محمد حسینی
یا خدا مایه آرامش دلهاست
[ همه پیام ها ] پیام های محمد حسيني (1 مورد)
  سوره بقرة آیه 270 - نیکی کردن و انفاق
سلام بر شما ای افراد صالح خدا چه بسا که بهشت برین برای شما ساخته شه است همانا که شما شایسته بهترینها هستید کمک کردن به هم نوع آن هم بصورت مخفیانه راه غلی را در پیش گرفتن است

توضیح : علی (ع) بود که در تاریکیهای شب یاور مستمندان بود چه شد که علی علی شد مگر نه اینکه راه او را در پیش گرفتن بهشت را برایمان رهنمون میسازد

[ همه نکته ها ] نکته های محمد حسيني (4 مورد)
  سوره آل عمران آیه 109 - تفسیری بر آیات
روسفیدى و روسیاهى در قیامت، بازتاب عقاید و افکار و اعمال خود انسان‏هاست، نه ظلم خداوند. «و ما اللّه یرید ظلماً للعالمین»

توضیح : این بخش رو پر اهمیت دیدم به همین خاطر گذاشتم تا دوستان استفاده کنند با تشکر

  سوره آل عمران آیه 84 - شان نزول
از ابن عباس است که اهل کتاب درباره آنچه با هم اختلاف داشتند (یعنى درباره دین ابراهیم) نزد پیغمبر (ص) بمخاصمه رفتند و هر فرقه‏اى گمان میکرد که او بدین ابراهیم اولى است پیغمبر (ص) فرمود: هر دو فرقه (یهودى و نصارى) از دین ابراهیم برى و جدایید. همگى در غضب شدند و گفتند بخدا قسم باین قضاوت تو راضى نیستیم و دینت را قبول نکنیم. پس این آیه آمد.

توضیح : در این آیه سعی شده است که مردمان را با مشکلات و سختی هایی که پیامبران داشتند آشنا کند چنانچه باور دارید از روی امثال همین آیات میتوان به سختی کار پیامبران و امامان معصوم پی برد با تشک ر حسینی

  سوره بقرة آیه 270 - انفاق کردن ر راه خدا
به راستی که در راه خداوند انفاق کردن چه لذت بخش خواهد با دلی پاک و آکنده از مهر خدا چرا ما خودمان را به اعمال نیک وادار نکنیم به جای اینکه مرتبا بر همدیگر بد گویی کنیم این را بدانید که هر که در راه خدا و از سر خلوص و نیت پاک انفاق کرد بیمه آخرت خواهد شد وای بر کسانی که انفاق را فراموش کرده و انفاق کاران را مورد تمسخر قرار دهند زیرا به شدت با این دسته از افراد مقابله خواهد شد و مجازات آنها جز جهنم آتشین هیچ کجا نخواهد بود

توضیح : خدا همیشه و در همه جای قرآن کریم در اکثر آیات به جز آیات متفرقه و غیر مربوط به انسان متذکر شده است که به کارهای نیک و انجام فرایض دینی اهتمام بیشتری بورزند هر که را شایسته است که اعمال حسنه را سر لوحه زندگی خودش قرار دهد با تشکر

[ همه سوال ها ] سوال های محمد حسيني (3 مورد)
  سوره بقرة آیه 270 - انواع نذر
انواع نذر را لطفا شرح دهید و احکام هر کدام از آنها را و در ضمن اگر چنانچه کسی یادش رفت نذرش را ادا کند و بعد از یک مدت زمان زیاد یادش آمد تکلیف چیست ؟

توضیح : با سلام خدمت شما عزیزان گرامی ممنون که اینقدر با حوصله به سوالت پاسخ میدهید و همچنین به تمام ترجمه ها و مقالات ارسالی توجه لازم را مبذول میکنید. ر تکمیل توضیحات بالا عرض کنم که اگر میشو کمی دقیق تر به این مسئله بپرازید . با تشکرات صمیمانه /حسینی

  سوره بقرة آیه 270 - انواع نذر
انواع نذر را لطفا شرح دهید و احکام هر کدام از آنها را و در ضمن اگر چنانچه کسی یادش رفت نذرش را ادا کند و بعد از یک مدت زمان زیاد یادش آمد تکلیف چیست ؟

توضیح : با سلام خمت شما عزیزان گرامی ممنون که اینقدر با حوصله به سوالت پاسخ میدهید و همچنین به تمام ترجمه ها و مقالات ارسالی توجه لازم را مبذول میکنید. ر تکمیل توضیحات بالا عرض کنم که اگر میشو کمی دقیق تر به این مسئله بپرازید . با تشکرات صمیمانه /حسینی

