از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  ویژگی کافران
کافران کسانى هستند که کفر در دل هایشان ریشه کرده است و انکار حق در قلوبشان ریشه دوانیده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 82 قالب : تفسیری موضوع اصلی : کافر و کافران گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «الذین کفروا» کدام دسته از کفارند؟
احتمال مى‏رود منظور از کافران، صنادید و سردمداران مشرکین قریش و بزرگان مکه باشند، آن ‌هایى که در امر دین عناد و لجاجت به خرج داده اند و در دشمنى با دین خدا از هیچ کوشش و کارشکنى کوتاهى نکردند، تا آنجا که خداى تعالى در جنگ بدر و سایر غزوات تا آخرین نفرشان را هلاک کرد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 82 قالب : تفسیری موضوع اصلی : کافر و کافران گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اقسام کفر
امام صادق (علیه‌السلام) در پاسخ به سوالی که درباره وجوه کفر در قرآن کریم شد، فرمودند: کفر در کتاب خداوند بر پنج قسم است:

اول کفر جحود و جحود هم خود دو جور است. سوم کفر به ترک دستورات الهى، چهارم کفر برائت، پنجم کفران نعمت. اما قسم اول دو قسم جحود، یکى جحود و انکار ربوبیت خدا است و این اعتقاد کسى است که می گوید: «نه ربّى هست و نه بهشتى و نه دوزخى». صاحبان این عقیده دو صنف از زنادقه هستند که به ایشان دهرى هم مى ‏گویند، همان هایند که قرآن کلامشان را حکایت کرده است که گفته ‏اند: «وَ ما یُهْلِکُنا إِلَّا الدَّهْرُ» (جاثیه/24) و این دینى است که از طریق امتحان و دل به خواه براى خود درست کرده ‏اند و گفتارشان خالى از حقیقت و تحقیق است، همچنانکه خداى عزوجل فرموده است: «إِنْ هُمْ إِلَّا یَظُنُّونَ» (جاثیه/24) و نیز فرموده است: «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَواءٌ عَلَیْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا یُؤْمِنُونَ» (بقره/6) یعنى به دین توحید ایمان نمى ‏آورند، این یکى از وجوه کفر است.

و اما وجه دوم از جحود، جحود بر معرفت است و آن این است که کسى با اینکه حق را شناخته و برایش ثابت شده است، انکار کند. خداى عزوجل درباره ‏شان فرموده است: «وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَیْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا» (نمل/14) و نیز فرموده است: «وَ کانُوا مِنْ قَبْلُ یَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِینَ کَفَرُوا فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا کَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْکافِرِینَ» (بقره/89).

وجه سوم از کفر، کفران نعمت است که خداى سبحان در باره ‏اش از حضرت سلیمان (علیه السلام) حکایت کرده است که گفت: «هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنِی أَ أَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ وَ مَنْ شَکَرَ فَإِنَّما یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِیٌّ کَرِیمٌ» (نمل/40) و نیز فرموده است: «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِیدٌ» (ابراهیم/7) و نیز فرموده است: «فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَ اشْکُرُوا لِی وَ لا تَکْفُرُونِ» (بقره/152) در این چند آیه کلمه کفر به معناى کفران نعمت است.

وجه چهارم از کفر، ترک دستورات خداى عزوجل می باشد که در آن باره فرموده است: «وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَکُمْ لا تَسْفِکُونَ دِماءَکُمْ وَ لا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ * ثُمَّ أَنْتُمْ هؤُلاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَکُمْ وَ تُخْرِجُونَ فَرِیقاً مِنْکُمْ مِنْ دِیارِهِمْ تَظاهَرُونَ عَلَیْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ إِنْ یَأْتُوکُمْ أُسارى، تُفادُوهُمْ وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَیْکُمْ إِخْراجُهُمْ أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتابِ و تکفرون ببعض» (یعنى عمل نمى ‏کنید؟) (بفره/85-84) پس در این آیه منظور از کفر، ترک دستورات خداى عزوجل می باشد، چون نسبت ایمان هم به ایشان داده است، هر چند که این ایمان را از ایشان قبول نکرده است و سودمند به حالشان ندانسته است و فرمود: «فَما جَزاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذلِکَ مِنْکُمْ إِلَّا خِزْیٌ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ یُرَدُّونَ إِلى‏ أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» (بقره/85).

