از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(حافطوا علی الصلوات و الصلوه الوسطی و قوموا لله قانتین ):(همه نمازها و نماز میانه را محافطت کنید و برای خدا مطیعانه قیام کنید)(حفظ)به معنای ضبط و حفظ معانی در نفس می باشد و منظور آنست که مراقب باشیدنمازها را در اوقات مخصوص آن به جای آورید ومنظور از نماز میانه ، نمازی است که در وسط سایر نمازها قرار می گیرد و تعابیر مختلفی از آن شده ، بعضی آن را نماز ظهر و بعضی نماز صبح می دانند و بعضی دیگر هم عصر یا مغرب وعشا،بعضی نماز جمعه را نماز وسطی دانسته اند (قیام )به امری به معنای اشتغال به انجام آن است (قنوت )به معنای خضوع در اطاعت است ،یعنی همه بایدمتصف به اطاعت خدا و خضوع و خلوص برای او بشوید. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فاطمه پورمحمدي - ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن‏
شأن نزول:
زید بن ثابت مى‏گوید رسول اکرم (ص) نماز ظهر را در حال گرمى هوا موقع ظهر مى‏خواند و این مطلب بر یارانش گران و سخت بود از این رو کم به نماز ظهر مى‏آمدند و گاهى یک صف یا دو صف بیشتر تشکیل نمى‏شد لذا رسول اکرم فرمود تصمیم گرفته‏ام خانه کسانى را که به نماز حاضر نمى‏شوند آتش بزنم پس این آیه نازل شد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
در اینکه آیا نماز وسطى کدام یک از نمازهاى پنجگانه است شش قول گفته شده است:
1- منظور، نماز «ظهر» است این عقیده زید بن ثابت- عبد اللَّه عمر- ابن سعید خدرى- اسامه- عایشه است و از امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) نیز همین معنا روایت شده است و ابو حنیفه و یارانش هم نماز ظهر را گفته‏اند. و بعضى از پیشوایان طایفه زیدیه هم مى‏گویند در روز جمعه مراد نماز جمعه است و در سائر روزها مقصود نماز ظهر است و از على (ع) این معنا را نقل کرده‏اند و دلیل بر این معنا شأن نزول این آیه است که نقل شده است که آن در وسط روز است و نماز ظهر اولین نمازى است که واجب شده است و از على (ع) نقل شده که از پیغمبر اسلام (ص) نقل کرده که آن حضرت فرمود که خداوند در آسمان دنیا دائره‏اى دارد که وقتى خورشید از آن مى‏گذرد تمام اشیاء تسبیح خدا مى‏کنند از این رو خداوند در این وقت نماز ظهر را واجب کرده است و آن همان ساعتى است که درهاى آسمان باز شده و تا نماز ظهر خوانده نشود بسته نمى‏گردد و در آن ساعت دعا مستجاب مى‏شود.
2- مراد از نماز وسطى نماز «عصر» است بعقیده ابن عباس- حسن- ابن مسعود و قتاده و ضحاک و این معنا را از على (ع) نقل کرده‏اند و از ابو حنیفه نیز این معنا نقل شده است و از پیغمبر (ص) بطور مرفوع (در اصطلاح به حدیثى که بعضى از وسائط یعنى راویان آن ساقط شده باشد «مرفوعه» مى‏گویند) نقل شده که فرمود چون نماز عصر میان دو نماز روز (صبح و ظهر) و دو نماز شب (مغرب و عشا) است. و اینکه آن را مخصوصاً یادآورى کرده جهتش اینست که وقت نماز عصر موقعى است که مردم اشتغال به اغلب کارها دارند و نیز از رسول اکرم (ص) نقل شده که فرمود کسى که نماز عصر از دست او برود مانند اینست که عیالات و مال او گرفتار مصیبتى شده باشند و «بریده» از پیغمبر
اسلام (ص) نقل کرده که فرمود در روز ابرى نماز را مقدم دارید چه اگر کسى نماز عصر از دست او برود عمل او نابود شده است.
3- نماز مغرب است (از قبضة بن ذویب) وى مى‏گوید چون نماز مغرب از نظر طولانى و مختصر بودن نمازها، حد وسط آنهاست. و ثعلبى از عایشه و او از پیغمبر اکرم (ص) نقل مى‏کند که آن حضرت فرمود با فضیلت‏ترین نمازها نزد خداوند نماز مغرب است خدا از شخص مسافر و کسى که در وطن خویش است یک جور خواسته است (یعنى نماز مغرب در سفر هم همان سه رکعت است و قصر نمیشود).