  سوره بقرة آیه 270 - خوبی کرن به برادران
حکم انفاق کردن به دیگران و برادران مسلمانمان چیست این سوال دو موضوع جداگانه را پرسیده است یکی کمک به افرا غیر مسلمان و دیگری برادران مسلمان البته منظور برادران و خواهران مسلمان است با تشکر
[ همه ترجمه ها ] ترجمه های محمد حسيني (11 مورد)
  سوره نساء آیه 27 - http://www.aljomeh.org/fa/index.php?option=com_content&view=article&id=206:-24-28-&catid=50:1388-08-30-16-37-22&Itemid=63
وخداوند می خواهد برشما رحمت باز گردد و آنان که پیروی شهوات را می کنند می خواهند که میل کنید کج روی بزرگ و منحرف شوند.
  سوره نساء آیه 24 - سایت تبیان
و زنانِ شوهردار [نیز بر شما حرام شده است‏] به استثناى زنانى که مالک آنان شده‏اید [این‏] فریضه الهى است که بر شما مقرر گردیده است. و غیر از این [زنانِ نامبرده‏]، براى شما حلال است که [زنان دیگر را] به وسیله اموال خود طلب کنید- در صورتى که پاکدامن باشید و زناکار نباشید- و زنانى را که مُتعه کرده‏اید، مَهرشان را به عنوان فریضه‏اى به آنان بدهید، و بر شما گناهى نیست که پس از [تعیین مبلغ‏] مقرّر، با یکدیگر توافق کنید [که مدت عقد یا مَهر را کم یا زیاد کنید] مسلماً خداوند داناى حکیم است.
  سوره حج آیه 1 - http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=18395&AyeID=2700<r2=2
ای مردم ، از پروردگارتان بترسید ، که ، زلزله قیامت حادثه بزرگی است
[ همه تفسیر ها ] تفسیر های محمد حسيني (5 مورد)
  سوره حج آیه 1 - http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=18395&AyeID=2700<r2=2
پیامبر لب بازگشود و این دو آیه را براى آنان تلاوت فرمود: یا اَیُّهَا النّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ اِنَّ زَلْزَلَةَ السّاعَةِ شَىْ‏ءٌ عَظیمٌ‏ یَوْمَ تَرَوْنَها تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمّا اَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ کُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها وَ تَرَى النّاسَ سُکارى‏ وَ ما هُمْ بِسُکارى‏ وَ لکِنَّ عَذابَ اللَّهِ شَدیدٌ اى مردم! از پروردگارتان پروا کنید، چر اکه زلزله [سخت‏] رستاخیز چیزى سهمگین است. 2 - روزى که آن [رویداد هراس‏انگیز] را مى‏بینید، هر زنِ شیردهنده‏اى، آن [کودکى‏] را که شیر مى‏دهد، [از شدت هراس‏] از یاد مى‏برد، و هر زن باردارى بار خویشتن را فرو مى‏نهد، و مردم را [بسان ]مستانى [بیگانه از خرد و اندیشه‏] بنگرى در حالى که آنان مست نیستند، اما عذاب [هول‏انگیز] خدا سخت [و وصف‏ناپذیر ]است. آرى، پیامبر این دو آیه تکان‏دهنده را بر مردم خواند و صداى گریه مجاهدان بود که در آن دل شب و آن دشت خسته و سوزان طنین افکند. آن شب مردم آن‏قدر گریه کردند و باران اشک از آسمان دیدگان بر دامان خویش فرو باراندند و ضجه زدند که به یادماندنى و بى‏سابقه بود، و بامداد آن شب به گونه‏اى از دنیا و ارزش‏هاى مادى دل‏ها گسسته و به زندگى بى‏رغبت شده بودند که کسى نه دل داشت تا زین بر روى مرکب نهد و نه بردارد و نه کسى انگیزه‏اى براى برافراشتن خیمه و چادر داشت. بله گروهى در اندوه فرو رفته بودند و گروهى مى‏نگریستند و دسته‏اى دیگر در اندیشه رستاخیز و آن روز هراس‏انگیز بودند.
  سوره آل عمران آیه 133 - http://mohamadmehdi.blogsky.com
نخست اینکه بهشت و دوزخ در باطن و درون این جهانند.

همانطور که در این عالم موجودات بسیاری هستند که با چشم و گوش و لامسه عادی و غیر مسلح قابل درک نیستند، نظیر امواج رادیویی که تا دستگاه گیرنده ای نباشد، صدائی از آن امواج به گوش ما نمی رسد. البته این مثال هر چند از جهاتی رسا نیست ولی برای مجسم ساختن چگونگی وجود بهشت و دوزخ، در باطن این جهان، مؤثر به نظر می رسد.

