت دارد; زیرا کلمه «ما» ـ که ابهام بیشترى دارد ـ نشان مى دهد که حقیقت موضوع و عظمت آن، قابل تعریف نیست.

3 - ابراهیم و اسماعیل(ع)، در تأسیس مکه نقش به سزایى داشتند.

لا أُقسم بهـذا البلد ... و والد و ما ولد

4 - ابراهیم و اسماعیل(ع)، پدر و فرزندى ارجمند در پیشگاه خداوند

و والد و ما ولد

سوگند خداوند بر عظمت چیزى دلالت دارد که به آن سوگند یاد شده است. نکره آمدن «والد» نیز براى تعظیم است.

5 - وجود افرادى شایسته و ارجمند در سلاله ابراهیم

و ما ولد

ممکن است مراد از «ما ولد»، ذرّیه ابراهیم(ع) در طول تاریخ باشد. در این صورت ـ به قرینه سوگند خداوند ـ مراد افراد گرانقدر آنان است.

6 - سوگند خداوند به انسان تولیدمثل کننده و فرزندانش

و والد و ما ولد

واژه «والد» ممکن است به شخص خاصى نظر نداشته باشد; بلکه اسم جنس بوده و بر هر انسان مذکر و یا حتى مؤنثى که در تولید مثل نقش داشته باشند، اطلاق گردد (ر. ک: لسان العرب). در این صورت شگفتى تکثیر نسل و نقش اعجاب برانگیز پدر و مادر در آن و نیز عظمت فرزند به وجود آمده از آنها، راز سوگند خداوند به آنان است.

7 - «[فى المجمع] فى قوله «و والد و ما ولد» ... قیل آدم و ما ولد من الأنبیاء و الأوصیاء و اتباعهم عن أبى عبداللّه(ع);(1)

[در مجمع البیان] درباره قول خدا «و والد و ما ولد» آمده است: گفته شده که مقصود آدم و فرزندانش از پیامبران و اوصیا و پیروانشان مى باشد و این معنا از امام صادق(ع) روایت شده است».
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرآسان
‌-‌ وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ

‌-‌ مفسرین‌ بقدری‌ ‌در‌ باره تفسیر ‌اینکه‌ ‌آیه‌ اختلاف‌ دارند ‌که‌ نوشتن‌ و خواندن‌ ‌آنها‌ خسته‌ کننده‌ ‌است‌. ‌ما فقط ‌به‌ نقل‌ دو قول‌ ‌که‌ تناسب‌ بیشتری‌ دارند اکتفاء میکنیم‌. یکم‌ اینکه‌ ‌در‌ مجمع‌ البیان‌ میگوید: امام‌ جعفر صادق‌ ‌علیه‌ السّلام‌ میفرماید: منظور ‌از‌ کلمه (والِدٍ) حضرت‌ آدم‌ و مقصود ‌از‌ (وَ ما وَلَدَ) پیامبران‌ و اوصیاء و پیروان‌ آنان‌ میباشد. ‌اینکه‌ معنا ‌از‌ ‌اینکه‌ نظر تناسب‌ بیشتری‌ دارد ‌که‌ خدای‌ علیم‌ ‌به‌ افراد و اشیاء ‌با‌ اهمیت‌ سوگند یاد میکند. و معلوم‌ ‌است‌ ‌که‌ انبیاء و اوصیاء ‌علیهم‌ السّلام‌ اهمیت‌ فراوان‌ دارند دوم‌ اینکه‌ ‌در‌ تفسیر المیزان‌ می‌‌-‌ گوید: منظور ‌از‌ کلمه (والِدٍ) حضرت‌ ابراهیم‌ و مقصود ‌از‌ کلمه (وَ ما وَلَدَ) حضرت‌ اسماعیل‌ علیهما السّلام‌ ‌است‌. زیرا ‌بین‌ شهر مکه‌ ‌که‌ مورد سوگند میباشد و حضرت‌ ابراهیم‌ و اسماعیل‌ ‌که‌ آنرا بنا نهادند مناسبتی‌ ‌در‌ کار ‌است‌. ‌مع‌ تصرف‌ و تلخیص‌‌-‌ مؤلف‌.
تأویل‌:

باقر آل‌ محمّد صلّی‌ اللّه‌ ‌علیهم‌ اجمعین‌ میفرماید: منظور ‌از‌ کلمه (والد) حضرت‌ ‌علی‌ ‌بن‌ أبی طالب‌ ‌علیه‌ السّلام‌ ‌است‌. و مقصود ‌از‌ کلمه (و ‌ما ولد) حضرت‌ امام‌ حسن‌ مجتبی‌ و حضرت‌ امام‌ حسین‌ علیهما السّلام‌ ‌است‌‌-‌ شواهد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرهدایت
[3] سپس‌ ‌خدا‌ ‌به‌ پدر و ‌آن‌ ‌که‌ ‌از‌ وی‌ تولد یافته‌ سوگند یاد می‌کند و می‌گوید:

«وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ‌-‌ و ‌به‌ پدر و فرزندش‌.»

آنان‌ کیان‌اند! ‌هر‌ پدر تحمل‌ رنج‌ می‌کند ‌تا‌ فرزندش‌ رشد کند و ‌به‌ سنین‌ جوانی‌ رسد، و نیز ‌هر‌ فرزند تلاش‌ می‌کند ‌تا‌ ‌به‌ کمال‌ برسد و پدر شود، و بنا ‌بر‌ ‌اینکه‌ سوگند حالت‌ مطلق‌ دارد و ‌هر‌ انسان‌ ‌را‌ شامل‌ می‌شود.

بعضی‌ گفته‌اند ‌که‌ مراد ‌از‌ والد آدم‌ ابو البشر‌-‌ ‌علیه‌ ‌السلام‌‌-‌ ‌است‌ و فرزندان‌ ‌او‌، ‌ یا ‌ ابراهیم‌‌-‌ ‌علیه‌ ‌السلام‌‌-‌ و فرزند ‌او‌ اسماعیل‌ ‌ یا ‌ همه زادگان‌ صالح‌ ‌او‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تدبرقران
وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ (٣)این «واو» دو گزینه برایش مطرح است، که بعد از بیان یکی از دو گزینه انتخاب می‌کنیم.

یکی این که «واو عطف» است، و «و والد و ما ولد» را به «هذا البلد» عطف کرده است، که به این شهر قسم نمی‌خورم و به «والد» هم قسم نمی‌خورم و به «ما ولد» هم قسم نمی‌خورم.

دوم این که بگوییم که این «واو»، «واو قسم» است: لا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ (١)وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ (٢) من به این شهر در حالی که تو در آن هستی قسم نمی‌‌خورم. ولی به آن والد و آنچه که به دنیا آورد قسم می‌خورم، که وجه دوم مطلوب است.

یعنی اینکه «واو» در اینجا «واو قسم»، باشد، به خاطر وجود جواب قسم که:

لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ فِی کَبَدٍ (۴)و الا اگر قرار باشد که «لا» بیاید و قسمی ذکر نشود، آمدن جواب قسم بی فایده است، و در صورت عدم وجود قسم، جواب قسم جایگاه پیدا نمی کند.

آیۀ (۴) از نظر ادبی جواب قسمی است که در آیه (۳) مطرح است، و آیۀ (۴) از نظر مفهومی موکد است برای هر سه آیه قبلی. یعنی (۱و۲) در مقام تأکید آیۀ ۴ مفید است، هر چند که از نظر ادبی قسم و جواب بر آن به حساب نیاید. و الا سیاق، سیاق تأکید آیۀ (۴) است.

اگر ما بیاییم بین «لا» و «اقسم» فاصله بیندازیم، چنین چیزی در زبان عربی نداریم، و در ثانی موقعی که قسم به بیان مثبت می‌آید ذکر فعل «اقسم» لازم نیست، مثل و الفجر و…و اصل اتصال بین «لا» و «اقسم» است.

