1)
شاه آبادی (داور) : مگر تنبیه بدنی چه مشکلی دارد؟
2)
: پاسخ خوب است قانع کننده باشد؟ شاید تنبیه بدنی از نظر شما مشکلی نداشته باشد ولی از نظر خیلی ها مشکل دارد. جواب باید طوری باشد که اگر از من مسلمان پرسیدند فلان جای قرآن شما این آیه را گفته چطور با منطق جور در می آید من بتوانم قانعش کنم. این جواب شما را بدهیم که می گوید نه خود شما درستید نه نعوذ بالله دینتان!!!!!
ابراهیمی (داور) : جواب این ایراد با توجه به معنى آیه و روایاتى که در بیان آن وارد شده و توضیح آن در کتب فقهى آمده است و همچنین با توضیحاتى که روانشناسان امروز مىدهند چندان پیچیده نیست زیرا:
اولا آیه، مسئله تنبیه بدنى را در مورد افراد وظیفهنشناسى مجاز شمرده که هیچ وسیله دیگرى در باره آنان مفید واقع نشود، و اتفاقا این موضوع تازهاى نیست که منحصر به اسلام باشد، در تمام قوانین دنیا هنگامى که طرق مسالمتآمیز براى وادار کردن افراد به انجام وظیفه، مؤثر واقع نشود، متوسل به خشونت مىشوند، نه تنها از طریق ضرب بلکه گاهى در موارد خاصى مجازاتهایى شدیدتر از آن نیز قائل مىشوند که تا سرحد اعدام پیش مىرود.
ثانیا" تنبیه بدنى" در اینجا- همانطور که در کتب فقهى نیز آمده است- باید ملایم و خفیف باشد بطورى که نه موجب شکستگى و نه مجروح شدن گردد و نه باعث کمبودى بدن.
ثالثا روانکاوان امروز معتقدند که جمعى از زنان داراى حالتى بنام " مازوشیسم" (آزارطلبى) هستند و گاه که این حالت در آنها تشدید مىشود تنها راه آرامش آنان تنبیه مختصر بدنى است، بنا بر این ممکن است ناظر به چنین افرادى باشد که تنبیه خفیف بدنى در موارد آنان جنبه آرام بخشى دارد و یک نوع درمان روانى است.
مسلم است که اگر یکى از این مراحل مؤثر واقع شود و زن به انجام وظیفه خود اقدام کند مرد حق ندارد بهانهگیرى کرده، در صدد آزار زن برآید، لذا به دنبال این جمله مىفرماید:
فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَیْهِنَّ سَبِیلًا:
" اگر آنها اطاعت کنند به آنها تعدى نکنید" و اگر گفته شود که نظیر این طغیان و سرکشى و تجاوز در مردان نیز ممکن است آیا مردان نیز مشمول چنین مجازاتهایى خواهند شد؟
در پاسخ مىگوئیم آرى مردان هم درست همانند زنان در صورت تخلف از وظائف مجازات مىگردند حتى مجازات بدنى، منتها چون این کار غالبا از عهده زنان خارج است حاکم شرع موظف است که مردان متخلف را از طرق مختلف و حتى از طریق تعزیر (مجازات بدنى) به وظائف خود آشنا سازد.
داستان مردى که به همسر خود اجحاف کرده بود و به هیچ قیمت حاضر به تسلیم در برابر حق نبود و على علیه السلام او را با شدت عمل و حتى با تهدید به شمشیر وادار به- تسلیم کرد معروف است.
منبع: تفسیر نمونه، ج3، ص: 373-374
3)
: با سلام
قسمتی از جواب با عنوان «مازوشیسم» با ایه سازگار نیست.زیرا حکم آیه درباره تمام زنان ناشزه است،اما این بیماری درباره جمعی از زنان.