از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(کلا ان کتاب الفجار لفی سجین ):(نه این چنین نیست که همه به یک صورت باشند، بلکه نامه بد کاران در سجین است ) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر اثنا عشری‏
کَلاّ إِن‌َّ کِتاب‌َ الفُجّارِ لَفِی‌ سِجِّین‌ٍ (7)

کَلّا: (ردع‌ ‌است‌ ‌از‌ تطفیف‌ و غفلت‌ ‌از‌ ذکر بعث‌ و حساب‌) ‌یعنی‌ کم‌ می‌پیمایند و ‌از‌ روز حساب‌ و جزا غافل‌ می‌شوند. ‌بعد‌ ‌از‌ ‌آن‌ ‌بر‌ سبیل‌ استیناف‌ ‌در‌ عقب‌ ‌آن‌ ذکر و عید فجار فرماید: إِن‌َّ کِتاب‌َ الفُجّارِ: حقا ‌به‌ درستی‌ ‌که‌ آنچه‌ نوشته‌ می‌شود ‌از‌ اعمال‌ کافران‌ نابکار، ‌ یا ‌ ‌به‌ تحقیق‌ ‌که‌ نوشتن‌ اعمال‌ کفار، لَفِی‌ سِجِّین‌ٍ: ‌هر‌ آینه‌ ‌در‌ سجّین‌ ‌است‌ و ‌آن‌ دیوانی‌ ‌است‌ جامع‌ جمیع‌ اعمال‌ شیاطین‌ و کفره‌ و فجره جن‌ّ و انس‌ ‌باشد‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر خسروی
‌-‌ زنهار (‌که‌ ‌از‌ معاصی‌ دوری‌ جوئید چه‌ امر چنین‌ نیست‌ ‌که‌ ‌شما‌ برآنید) همانا کتابیکه‌ اعمال‌ فجور و معاصی‌ ‌آنها‌ ‌در‌ ‌آن‌ ثبت‌ ‌است‌ ‌در‌ ‌آن‌ نوشته‌ ‌است‌ ‌که‌ اینها ‌در‌ سجّین‌ خواهند ‌بود‌ (و ‌آن‌ ‌در‌ طبقه‌ هفتم‌ زمین‌ ‌است‌ بنا بقول‌ ‌إبن‌ عباس‌ و مجاهد و قتاده‌ و ضحاک‌).

(و ‌از‌ براء ‌بن‌ عازب‌ مروی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌گفت‌ ‌رسول‌ ‌خدا‌ صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ فرمود: سجین‌
در‌ پائین‌ترین‌ طبقه هفتم‌ زمین‌ ‌است‌).

و بقولی‌‌-‌ سجّین‌ اسم‌ کتاب‌ و نامه‌ عمل‌ آنهاست‌ و ظاهر تلاوت‌ ‌هم‌ ‌اینکه‌ ‌است‌ ‌یعنی‌ آنچه‌ خداوند ‌بر‌ کفّار نوشته‌ ‌یعنی‌ ‌از‌ جزاء ‌بر‌ ‌آنها‌ واجب‌ فرموده‌ ‌است‌ ‌در‌ ‌اینکه‌ کتاب‌ ‌است‌ ‌که‌ موسوم‌ بسجّین‌ ‌است‌‌-‌ و لفظ ‌آن‌ مأخوذ ‌از‌ سجن‌ ‌است‌ ‌که‌ بمعنی‌ شدّت‌ ‌است‌ (‌از‌ أبی‌ مسلم‌). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - تفسیر راهنما
لزوم توجّه به معاد و غفلت نداشتن از قیامت و زمان حضور در پیشگاه خداوند

ألا یظنّ أُولـئک أنّهم مبعوثون ... کلاّ

حرف «کلاّ» براى ردع است و مخاطب را از رویه اى که جملات پیشین بر آن دلالت داشت، بازمى دارد.

2 - احضار کم فروشان در صحنه قیامت و حسابرسى اعمال آنان، قطعى و تردیدناپذیر است.

ویل للمطفّفین ... ألا یظنّ أُولـئک ... کلاّ

3 - کردار بدکاران، ثبت و ضبط شده و در نامه عمل آنان باقى خواهد ماند.

کتـب الفجّار

«کتاب الفجّار»، صحیفه اى است که در آن، اعمال فاجران ثبت شده است.

4 - نامه عمل فاجران، در دیوانى تغییرناپذیر و زندانى منحطّ، بایگانى و حفاظت مى شود.

إنّ کتـب الفجّار لفى سجّین

سجّین همان سجن (زندان) است، علاوه بر رساندن معناى خلود; زیرا این وزن براى مبالغه است (مجمع البیان). تفسیر آن به «کتاب مرقوم» ـ در دو آیه بعد ـ دلالت دارد که «سجّین» کتابى است که نامه عمل فاجران، به گونه اى در آن قرار داده شده است که گویا نوشته ها در آن حبس شده است. مقابله آن با «علّیین» ـ که در آیات بعد آمده است ـ بیانگر انحطاط و پستى آن است.