خداوند با نماز مغرب (یعنى با داخل شدن وقت مغرب) شب را شروع و به روز پایان میدهد. کسى که نماز مغرب را بخواند و بعد از آن نیز دو رکعت (نافله) بجا آورد خداوند در بهشت قصرى براى او بنا مى‏کند و کسى که بعد از نماز مغرب چهار رکعت (نافله) بخواند خداوند گناه بیست یا چهل سال او را مى‏بخشد.
4- بعضى گفته‏اند مراد از آن، نماز «عشاء» است چه آن میان دو نمازى واقع شده (مغرب و صبح) که کم نمى‏شوند و از پیغمبر (ص) نقل شده که فرمود هر کس نماز عشاء را با جماعت بخواند مانند این است که نصف شب را به عبادت پرداخته باشد.
و کسى که نماز صبح را با جماعت بجا آورد مانند کسى است که تمام شب را به عبادت بپایان رسانیده باشد.
5- مقصود از نماز وسطى نماز «صبح» است از معاذ، ابن عباس، جابر بن عبد اللَّه، عطا، عکرمه، مجاهد، شافعى. اینان مى‏گویند براى اینکه نماز صبح میان نمازهاى شب و نمازهاى روز واقع شده و میان نور و تاریکى قرار گرفته و آن نمازى است که بدون نماز دیگر واجب است بنا بر این متوسط بین نمازهایى است که با هم واجب مى‏باشند و آیه:
وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً «1» (یعنى نماز صبح را بجاى آور چه نماز صبح مورد گواهى فرشتگان است)
__________________________________________________
(1)- آیه 78 از سوره اسراء

یعنى فرشتگان شب و روز نزد آن حاضراند و در نامه شب و نامه روز نوشته میشود.
و جمله «قُومُوا لِلَّهِ قانِتِینَ» دلیل بر آنست یعنى براى خدا در آن با حال خضوع بپاخیزید و ابو رجاء عطاردى مى‏گوید: ابن عباس در مسجد بصره نماز صبح را براى ما خواند و پیش از رکوع قنوت بجا آورد و دستهاى خود را بالا برد و چون از نماز فارغ شد گفت اینست همان نماز وسطى که خدا ما را امر کرده که آن را با قنوت بجا آوریم.
این حدیث را ثعلبى در تفسیر خویش نقل کرده و از انس بن مالک نقل کرده که پیغمبر اکرم تا وقتى که زنده بود در نماز صبح دعا مى‏خواند و یا آن را با خضوع بجا مى‏آورد.
6- مراد از آن یکى از نمازهاى پنجگانه است که خداوند آن را میان نمازهاى دیگر پنهان کرده و امر و سفارش به آن نموده است که مردم در تمام نمازها مواظبت داشته باشند مانند شب قدر که در میان تمام شب‏هاى ماه رمضان و اسم اعظم که در میان تمام اسم‏هاى پروردگار و ساعت استجابت دعا که در تمام ساعات شب و روز جمعه مخفى و پنهان شده‏اند (از ربیع بن خثیم و ابى بکر الوراق). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيد علي بهبهاني - تفسیر تسنیم
حفظ همه حدود و احکام الهی واجب است، چنان‌که خداوند مؤمنان را با وصفِ حافظان حدود الهی ستوده است: ﴿ءامِرونَ بِالمَعروفِ والنّاهونَ عَنِ المُنکَرِ والحفِظونَ لِحُدودِ الله) 2 ولی خدای سبحان درباره مراقبت از نماز دستوری جداگانه داده است: ﴿حفِظوا عَلَی الصَّلَوتِ والصَّلوةِ الوُسطی﴾. براساس این امر، محافظت بر نمازها واجب است.