و حالا وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ (٣)یعنی چه؟ «والد» یعنی به دنیا آوردنده و «ما ولد» یعنی که آنچه به دنیا آمده، مولود. و به خود «والد» هم اگر بخواهیم دقت کنیم، والد است، نه والده. یعنی پدر، پس خود «والد» مفهومش روشن است و تنوینش در این سیاق می‌شود.

تنوین تعظیم یعنی «والد»ی با عظمت، جنس هم نیست، که بگوییم که جنس والد را می‌گوید و تمام این قرائن می رساند که منظور آن «والد»ی به خصوص است که با عظمت از آن یاد می شود. و «ولد» آن هم «ولد»ی مشخص است.

و اگر از این منظر به آن نگاه کنیم و در سیاق «هذا البلد»، و به قرآن رجوع کنیم، «والد و ولدی» که با «هذاالبلد» مرتبط بود، در بیان خود قرآن ابراهیم علیه السلام و اسماعیل علیه السلام است.

وَإِذْ یَرْفَعُ إِبْرَاهِیمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَإِسْمَاعِیلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ (١٢٧) و آن دعایی که در مورد این شهر کردند و….و باید دقت کرد که منظور به دنیا آمدن در مکه نیست، بلکه از «والد و ما ولد»ی بحث می کند که به مکه ربط دارند.

ما اینجا اقامۀ وجه می‌کنیم، ولی آیا این «والد و ما ولد» همان حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل علیهما السلام هستند؟ چیزی نگفته‌ایم.

ما چند مرحله را باهم آمده‌ایم: اول این که آیا والد جنس است؟ که گفتیم که جنس نیست. و حالا تنوین را چه تنوینی بگیریم؟ تنوین نکره بگیریم که قسم به یک والدی و آنچه که زایید! که با مقام سازگار نیست که این «والد و ولد»ش مجهول باشند.

پس تنوین تحقیر که نمی‌شود گرفت، پس تنوین تعظیم است. یعنی والدی چنان و آنچه به دنیا آورد. حالا والدی چنان و آنچه که به دنیا آورده، مصداقش چه کسی بوده؟ به سیاق نگاه می‌کنیم سیاق «هذاالبلد» است و «هذاالبلد» هم در قرآن جستجو می‌کنیم، می‌بینیم که حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام هستند.