5 - کم فروشى، ازبین برنده دیانت انسان و نمونه اى از فسق و سرکشى در برابر خداوند است.

ویل للمطفّفین ... کلاّ إنّ کتـب الفجّار لفى سجّین

«فجور»; یعنى، دریدن پرده دیانت (مفردات راغب) و به معناى فسق و عصیان نیز آمده است (قاموس). ارتباط این آیه با آیات پیشین، بیانگر این است که از «فجّار»، همان «مطفّفین» اراده شده است.

6 - نامه عمل کم فروشان، در جایگاهى پست نگه دارى خواهد شد.

ویل للمطفّفین ... إنّ کتـب الفجّار لفى سجّین

7 - کیفرهاى تعیین شده براى فاجران، حکم تقدیر شده خداوند و گریزناپذیر است.*

إنّ کتـب الفجّار لفى سجّین

«کتاب» ـ در یک احتمال ـ به معناى مکتوب است. در این احتمال، مراد نوشته هاى تقدیر شده الهى، درباره کیفر فاجران و «کتابت» به معناى قضاى حتمى و حکم تخلف ناپذیر خواهد بود.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر هدایت
[7] ولى آن تبهکاران گمان نداشتند که ناگهان به آن خواهند رسید، و به همین سبب کتاب و نامه ایشان در زندانى چنان محفوظ است که امکان تغییر دادن آن وجود ندارد، و آن نامه‏اى است که هیچ ابهام و تزویرى در آن دیده نمى‏شود.

کَلَّا چنان مى‏نماید که معنى کَلَّا در اصل نفى مؤکد است و چنان است که گویى مى‏گوید: هرگز نه، ولى در این سیاق معنى منع و زجر مى‏دهد و حقایق یاد شده پیش از آن را تأکید مى‏کند، و چنان است که تکذیب آنها را در معرض نفى قرار مى‏دهد، و به همین جهت بعضى گفته‏اند که کَلَّا در این جا به معنى حقا است، و از ابن عباس معنى آن چنین آمده است: چرا باور نمى‏کنید.

إِنَّ کِتابَ الفُجَّارِ لَفِی سِجِّینٍ- نامه فاجران در زندان است.»

سجّین چیست؟ ظاهرا مبالغه‏اى در سجن به معنى زندان است، یعنى در جایى قرار دارد که دست دزدى و تزویر به آن نمى‏رسد. پس کتاب چیست؟ با وجود این که کتابهاى فراوانى وجود دارد که در آنها اعمال بندگان ثبت مى‏شود، و زمین مى‏نویسد، و آسمانها تصویربردارى مى‏کنند، و اشیاء طبیعى آثار عمل رامحفوظ نگاه مى‏دارند، و حتى اندامهاى بدن گواهى مى‏دهد، ظاهرا باید کتاب به معنى چیزى باشد که گفتار و کردار هر کس بر آن نگاشته و ضبط مى‏شود، و حتى نیات وى در آن انعکاس پیدا مى‏کند، و خدا در این باره چنین گفته است: ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ. «16»

سپس طومار این کتاب پیچیده مى‏شود و در خزانه محکمى که همان سجین است محفوظ مى‏ماند آیا این خزانه در کجا قرار دارد؟ نصّ آینده محل آن را نشان مى‏دهد:

از پیامبر- صلّى الله علیه وآله- روایت شده است که گفت: «فرشته‏اى عمل بنده را بالا مى‏برد و از آنچه در میان دستهاى خود دارد شادمان است، تا به وعده‏گاهى که خدا براى او توصیف کرده است مى‏رسد و عمل را در آن جا قرار مى‏دهد، و جبار از بالا به او ندا مى‏کند که: آنچه را که با تو است در سجین بیفکن، و سجین در زمین هفتم است، پس فرشته مى‏گوید که جز حق را به سوى تو برنیاورم، و خطاب مى‏رسد که: راست مى‏گویى، آنچه را که با خوددارى در سجین بیفکن». «17» و از امام باقر (ع) روایت شده است که گفت: «سجین زمین است، و علیّین آسمان چهارم». «18»

بعضى گفته‏اند: سجّین خرسنگى در زمین هفتم است، و ابو هریرة از پیامبر- صلّى الله علیه وآله- روایت کرده است که گفت: «سجّین چاهى در دوزخ است و دهان گشاده»، و عکرمة گفت: سجّین زیان و گمراهى است، چنان که در حق کسى که قدر و منزلت او سقوط کرده است مى‏گویند که به حضیض و جاى پست لغزید.