فرمان پاسداری از نماز، گاهی درباره اصل و حقیقت نماز است: ﴿والَّذینَ هُم عَلی صَلاتِهِم یُحافِظون) 3 و گاه کمیّت و شمار آن؛ مانند آیه مورد بحث و آیه ﴿والَّذینَ هُم عَلی صَلَوتِهِم یُحافِظون) 4 با این تفاوت که در بخش کیفیت، لفظ مفرد آمده و در زمینه حفظ کمّیت و تعداد نماز، از لفظ جمع استفاده شده است. البته همان‌طور که تعداد رکعات نماز و سایر شرایط آن از همتای قرآن، یعنی عترت طاهرین(علیهم‌السلام) استفاده می‌شود، اعداد و شمارگان آن نیز از همین منبع غنی و قوی استنباط می‌شود.
اتیان نماز با همه آداب و شرایط فقهی آن و حضور قلب بنده با ایمان، از اسباب حفظ نماز در مرحله ثبوت است؛ ولی فرمان پاسداری از نماز گسترده‌تر از حفظ در مرحله حدوث و بقاست، بنابراین بنده مؤمن باید نماز با اخلاصش را با کارهای بعدی تباه نکند تا نماز وی نزد خداوند رود و پیش او نگهداری شود: ﴿اِلَیهِ یَصعَدُ الکَلِمُ الطَّیِّبُ والعَمَلُ الصّلِحُ یَرفَعُه) 2 زیرا تنها آنچه نزد خدا باشد، از هرگونه فساد در امان است: ﴿ما عِندَکُم یَنفَدُ وما عِندَ اللهِ باق) 3
امام صادق(علیه‌السلام) هنگام شمارش سپاهیان عقل و جهل از حفظ نماز در شمار سپاه عقل، و از تباه ساختن آن در شمار سپاه جهل نام می‌برد: الصّلاة وضدّها الإضاعة 4. «عقل» در برابر «جهل» است نه علم، ازاین‏رو در نوع جوامع روایی، عنوان «کتاب عقل و جهل» آمده است نه کتاب علم و جهل، پس انسانها دو گروه‌اند: عاقل و جاهل. گروه دوم نیز دو قسم‌اند: جاهلان عالم و جاهلانی که تحصیل نکرده‌اند و خواندن و نوشتن نمی‌دانند و به‏دیگرسخن، انسان یا «با عقل» است یا «بی‌عقل»؛ و چون با «عقل» خدای سبحان پرستیده می‌شود و بهشت به دست می‌آید: ما العقل؟ قال: ما عبد به الرّحمن واکتسب به الجنان 1 ، انسانها یا اهل بهشت‌اند یا اهل جهنّم؛ دوزخیان یا درس خوانده‌اند یا نه.
ضایع کردن نماز، نشان جهالت است و سبب می‌شود که انسان به دام شهوتها افتاده و هدف آفرینش خود را گم کند: ﴿فَخَلَفَ مِن بَعدِهِم خَلفٌ اَضاعُوا الصَّلوةَ واتَّبَعُوا الشَّهَوتِ فَسَوفَ یَلقَونَ غَیّا) 2 در قیامت ضایع‏کننده نماز به سبب حیرت و سرگردانی که عذابی دوچندان است، راه جهنّم را هم نمی‌یابد و به فرمان الهی به سوی دوزخ کشانده می‌شود: ﴿فَاهدوهُم اِلی صِرطِ الجَحیم) 3

نمازگزار نماز را پاس می‌دارد و نماز نیز وظیفه حفظ نمازگزار را برعهده دارد، زیرا کاربرد باب «مفاعله» برای فرمان به حفظ نماز: ﴿حفِظُوا﴾ به جای فعل ثلاثی مجرّد، گذشته از افاده استمرار، نشانِ حفظ متقابل است، پس نماز انسان را از بدیها برحذر می‌دارد: ﴿اِنَّ الصَّلوةَ تَنهی عَنِ الفَحشاءِ والمُنکَر) 4 حفظ متقابل نماز و نمازگزار، در مفردات 5 راغب و نیز در تفسیر کبیر فخر رازی آمده است، با این تفاوت که امام رازی شواهد محافظت متقابل را با آیاتی از قبیل ﴿اِنَّ الصَّلوةَ تَنهی عَنِ الفَحشاءِ والمُنکَر﴾، ﴿واستَعینوا بِالصَّبرِ والصَّلوة)
و﴿اِنّی مَعَکُم لَئِن اَقَمتُمُ الصَّلوةَ وءاتَیتُمُ الزَّکوة) 1 و روایات شفاعت نماز از نمازگزار اثبات کرده است، چنان‏که محافظت نمازگزار در برابر محافظت پروردگار خواهد بود؛ نظیر ﴿فَاذکُرونی اَذکُرکُم) 2 ﴿احفظ الله یحفظک) 3 و﴿واَقیموا الصَّلوةَ وءاتوا الزَّکوةَ وما تُقَدِّموا لاَنفُسِکُم مِن خَیرٍ تَجِدوهُ عِندَ الله) 4
مراقبت و استمرار حفظ ، سبب پیدایش ملکه‌ای نفسانی در جان نمازگزار است و ملکات نفسانی ارزشمند نیز مراقب صاحب خود هستند. اِسناد محافظت به نماز، از این روست که نماز، مظهر حفظ خدای حفیظ است، وگرنه غیر از خداوند هیچ چیزی «حفیظ» بالذات نیست.