دیگر اینکه: عالم آخرت و بهشت و دوزخ، محیط بر این عالم است و به اصطلاح این جهان در شکم و درون آن جهان قرار گرفته است. درست همانند عالم جنین که در درون عالم دنیاست، زیرا می دانیم عالم جنین برای خود عالم مستقلی است، اما جدای از این عالمی که در آن هستیم نیست، بلکه در درون آن واقع شده است. عالم دنیا نیز نسبت به عالم آخرت همین حال را دارد، یعنی در درون آن قرار گرفته است و اگر می‏بینیم قرآن می‏گوید وسعت بهشت به اندازه وسعت آسمان ها و زمین است به خاطر آن است که انسان چیزی وسیع تر از آسمان و زمین نمی‏شناسد تا مقیاس سنجش قرار داده شود ، لذا قرآن برای اینکه وسعت و عظمت بهشت را ترسیم کند آن را به پهنه آسمان ها و زمین تشبیه کرده است و چاره‏ای غیر از این نبوده، همان طور که اگر کودکی که در شکم مادر قرار دارد، عقل می‏داشت و می‏خواستیم با او سخن بگوئیم باید با منطقی صحبت کنیم که برای او در آن محیط قابل درک باشد.

از آنچه گفتیم پاسخ این سؤال نیز روشن شد که اگر وسعت بهشت به اندازه زمین و آسمان ها است پس دوزخ کجا است ؟ زیرا طبق پاسخ اول دوزخ نیز در درون همین جهان قرار گرفته و وجود آن در درون این جهان منافاتی با وجود بهشت در درون آن ندارد (همانطور که در مثال امواج فرستنده صوتی ذکر شد) و اما طبق پاسخ دوم که بهشت و دوزخ محیط بر این جهان باشند جواب باز هم روشنتر است زیرا دوزخ می‏تواند محیط بر این جهان باشد و بهشت محیط بر آن و از آن هم وسیع تر.[
  سوره آل عمران آیه 109 - http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=18395&AyeID=402<r2=5
این آیه اشاره به بحثهاى مختلف گذشته درباره اتحاد و اتفاق و ایمان و کفر و امر به معروف و نهى از منکر و نتایج و عواقب آنها کرده ، مى فرماید: ((اینها آیات خدا است که بحق بر تو مى خوانیم )) تلک آیات الله نتلوها علیک بالحق ). سپس مى افزاید: آنچه بر اثر تخلف از این دستورات دامن گیر افراد مى شود، نتیجه اعمال خود آنها است ((و خداوند به هیچ کس ستم نمى کند))، (و ما الله یرید ظلما للعالمین ) بلکه این آثار شوم همان است که با دست خود براى خود فراهم ساختند. آیه بعد در حقیقت مشتمل بر دو دلیل بر عدم صدور ظلم و ستم از ناحیه خدا است نخست اینکه خدائى که مالک تمام هستى و موجودات این جهان مى باشد ظلم و ستم درباره او مفهومى ندارد، کسى تعدى بدیگرى مى کند که فاقد چیزى باشد که دیگران دارند. به علاوه ظلم و ستم درباره کسى مفهوم دارد که ممکن است بدون جلب رضایت او کارى صورت گیرد اما آن کس که تمام امور هستى از آغاز تا پایان به او باز مى گردد و هیچکس ‍ بدون اذن او نمى تواند کارى انجام دهد ظلم و ستم از ناحیه او ممکن نیست . قرآن مى گوید: ((و (چگونه ممکن است خدا ستمکند در حالى که ) آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است مال اوست و همه کارها به سوى او باز مى گردد))) و به فرمان اوست (و لله ما فى السموات و ما فى الارض و الى الله ترجع الامور).
[ همه اﻋﺮاب ها ] اﻋﺮاب های محمد حسيني (1 مورد)
  سوره بقرة آیه 270 - http://www.3noqte.com/main/qoran-3/6920-matn-tajome-tafsir-qoran-quran
«من» در ما من اله غیر اللَّه براى افاده کردن عموم نفى است که خدایى را از هر کس و هر چیز جز اللَّه نفى میکند و من چون براى ابتداى غایت است استغراق نفى را از ابتداى غایت تا انتهاى آن میرساند. و کلمه «لهو» ممکنست ضمیر فصل باشد که محلى از اعراب ندارد و قصص خبر ان است و ممکنست مبتدا «لهو» باشد و قصص خبر آن