قسم پنجم از کفر برائت است که خداى عزوجل درباره ‏اش از حضرت ابراهیم خلیل (علیه السلام) حکایت کرده است که گفت: «و کفرنا بکم و بدأ بیننا و بینکم العداوه و البغضاء حتی تؤمنوا بالله وحده» (ممتحنه/4) که در این آیه کفر به معناى بیزارى آمده است و نیز از ابلیس حکایت مى ‏کند که از دوستان انسى خود در روز قیامت بیزارى جسته و می گوید: «انی کفرت بما اشرکتمون من قبل» (ابراهیم/22) و نیز از قول بت ‏پرستان حکایت مى ‏کند که در قیامت از یکدیگر بیزارى می جویند و فرموده است: «إِنَّمَا اتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثاناً مَوَدَّةَ بَیْنِکُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا ثُمَّ یَوْمَ الْقِیامَةِ یَکْفُرُ بَعْضُکُمْ بِبَعْضٍ وَ یَلْعَنُ بَعْضُکُمْ بَعْضاً» (عنکبوت/26) که کفر در این آیه نیز به معناى بیزارى آمده است.

علامه طباطبایی: این روایت در حقیقت می‌ خواهد بفرماید که کفر شدت و ضعف مى ‏پذیرد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 84 و 85 قالب : روایی موضوع اصلی : کفر گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
1) بافرانی : اگر در قسمتی به عنوان پاسخ به سوالات درج شود مطلوب است
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  کفر و ایمان - اسمعيل شيخ محمد
متاع کفر و دین بی مشتری نیست [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : اراده گوینده : اسمعیل شیخ محمد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  خصوصیت کافران - زهرا فضلعلي
در آیه 2 به این امر اشاره شده است که قرآن راهنمایی برای متقین بوده و در آیات 3-5 خصوصیات این افراد زکر شده است. در ادامه به گروه مقابل این افراد یعنی کافران پرداخته و خصوصیات ایشان را بازگو می کند که برایشان فرقی نمی کند که هشدارشان دهی یا هشدارشان ندهی،‌آنان ایمان نمی آورند و هدایت نمی شوند؛ پس قرآن و آیات آن نیز نمی تواند آنان را هدایت کند و اینکه هدایت ناپذیر بودن آنها جبری نیست بلکه خود آن ها قابلیت پذیرش آن را ندارند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : کافر و کافران گوینده : زهرا فضلعلی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) رمضانی (داور) : نوع مطلب شما، پیام و قالب آن اعتقادی می باشد. لطفا مطلب خود را در قسمت پیامها وارد نمایید تا قابلیت نمایش پیدا کند.قسمت راهنمای سایت را مطالعه نمایید تا تعریف نکته و پیام روشن شود.
2) بافرانی : اگر موضوع اصلی را کافر و کافران در نظر نگیریم و از کلمات دیگری استفاده شود بهتر است
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  کافر - رضا جودکي
چون کافر به خدا و روز قیامت و وجود حساب و کتاب برای انسان ها اعتقادی ندارد پس اگر او را از عذاب الهی بترسانی منکر وجود داشتن عذاب می شود و اگر آن را به بهشت بشارت بدهی باز هم آن را انکار می کند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : معاد گوینده : رضا جودکی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ایمان آوردن همه - سيد علي بهبهاني
انتظار ایمان آوردنِ همه‏ى مردم را نداشته باشید.
همچنانکه در آیه‏ى 103 سوره یوسف مى‏فرماید: «وما اکثر النّاس ولو حَرصتَ بمؤمنین» هر چند آرزومند و حریص باشى، بسیارى از مردم ایمان نخواهند آورد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : کافر و کافران گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.