ولی آن سؤال به قوت خود باقی است که چرا از ایشان به عنوان «والد و ما ولد» یاد شده و ما جوابی برای آن نداریم. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر مجمع البیان
در تفسیر این آیه دیدگاه‏ها یکسان نیست:
1 - به باور گروهى منظور آدم و نسل او مى‏باشند، چرا که از نظر آفرینش بسیار شگفت‏انگیز هستند و دنیا را آباد مى‏سازند.
از امام صادق آورده‏اند که: منظور آدم و پیامبران و جانشینان آنان از نسل آدم و پیروان شایسته کردار آنان مى‏باشند.
2 - اما به باور پاره‏اى منظور ابراهیم، پدر توحیدگرایان و آزادى خواهان گیتى و فرزندان او هستند، و به همین دلیل هنگامى که به شهر مکه سوگند یاد مى‏کند، به بنیان‏گذار آن ابراهیم، و فرزندان عرب او سوگند یاد مى‏کند، چرا که آنان فرزندان اصلى این شهرند.
3 - از دیدگاه «ابن عباس» آیه به هر پدر و فرزندش سوگند یاد مى‏کند، چرا که آفرینش و ادامه نسل انسان بسیار شگفت آور است.
4 - و از دیدگاه «سعید بن جبیر» منظور سوگند به هر پدرى است که فرزند آورد و یا نیاورد و عاقر باشد. با این بیان از نظر این دیدگاه، «ما» نافیه شناخته شده است، که به باور ما جالب نیست، چرا که در این صورت باید گفته شود که «ما» موصوله و یا موصوفه حذف شده و در حقیقت این‏گونه است: «و ما ما ولد» که بسیار ثقیل است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آسيه افشار - انوار درخشان، ج‏18، ص: 201
وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ:
و نیز سوگند یاد نموده بمکه مشرفه که محل امن معرفى شده و هیچیک از قطعات و اماکن متبرکه این چنین مورد تشریف قرار نگرفته‏اند پروردگار، شهر مکه و حومه آنرا محل امن و امان قرار داده و معرفى نموده و کسى در مکه نمیتواند دست بغارت اموال ساکنان آن بزند و از جمله احکام دین حنیف ابراهیم خلیل علیه السّلام بوده و مردم بت پرست نیز بدان ملتزم بوده و هستند و در اسلام نیز تنفیذ شده است از جمله احکام دین حنیف ابراهیم علیه السّلام که نسخ پذیر نیست و آیات قرآنى نیز درخواستهاى بسیارى از ابراهیم علیه السّلام حکایت نموده که شاهد بر مجاهدتها و پیکارهاى او است از جمله در باره احترام شهر مکه است که درخواست نمود از پروردگار گروهى از مردم را برانگیز و در اطراف خانه کعبه گرد آمده شهرکى بنا گذارد و در آن سکونت نموده سبب عمران و آبادانى خانه کعبه گردد گروهى از قبیله بنى جرهم از اقطار گرد آمده در اطراف کعبه سکونت نمودند.
و از جمله سکونت آن اختصاص باهل توحید دارد و کافر و مشرک نمیتواند وارد محیط حرم شود و از جمله چنانچه جنایتکارى بآن سرزمین وارد شود و پناه آورد ایمن از عقوبت خواهد بود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ندا وليخاني - تفسیر نمونه
- و قسم به پدر و فرزندش (ابراهیم خلیل و اسماعیل ذبیح).
سپس می‏افزاید: «و قسم به پدر و فرزندش» (و والد و ما ولد).
در اینکه منظور از این «پدر» و «فرزند» کیست؟ تفسیرهای متعددی ذکر کرده‏اند:
نخست اینکه: منظور از «والد» ابراهیم خلیل و از «ولد» اسماعیل ذبیح است و با توجه به اینکه در آیه‏ی قبل به شهر «مکه» سوگند یاد شده و می‏دانیم ابراهیم و فرزندش بنیانگذار کعبه و شهر مکه بودند این تفسیر بسیار مناسب به نظر می‏رسد بخصوص اینکه عرب جاهلی نیز برای حضرت ابراهیم و فرزندش اهمیت فوق‏العاده‏ای قائل بود، و به آنها افتخار می‏کرد و بسیاری از آنها نسب خود را به آن دو می‏رساندند.
دیگر اینکه: منظور آدم و فرزندانش می‏باشد.
سوم اینکه: منظور آدم و پیامبرانی هستند که از دودمان او برخاسته‏اند.
و چهارم اینکه: منظور سوگند به هر پدر و فرزندی است، چرا که مسأله‏ی تولد و بقاء نسل انسانی در طول ادوار مختلف، از شگفت‏انگیزترین بدایع خلقت است، و خداوند مخصوصا به آن سوگند یاد کرده است.
جمع میان این چهار تفسیر نیز بعید نیست هرچند تفسیر اول از همه مناسبتر به نظر می‏رسد.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرضيه علمدار .ب - تفسیر نور استاد خرمدل
‏« وَالِدٍ » : پدر . « وَلَدَ » : به وجود آورد . مرجع ضمیر فاعلی ( والد ) است . « وَالِدٍ وَ مَا وَلَدَ » : اشاره به هر پدر و فرزندی است ، اعم از انسان و حیوان ( نگا : المصحف المیسّر ) . چرا که مسأله توالد و تناسل انسان و دیگر جانداران در طول ادوار مختلف ، به گونه تساوی تقریبی نر و ماده ، از شگفت‌انگیزترین مسائل خلقت است .‏ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.