از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  ارتباط آیه 92 با آیات ماقبلش
ارتباط آیه اول(آیه/92) با ما قبلش واضح و روشن نیست، ممکن هم هست در ضمن آیاتى که تردیدى در ارتباط آنها به یکدیگر نیست، نازل نشده باشد. و در سابق (در تفسیر آیه:«قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا ...»)(آل عمران/64)توجه فرمودید که نظیر این اشکال در آنجا هم بود، چون تاریخ نزول آن با تاریخ آیات قبل و بعدش تطبیق نمى‏کرد. و اما ارتباط بقیه آیات به آیات قبل روشن است و هیچ تردیدى در آن نیست.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏3، ص: 532 قالب : تفسیری موضوع اصلی : قرآن کریم گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «تنالوا»
کلمه « تنالوا» جمع حاضر از مضارع" نیل" است. و نیل به معناى رسیدن به چیزى است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏3، ص: 532 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «الْبِرَّ»
و کلمه" بر" به معناى باز بودن دست و پاى آدمى در کار خیر مى‏باشد.
راغب مى‏گوید: کلمه" بر" (بفتحه باء) در مقابل کلمه" بحر" مى‏باشد و به معناى خشکى است و چون اولین تصورى که از خشکى‏ها و بیابانها به ذهن مى‏رسد، وسعت و فراخناى آن است. لذا کلمه" بر" (بکسره باء) را از آن گرفتند تا در مورد توسع در فعل خیر استعمال کنند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏3، ص: 532 تا 535 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  انفاق مال مورد علاقه از ارکان «بر» است‏
انفاق مال (با داشتن علاقه شدید به آن) یکى از ارکان بر است که تحقق بر در خارج جز با اجتماع آن ارکان صورت نمى‏گیرد. بله در آیه مورد بحث، انفاق، نتیجه بر و آن غایتى معرفى شده که انسان را به آن مى‏رساند و این به ما مى‏فهماند که خداى تعالى عنایت و اهتمام بیشترى به این جزء از آن ارکان دارد. چون او خالق انسانها است و مى‏داند تعلق قلبى انسان به آنچه بدست آورده و جمع کرده، جزء غریزه اوست. او دوست دارد مال را جمع کند و بشمارد (که دیروز فلان مقدار بود، امروز به فلان مقدار رسید.) و کانه این غریزه جزء نفس آدمیان است. بطورى که اگر قسمتى از آن را از دست بدهد، مثل این است که جزئى از جان خود را از دست داده، پس مجاهدت انسان در انفاق مال، بیشتر و دشوارتر از سایر عبادات و اعمال است، چون در آنها فوت و زوال و کمبود، چشم‏گیر نیست. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏3، ص: 533 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اِنفاق گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علیم بودن خدا، مشوق انفاق
« وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْ‏ءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ» این جمله تشویق انفاق‏گران است، تا وقتى که انفاق مى‏کنند خوشحال باشند به اینکه مال عزیز و محبوبشان هدر نرفته و انفاقشان بى‏اجر نمانده است. بلکه خدایى که دستور انفاق به آنان داده، به انفاقشان و آنچه انفاق مى‏کنند، آگاه است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏3، ص: 534 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اِنفاق گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  انفاق - علي موحدي
امام صادق‏علیه السلام به مفضل‏بن عمر فرمود: از پدرم شنیدم که مى‏فرمود: کسى که سال بر او بگذرد و از مال خود، کم یا زیاد به ما نرساند، خداوند روز قیامت به او نظر نمى‏کند، مگر آنکه او را ببخشد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر عیّاشى، ج‏1، ص‏182. قالب : روایی موضوع اصلی : اِنفاق گوینده : علی موحدی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  انفاق به روش عرفا - علي موحدي
آیة اللّه میرزا على آقا قاضى قدس سره استاد عرفان علامه طباطبایى قدس سره را در نجف اشرف دیدند که از سبزى فروشى کاهوهاى‏پلاسیده ونامرغوب را خریدارى مى‏کند، از او پرسیدند: چرا این کار را مى‏کنى؟ فرمود: این مغازه‏دار شخص فقیرى است، مى‏خواهم به او کمک کنم، لکن میل دارم که هم آبرویش محفوظ بماند وهم به گرفتن مال بلا عوض عادت نکند! لذا این کاهوها را از او مى‏خرم که به نوایى برسد و براى من فرق زیادى ندارد که کاهوى تازه مصرف کنم، یا کهنه. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : روایی موضوع اصلی : اِنفاق گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.