درباره مطلب اخیر، توضیح این نکته ضروری است که خداوند بسیاری از اسمای خود را به غیر خود نسبت می‌دهد؛ ولی خود را برتر از آنان می‌شمارد: ﴿واِنَّ اللهَ لَهُوَ خَیرُ الرّزِقین) 5 ﴿وهُوَ خَیرُ الحکِمین) 6 ﴿فَاللهُ خَیرٌ حفِظًا وهُوَ اَرحَمُ الرّاحِمین) 7 این اسناد به غیر خدا در آغاز راه است و انسان پس از آشنایی با روح توحیدی قرآن به این معرفت برتر می‌رسد که تنها رازق و حاکم و حافظ هستی، خداوند است و همه آفریده‌ها با فرمان او حرکت و طبق مظهریت او کار می‌کنند؛ مثلاً خدای سبحان رازق حقیقی است؛ نه اینکه دیگران حقیقتاً رازق‌اند و رازقیت خدا قوی‌تر است: ﴿اِنَّ اللهَ هُوَ الرَّزّاقُ ذو القُوَّةِ المَتین) 1 ضمیر فصل ﴿هُو﴾ همراه با خبر معرفه، نشان حصر رازقیّت و قدرت متین برای خداوند است، پس درحقیقت، محافظت میان نمازگزار و خداوند است و اسناد آن به نماز، به جهت مجرای فیض الهی بودن نماز است، هرچند با تأمل بیشتر روشن می‌شود که محافظت فقط یکطرفه و از سوی خداوند است، زیرا توفیق الهی سبب می‌شود که انسان بتواند از نعمت الهی حق‌شناسی کند و به نماز بایستد: ﴿وما بِکُم مِن نِعمَةٍ فَمِنَ الله) 2 و خداوند در برابر این حق‌شناسی، مراقب نمازگزار است.
تذکّر: اسناد کار خوب و عمل نافع، مانند حفظ، رزق، حکم به عدل، فصل خصومت، برطرف کردن دشمن اسلام و...، در محاوره قرآنی فقط به این سبک نیست که گاهی به خداوند و زمانی به مخلوقهای او اسناد داده شود تا گفته شود پس هر دو اسناد صحیح است، بلکه مطالب مزبور در چهار مرحله اسنادهای یاد شده طرح می‌شوند: مرحله اول و دوم همان است که بیان شد یعنی گاهی به خداوند و گاهی به غیر او منسوب می‌شود و در مرحله سوم اصل کار خیر و عمل نافع یاد شده منحصراً به خداوند اسناد داده می‌شود که ظاهر این حصر، نفی آن کمال وجودی از غیر خداست؛ مانند آیات یاد شده؛ و در مرحله چهارم صریحاً آن کمال از غیر خداوند نفی می‌شود و به خداوند اسناد داده می‌شود؛ مانند ﴿فَلَم تَقتُلوهُم ولکِنَّ اللهَ قَتَلَهُم) 3
جمع بین چهار گروه مزبور از آیات قرآنی بر عهده مبحث توحید افعالی است که بیان می‌کند مخلوقهای الهی، آیت و مظهرند و با تبیین صحیح معنای آیت و ظهور، دسته‌های چهارگانه آیات قرآن حکیم روشن یا روشن‌تر خواهند شد.

