توضیح : برای پاسخ از علم نحو کمک میگیریم :
افعل تفضیل سه حالت دارد :
1- اول اینکه بدون (ال) باشد و اضافه هم نشده باشد و در این حالت مقرون به " مِن " لفظی یا تقدیری است و همیشه مفرد و مذکر است.
مثال : الأسدُ أقوی مِن الرجل / الرّجال أفضل مِن الاسد
*گاهی مِن و مجرور آن به خاطر وجود قرینه ای حذف می شوند.
مثال : أنا اکثر منک مالاً و أعَزُّ نفراً { در اینجا به مالاً و نفراً مفّضل منه گفته می شود }
* در این حالت مجرور می تواند از جنس مفّضل منه باشد و یا می تواند از جنس آن نباشد.
- الأسدُ أقوی من الرجل (غیر هم جنس)
- أنتَ أکرمُ من أخیک (هم جنس)
*اگر مجرور به " مِن " استفهام یا مضاف به استفهام باشد، تقدیم آن بر أفعل واجب است.
- ممّن أنتَ أفضلُ ؟ / مِن غلام ِ مَن أنتَ أفضلُ ؟
* فصل و جدایی بین " أفعل" و " مِن " جز به معمولش جایز نیست.
- أنتَ أحقُّ بالمیراث مِن ذوی قرباک. {بالمیراث، معمول أفعل تفضیل ست}
2- دوم اینکه مقترن به "ال" شود که در این صورت اقتران آن به "مِن" ممتنع است و مثنی و جمع و مذکر و مؤنث می شود.
- الرجلان الافضلان و المرأتان الفضلیان.
3- سوم اینکه مضاف معرفه باشد که در این حالت هم اقتران به "مِن " ممتنع است و در آن إفراد و تذکیر و عدم آن هر دو جایز است.
- الزیدان أفضلُ أو أفضلاً الناس / مریمُ أفضلُ أو فضلی الناس
* یا مضاف به نکره باشد که در این صورت اقتران به " مِن " ممتنع و در آن إفراد و تذکیر الزامی است.
- زیدٌ اطمعُ رجلٍ / هندٌ أخبثُ إمرأةٍ
* اگر أفعل تفضیل مضاف به نکره و معرفه باشد در این حالت واجب است که مضاف الیه از جنس مفضّل منه باشد و در إفراد و تثنیه و جمع با آن مطابقت کند.
- الزیدان أفضلُ رجُلین / المریماتُ أفضلُ نساءٍ
*از این جهت گفته نمی شود :
- الملایکة أفضلُ البشر { بلکه باید گفت الملائکةُ افضلُ من البشر. زیرا در این حالت ملائکة باید هم جنس البشر باشد.}
* اسم پس از افعل تفضیل بنابر تمیز بودن منصوب می شود و این در جایی است که در معنی فاعل باشد.
- أنت أکثر علماً { در اصل بوده است کثُرَ علمُکَ }
ولی بهتر است که گفته شود " أنتَ أکرمُ الناس رجلاً " زیرا درست نیست که در معنی فاعل باشد زیرا فعل نمی توان یک بار بر "ناس " و بار دیگر بر " رجل " اضافه کرد.
ولی اگر اسم بعد از افعل تفضیل معنای فاعل ندهد مجرور به مضاف می شود.
- أنت افضلَ رجلٍ ( زیرا افضل از أنتَ است نه از رجُل)
* اغلباً فاعل افعل تفضیل، ضمیر مستتر است.
- أکثرُ علماً (در اصل فاعل آن هو مستتر است )
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
با توضیحات بالا بهتر است "کریمتر" را برگزینیم ... ضمنا او " اکرم الاکرمین " است یعنی کریمترها زیادند و "فوق کل کریم کریم " اما نهایت کریمترها اوست و دراینجا میتوان گفت: کریمترین کریمترها و یا کریمترین کریمان
[ بستن توضیحات ]