● ظلم درباره خداوند تصور ندارد
بعد از آنکه فرمود: خداى تعالى ظلم احدى را نمىخواهد، این کلام خود را به بیانى تعلیل کرد که حتى توهم صدور ظلم از خداى تعالى را هم از دلها زایل سازد، فرمود: براى این، خدا ظلم نمىکند که او مالک تمامى اشیاء در همه جهات است. و او مىتواند در ملک خود هر تصرفى را بکند و دیگر در حق او تصور ندارد که در غیر ملکش تصرف کند، تا ظلم و تعدى باشد.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : به هر حال وقتى شخص ظلم مىکند و یا قصد آن را مىنماید که احتیاجى داشته باشد که جز با تعدى و تصرف در غیر ملکش نتواند آن را برآورد. و خداى تعالى بىنیازى است که تمامى موجودات آسمانها و زمین ملک اوست، این بیانى است که بعضى از مفسرین در تفسیر آیه آوردهاند و لیکن با ظاهر آیه سازگار نیست. براى اینکه اساس این جواب در حقیقت غناى خداى تعالى است نه ملک او. و آنچه در آیه شریفه آمده ملک خداست. و به هر حال مالکیت خداى تعالى دلیل بر این است که او ظالم نیست.
البته در این میان دلیلى دیگر نیز هست و آن این است که برگشت همه امور هر چه که
باشد، براى خداى تعالى است پس غیر خداى تعالى هیچ مالکیت و اختیارى در هیچ چیز ندارد، تا خدا آن را از او سلب کند و از چنگ او درآورد. و اراده خود را در آن جارى سازد تا ظلم کرده باشد، و این دلیل همان است که آخر آیه به آن اشاره نموده و مىفرماید:« وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ».و این دو وجه بطورى که ملاحظه مىفرمائید ملازم یکدیگرند. مبناى یکى مالکیت خدا براى همه عالم است. و مبناى دیگر، مالک نبودن احدى از ما سوى اللَّه، نسبت به احدى از امور عالم مىباشد.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج3، ص: 583 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : صفات خداوند |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● آیا در جهان امکان غیر از خدا کسی مالک چیزی است تا تعدّی به آن ظلم به حساب آید؟ -
سيد علي بهبهاني
ظلم، عبارت از تعدی به ملک دیگری و تجاوز به حق غیر است؛ آیا در جهان امکان غیر از خدا کسی مالک چیزی است تا تعدّی به آن ظلم به حساب آید؟
گفتنی است عدم ظلم گاهی معلّل به عدم مبدأ فاعلی است و زمانی معلّل به عدم مبدأ قابلی. توجیه عدم ظلم خداوند به اینکه او غنی محض، قادر صرف، جواد تام و مانند آن است، تعلیل نفی ظلم به عدم مبدأ فاعلی است و توجیه عدم ظلم پروردگار به اینکه غیر خداوند کسی مالک چیزی در قبال او نیست تا تصرف خداوند در آن تعدّی به ملک غیر بوده و ظلم محسوب شود، تعلیل نفی ظلم به عدم مبدأ قابلی است. البته خداوند از باب ﴿کَتَبَ رَبُّکُم عَلی نَفسِهِ الرَّحمَة) 1 به عدهای وعده خیر داده است و هرگز تخلّف نخواهد فرمود.
تذکّر: 1. برخی نفی ظلم را به لحاظ نفی تصرف در ملک غیر، صحیح ندانستهاند 2. و این ناصواب است.
2. اشاعره و معتزله که حامیان جبر و تفویضاند هماره میکوشند که مطالب متنوع آیات قرآن را بر مبنای فکری خود حمل کنند. در این مبحث نیز دو مناظره بینتیجه در تفسیر فخر رازی مطرح شده است 3.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : مالکیت خداوند |
گوینده : آیت الله جوادی آملی |
1)
حسینی : تفسیر بسیار خوب و مفیدی بود بنده کمال استفاده را بردم همیشه تفاسیر آیت الله جوادی آملی نسبت به بقیه متفاوت است
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● نکته آیه 109آل عمران -
ندا مهديزاده
نزول آیات الهى بر پیامبر، بدون کم و کاست و براساس حقّ و حقیقت است.
همچنین عملها و عکس العملها، پاداشها و کیفرهاى امّتها، مطابق یک سرى اصول و سنّتهاى پایدار است. خداوند، نه بر بندگان تکلیفِ فوق طاقت مىکند و نه در کیفر و پاداش، شرایط و استعدادها و توان افراد را یکسان مىبیند، که اینها موجب ظلم مىگردد.
ظلم را کسى روا مىدارد که یا کمبود داشته باشد و یا نتواند از راه حقّ به مقصود خود نایل شود و یا از بدى و زشتى ستم غافل باشد، و بر خداوند سبحان هیچ یک از این موارد صادق نیست. خداوندى که همه چیز از اوست و بازگشت همه چیز نیز به سوى اوست، چه نیازى به ظلم کردن دارد؟!
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور، ج2، ص: 129 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : آیات خاص |
گوینده : ندا مهدیزاده |
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● وجودبی نیاز ظلم نمی کند -
محمد رجب زاده
در این آیه وبسیاری از جاهای دیگر قرآن مالکیت مطلق خداوند بر تمام هستی بیان شده است پس هیچ دلیلی ندارد که از ناحیه او ظلمی سر بزند . ریشه اصلی ظلمها در بین بشر بر اساس نیازهای انسان ( حقیقی یا کاذب ) به وجود می آید .
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : حودم |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : مالکیت خداوند |
گوینده : محمد رجب زاده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● وحدانیت خدا -
حسن رنجبر
منبع : |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : قرآن کریم |
گوینده : حسن رنجبر |
1)
ابراهیمی (داور) : مطلب مذکور درست است ولی آیه در دلالت بر سرچشمه بودن خداوند بر هرچیز ساکت است و آیات دیگر قرآن بر این مطلب دلالت دارند.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تفسیری بر آیات -
محمد حسيني
منبع : http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=18395&AyeID=402<r2=5 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : سوره آل عمران |
گوینده : محمد حسینی |
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● خداوند نمیتواند ستمکار باشد! -
عبدالله عبداللهي
در این آیه دو دلیل بر ستمکار نبودن خدا آورده است:
الف) خدایى که مالک تمام هستى و موجودات این جهان است ظلم و ستم درباره اش مفهومى ندارد؛ زیرا کسى به دیگران ظلم مى کند که فاقد چیزى باشد و بخواهد آن را با ستمگرى از دیگران بگیرد و خدا این گونه نیست، چون مالک همه چیز است
ب) ظلم کردن درباره ى کسى مفهوم دارد که ممکن است بدون جلب رضایت او کارى صورت گیرد، اما آن کس که تمام امور هستى از آغاز تا پایان به او بازمى گردد و هیچ کس بدون رخصت او نمى تواند کارى انجام دهد، نیازى به ظلم کردن ندارد
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر مهر |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : افعال خداوند |
گوینده : عبدالله عبداللهی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.