مراد از قیام در ﴿وقوموا لِلّهِ قنِتین﴾ و نیز در ﴿اَن تَقوموا لِلّهِ مَثنی وفُردی) 1 ایستادگی است که نقطه مقابل آن ناتوانی است. درباره اصحاب کهف که برای خداوند ایستادند، تعبیر قیام به کار رفته است: ﴿اِذ قاموا فَقالوا رَبُّنا رَبُّ السَّموتِ والاَرض) 2
کاربرد تعبیر «ایستادن» برای این است که ایستادن بهترین حالت برای دفاع و هرگونه حرکت و فعالیتی است، وگرنه باطل‏ستیزان در هر حالی (قعود، اضطجاء و...) که باشند، ایستاده‌اند و حق گریزان در هرحال که باشند نشسته بلکه زمین‌گیرند.
از نظر قرآن کریم ایستادگی و مقاومت باید برای خداوند باشد تا ارزش پیدا کند، وگرنه افراد بی‌دین هم برای حفظ آب و خاک خود در برابر متجاوزان می‌ایستند و تسلیم نمی‌شوند؛ ولی به حکومت غیرالهی تن می‌دهند. اینان ممکن است مقابل مهاجمان آب و خاک خود ایستاده باشند؛ اما در برابر موحّدان عدل‌مدار زمین‌گیرند.

تذکّر: شاید منظور از «قیام» در ﴿وقوموا لِلّهِ قنِتین﴾ «ایستادن» باشد که در برابر «رکوع» است، بنابراین عبارت یاد شده به معنای «ایستادن» برای خدا در حالت خضوع و دوام بر دعا و طاعت است.
نکته: روایتی را که طبرسی در مجمع البیان از حضرت امام باقر و امام صادق(علیهما‌السلام) در معنای قنوت نقل کرده 1 ، مصنّف آلاء الرحمنِ نقد کرده و گفته است: روایتی به این مضمون و در این راستا از آن امامان هُمام در تفسیر نیافتم 2. غرض آنکه محقّق متتبّع محمد جواد بلاغی(قدس‌سرّه) در مواردی از تفسیر خود چنین نقدی حدیثی بر بحثهای روایی مجمع‌البیان و گاهی التبیان دارد که آیه مورد بحث نیز یکی از آنهاست. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نور
درباره مراد از نماز وسطى، چند نظریه است، ولى با توجّه به شأن نزول آیه که گروهى بخاطر گرمى هوا در نماز ظهر شرکت نمى‏کردند و با توجّه به روایات و تفاسیر، مراد همان نماز ظهر است.
توجّه به نماز در لابلاى آیات مربوط به مسائل خانوادگى، اشاره به آن است که غرائز و کشش‏هاى مالى و حقوقى همسر، شما را از نماز غافل نکند.
حفظ هر چیزى باید مناسب با خودش باشد؛ حفظ مال از دست برد دزد است، حفظ بدن از میکرب است، حفظ روح از آفات اخلاقى نظیر حرص، حسد وتکبّر است، وحفظ فرزند از دوست بد مى‏باشد. امّا حفظ نماز به چیست؟ حفظ نماز، آشنایى با اسرار آن، انجام به موقع آن، صحیح بجا آوردن، فراگرفتن احکام و آداب آن و حفظ مراکز عبادت و تمرکز فکر به هنگام آن است.
در حدیثى مى‏خوانیم: نماز به گروهى مى‏گوید: مرا ضایع کردى خدا تو را ضایع کند و به گروهى مى‏گوید: مرا حفظ کردى خداوند تو را حفظ کند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرضيه اسدي - نسیم حیات
مراد از محافظت بر نماز در آیه ، مداومت بدون وقفه بر نمازها، ادای آن در اول وقت و مراعات شرایط صحت ظاهری و باطنی آن است . همان گونه که گل ها به محافظت اصولی نیاز دارند و در غیر این صورت پژمرده شده و در نهایت تلف می شوند ، نماز هم به مراقبت احتیاج دارد و در هیچ شرایطی از عهدۀ انسان ساقط نمی شود. در سخت ترین شرایط ، در لهیب گرما و سوز سرما و حتی در بحران ها و سختی ها ی جنگ نیز باید ادا شود. و فرمود: مطیعانه برای خدا به نماز ایستید (وَ قُومُوا لِلّهِ قانِتینَ) [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  محمد هادي مؤذن جامي - اطیب البیان با ویرایش مختصر
حافِظُوا عَلَی‌ الصَّلَوات‌ِ : محافظت‌ و حفظ به معنی‌ نگاهداری‌ ‌است‌ و قوه‌ حافظه‌ ‌را‌ ‌از‌ این جهت‌ حافظه‌ گفتند ‌که‌ مطالب‌ ‌را‌ ‌در‌ ذهن‌ انسان‌ نگاهداری‌ می کند و حفظ و نگاهداری‌ ‌هر‌ چیزی‌ به حسب‌ ‌آن‌ چیز ‌است‌؛ مثلا حفظ مال‌ به این است‌ ‌که‌ ‌آن‌ ‌را‌ ‌از‌ تلف‌ شدن‌ و اسراف‌ و دستبرد سارق‌ نگاهداری‌ کنند؛و حفظ جان‌ به این ست‌ ‌که‌ انسان‌ ‌خود‌ ‌را‌ ‌در‌ معرض‌ هلاکت‌ و مرض‌ و تصادم‌ و نحو اینها قرار ندهد؛ و حفظ ناموس‌ به این است‌ ‌که‌ عفت‌ و پاکدامنی‌ ‌را‌ رعایت‌ کند و ‌از‌ تماس‌ ‌با‌ اجانب‌ خودداری‌ کند؛ و حفظ دین‌ به این است‌ ‌که‌ اعتقادات‌ ‌خود‌ ‌را‌ ‌از‌ زوال‌ و شک‌ نگاه‌ دارد و اخلاق‌ و اعمال‌ ‌خود‌ ‌را‌ ‌بر‌ وفق‌ ‌آنها‌ قرار دهد. و اما حفظ نماز به چند چیز ‌است‌:
١-‌ اتیان‌ نماز ‌در‌ وقت‌ ‌آن‌ ‌که‌ اولا نمازها ‌را‌ ‌در‌ اوقات‌ ‌آن‌ ترک‌ نکند ‌که‌ تارک‌ الصلاة محسوب‌ شود. زیرا عقوبت‌ تارک‌ الصلاة بسیار سخت‌ ‌است‌ بلکه‌ ترک‌ صلوة موجب‌ کفر ‌است.‌ و تارک‌ صلوة ‌از‌ کسانی‌ ‌است‌ ‌که‌ بی‌ایمان‌ ‌از‌ دنیا می رود و ثانیا نماز ‌را‌ ‌در‌ اول‌ وقت‌ به جای‌ آورد ‌که‌ نماز اول‌ وقت‌ دارای‌ فضیلت‌ بسیار ‌است‌ و کسی‌ ‌که‌ نماز ‌خود‌ ‌را‌ به آخر وقت‌ بیندازد دلیل‌ ‌بر‌ بی‌اعتنایی‌ و بی‌‌ اهمیتی‌ ‌او‌ به نماز ‌است‌؛
٢-‌ صحیح‌ به جای‌ آوردن‌ نماز، ‌که‌ مقدمات‌ و مقارنات‌ و سایر امور ‌آن‌ صحیح‌ و درست‌ و مطابق‌ دستور شرع‌ ‌باشد‌ و نماز ضایع‌ و باطل‌ به جای‌ نیاورد ‌که‌ ضایع‌ الصلاة ‌در‌ عقوبت‌ مانند تارک‌ الصلاة ‌است‌ و ‌در‌ آیات‌ و اخبار مذمّت‌ بسیار و عقوبت‌ شدید ‌برای‌ ضایع‌ الصلاة ذکر ‌شده‌ ‌در‌ ‌آیه‌ شریفه‌ می فرماید: فَخَلَف‌َ مِن‌ بَعدِهِم‌ خَلف‌ٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَوات‌ِ فَسَوف‌َ یَلقَون‌َ غَیًّا و ‌در‌ خبر مروی‌ ‌در‌ لآلی‌ ‌از‌ ‌رسول‌ اکرم‌ صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم‌ پانزده‌ عقوبت‌ ‌برای‌ ضایع‌ الصلاة ذکر ‌شده‌ سه‌ عقوبت‌ ‌در‌ دنیا و سه‌ عقوبت‌ ‌در‌ وقت‌ نزع‌ و سه‌ ‌در‌ قبر و ‌در‌ برزخ‌ و سه‌ ‌در‌ موقع‌ بعث‌ و نشور و سه‌ ‌در‌ صحرای‌ محشر؛
٣‌-‌ حفظ ‌از‌ اندراس‌ و ‌از‌ ‌بین‌ رفتن‌ نماز ‌که‌ نگذارد نماز ‌از‌ میان‌ جامعه‌ برداشته‌ شود و مردم‌ ‌را‌ به نماز و حفظ احکام‌ و آداب‌ ‌آن‌ امر و ترغیب‌ و تشویق‌ کند.
و کلمه‌ الصلوات‌ شامل‌ همه‌ نمازهای‌ واجب‌ می شود و اظهر مصادیق‌ ‌آنها‌ نمازهای‌ پنجگانه‌ ‌است‌ و اما نمازهای‌ مستحبه‌ حفظ ‌آنها‌ واجب‌ نیست‌ مگر به بعض‌ معانی‌ حفظ.
وَ الصَّلاةِ الوُسطی:‌ صلوة وسطی‌ ذکر خاص‌ ‌بعد‌ ‌از‌ عام‌ بواسطه‌ اهمیت‌ ‌آن‌ ‌است‌ و ‌بین‌ مفسرین‌ ‌در‌ تفسیر وسطی‌ اختلاف‌ ‌است‌ بعضی‌ نماز عصر گفتند چون‌ میان‌ دو نماز روزانه‌ و دو نماز شبانه‌ ‌است‌؛ و بعضی‌ گفتند نماز مغرب‌ ‌است‌ چون‌ سه‌ رکعت‌ ‌است‌ و واسطه‌ ‌بین‌ طول‌ و قصر ‌است‌ ‌یعنی‌ ‌بین‌ نماز چهار رکعتی‌ و دو رکعتی‌ ‌است‌؛ و بعضی‌ گفتند عشاء ‌است‌ چون‌ واسطه‌ ‌بین‌ دو نمازی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ سفر قصر نمی شود ‌یعنی‌ نماز مغرب‌ و صبح‌؛ و بعضی‌ گفتند صبح‌ ‌است‌ چون‌ وقت‌ ‌آن‌ ‌بین‌ الطلوعین‌ و مشهود ملائکه‌ شب‌ و روز ‌است‌؛ چنانچه‌ ‌در‌ قرآن‌ می فرماید: إِن‌َّ قُرآن‌َ الفَجرِ کان‌َ مَشهُوداً (اسراء/٨٠)
و بعضی‌ گفتند ‌در‌ میان‌ نمازها مخفی‌ ‌است‌ چنانچه‌ لیلة القدر ‌در‌ میان‌ شبهای‌ رمضان‌ و ساعت‌ استجابت‌ دعاء ‌در‌ میان‌ ساعات‌ روز جمعه‌ و رضای‌ الهی‌ ‌در‌ میان‌ طاعات‌ و غضب‌ ‌او‌ ‌در‌ میان‌ معاصی‌ و ولی‌ ‌خدا‌ ‌در‌ میان‌ مؤمنین‌ پنهان‌ ‌است‌ ‌که‌ شخص‌ مؤمن‌ مراعات‌ همه‌ نمازها و همه‌ شبهای‌ ماه‌ رمضان‌ و همه‌ ساعات‌ روز جمعه‌ و همه‌ طاعات‌ و معاصی‌ ‌را‌ بنماید و همه‌ مؤمنین‌ ‌را‌ محترم‌ دارد.
ولی‌ همه‌ ‌این‌ اقوال‌ اجتهاد ‌در‌ مقابل‌ نص‌ّ ‌است‌؛ زیرا ‌در‌ اخبار معتبره‌ ‌از‌ ائمه‌ طاهرین‌ ‌در‌ کافی‌ و ‌غیر‌ ‌آن‌ به نماز ظهر تفسیر ‌شده‌ چون‌ اول‌ نمازی‌ ‌است‌ ‌که‌ فرض‌ شد و زوال‌ ظهر وسط النهار و ساعت‌ استجابت‌ دعاء ‌است‌.
وَ قُومُوا لِلّه‌ِ قانِتِین‌َ : قانت‌ ‌را‌ به معنی‌ خاشع‌ و خاضع‌ و طائع‌ و مداوم‌ ‌بر‌ فعل‌ تفسیر نمودند. ولی‌ ‌در‌ اخبار مرویه‌ ‌از‌ حضرت‌ باقر و حضرت‌ صادق‌ (ع‌) به قنوت‌ نماز تعبیر ‌شده‌ ‌که‌ دعاء ‌در‌ حال‌ قیام‌ ‌در‌ رکعت‌ دوم‌ قبل‌ ‌از‌ رکوع‌ ‌باشد‌ و مراد ‌از‌ قوموا همان‌ حال‌ قیام‌ ‌است‌ ‌برای‌ قنوت‌.
و ‌در‌ برهان‌ ‌از‌ تفسیر عیاشی‌ ‌از‌ حضرت‌ صادق‌ روایت‌ کرده‌ ‌که‌ فرمود:(الصلوات‌ ‌رسول‌ اللّه‌ و امیر المؤمنین‌ و فاطمة و الحسن‌ و الحسین‌ و الوسطی‌ امیر المؤمنین‌ و قوموا للّه‌ قانتین‌ طائعین‌ للائمة).
(اطیب البیان، ج٢ ص ٤٨٦-٤٨٧) [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - روان جاوید
حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى‌ وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتِینَ (238)
ترجمه‌
مواظبت کنید بر نمازها و نماز میانى و برپاى ایستید براى خدا دعا گویان..
تفسیر
محافظت بر نماز مداومت و مراقبت و مواظبت باتیان در اوقات و اداء ارکان و اجزاء و شرائط آنست و نماز وسطى نماز میانه روز است که آن در روز
جلد 1 صفحه 302
جمعه با شرائط مقرره نماز جمعه است که افضل صلوات یومیه است و در غیر روز جمعه نماز ظهر است که شاید آن هم افضل از سایر صلوات باشد بملاحظه روایات آتیه که در آن‌ها تعیین ظهر شده است چون اهتمام شارع بآن کاشف از فضیلت آنست خصوصا اگر وسطى به معناى فضلى باشد که تانیث افضل است و نیز تفضیل آنرا در مجمع از امیر المؤمنین (ع) نقل نموده بنابر این وجه تخصیص آن بذکر همان افضلیت است و در کافى و تهذیب از حضرت باقر (ع) نقل شده است که نماز وسطى نماز ظهر است و آن اول نمازى است که پیغمبر (ص) بجاى آورده است چون آن در وسط روز است و در میان دو نماز واجب در روز است که نماز صبح و عصر باشد و این معنى را از حضرت صادق (ع) هم نقل نموده است و قمى از آن حضرت روایت فرموده که مراد از قیام براى قنوت اقبال مرد است به نماز و مواظبت حال آن بطورى که مشغول نه نماید او را از نماز چیزى و در روایت عیاشى قنوت به دعا تفسیر شده است و در بعضى روایات به اطمینان و رغبت چون در استعمالات همه این معانى از قنوت بمناسبت مقام اراده میشود و از پیغمبر (ص) روایت شده است که همیشه شیطان از مؤمن ترسان است مادامیکه مواظب نمازهاى پنجگانه باشد ولى وقتى مواظبت ننماید جرئت میکند و داخل میشود در باطن او و از حضرت باقر (ع) روایت شده است که نماز وقتى بالا رود در وقت خود برمیگردد به سوى نمازگذار سفید و درخشان و میگوید حفظ نمودى مرا خدا تو را حفظ کند و چون بالا رود در غیر وقت خود بدون آداب و شرائط برمیگردد بسوى نمازگذار سیاه و تاریک و میگوید ضایع نمودى مرا خدا تو را ضایع نماید و از حضرت صادق (ع) روایت شده است که کسیکه برپا دارد نمازهاى پنجگانه را با آداب و شرائط و حفظ نماید اوقات آنرا ملاقات نماید خداوند را روز قیامت با عهدى که بسبب آن داخل بهشت میشود و کسیکه حفظ ننماید مواقیت نماز را و مراعات نکند آداب و شرائط آنرا ملاقات مینماید خداوند را در حالیکه عهدى از براى آن نیست اگر خدا بخواهد عذاب میکند او را و اگر بخواهد عفو میفرماید از او و نیز روایت شده است که نماز در اول وقت خوشنودى خدا است و در آخر وقت عفو خداوند است و عفو نمى‌باشد مگر از گناه و نیز وارد شده است که نماز در آخر وقت قبول نه میشود مگر
جلد 1 صفحه 303
شخص معذور باشد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.