به نظر من، چنان که گذشت، اصل آن سجن است و دیگر تفسیرها براى معین کردن جایگاه و دیگر خصوصیات آن است، و به همین سبب ابو عبیده ودیگران در تفسیر آیه گفته‏اند: در زندان و تنگى سخت، و آن مشتق فعّیل از سجن است، همچون آن که گفته مى‏شود فسّیق و شرّیب. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر مجمع البیان
در اشاره به فرجام کار بدکاران و زشت‏کرداران در سراى آخرت مى‏فرماید:
کَلاَّ إِنَّ کِتابَ الفُجَّارِ لَفِی سِجِّینٍ‏
نه، این‏گونه نیست که کفرگرایان و ظالمان مى‏پندارند که اگر حقوق مردم را پایمال ساختند، حساب و باز خواستى در کار نیست؛ هرگز، بلکه بى‏هیچ تردیدى کارنامه اینان که همه اعمال آنان در آن نوشته شده است در «سجّین» است.
واژه «کلّا» به معنى هشدار و اخطار مى‏باشد که: هان اى کم فروشان و ظالمان! از گناه و ستم دورى گزینید، و بدانید که پندار شما در انکار رستاخیز پوچ و بى اساس است.
به باور پاره‏اى با این واژه، هشدار تمام است و جمله با همین یک واژه و آنچه در تقدیر آمده کامل و رساست. امّا از دیدگاه پاره‏اى این واژه آغازى است که به ادامه آیه پیوند دارد و منظور این است که: نه، هرگز این‏گونه نیست که انکارگران رستاخیز مى‏پندارند، بلکه بى هیچ تردیدى کارنامه کم‏فروشان و گناهکاران و ظالمان در «سجّین» است.
از دیدگاه «ابن عباس» و شمارى دیگر از مفسران پیشین، منظور این است که عملکرد آنان نوشته شده و این نوشته و کارنامه آنان در قعر زمین موجود است.
از پیامبر گرامى آورده‏اند که: واژه «سجّین» به معنى پایین‏ترین عمق زمینِ‏هفتم است.
برخى آورده‏اند که «کعب» در برابر پرسش «ابن عباس» از «سجّین» گفت: در روز رستاخیز روح انسان‏هاى بد رفتار و ستمکار را به سوى آسمان‏ها مى‏برند، امّا آسمان‏ها روح پلید آنان را نمى‏پذیرند؛ آن‏گاه به زمین مى‏آورند و زمین هم نمى‏پذیرد.
آنها را به قعر زمین هفتم تا عمق «سجّین»، که جایگاه سپاه شیطان است، مى‏برند.
در روایت «ابوهریره» از پیامبر آورده است که: «سجّین» به معنى چاهى است سرگشاده در دوزخ و «فلق» چاهى است سربسته. اِنّ سجّین جُبّ فى جهنّم مفتوح، و الفلق جُبّ فى جهنّم مغطى.
از دیدگاه «ابومسلم» منظور، نام پرونده اعمال بدکاران است که از ظاهر آیات دریافت مى‏گردد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  داريوش بيضايي - تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی
قوله تعــــالی: {کَلاَّ إِنَّ کِتابَ الفُجَّارِ لَفی‏ سِجِّینٍ وَ ما أَدْراکَ ما سِجِّینٌ کِتابٌ مَرْقُومٌ وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبینَ الَّذینَ یُکَذِّبُونَ بِیَوْمِ الدِّینِ وَ ما یُکَذِّبُ بِهِ إِلاَّ کُلُّ مُعْتَدٍ أَثیمٍ إِذا تُتْلی‏ عَلَیْهِ آیاتُنا قالَ أَساطیرُ الْأَوَّلینَ کَلاَّ بَلْ رانَ عَلی‏ قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ کَلاَّ إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ یَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ ثُمَّ إِنَّهُمْ لَصالُوا الْجَحیمِ ثُمَّ یُقالُ هذَا الَّذی کُنْتُمْ بِهِ تُکَذِّبُونَ}
در کافی ذیل آیات فوق از فضیل روایت کرده که سؤال نمودم از حضرت موسی بن جعفر ع معنای آیه را فرمود فجار اشخاصی هستند که جرئت پیدا کردند بر ظلم و ستم نمودن در حق ما ائمه و اعمال آنها بسوی آسمان بالا نرود زیر طبقه هفتم زمین حبس شود.
پس از آن میفرماید ای محمّد ﷺ چگونه میتوانی به حقیقت سجین آگاه شوی کتابیست که بقلم نوشته شده, وای بحال منکران و دورغگویان آنانکه روز جزا را تکذیب میکنند و ایمان به آن ندارند و تکذیب نکند روز جزا را کسی مگر سمتکاران و بدکرداران عالم و چون آیات ما را بر آنها تلاوت کنید گویند این افسانه پیشینیان است.
علی بن ابراهیم از حضرت باقر ع روایت کرده فرمود این آیه اشاره به اولی و دومی است که تکذیب کردند, پیغمبر اکرم ﷺ در باطن و پیروان ایشان تکذیب خواهند نمود, حضرت حجه ع آن حضرت میگویند ما شما را از فرزندان حضرت فاطمه ع نمیشناسیم, اینچنین نیست که آنها گمان کرده اند بلکه تاریک ظلم و بدکرداری ایشان بر دلهای آنها غلبه کرده است که آیات ما را انکار میکنند.
در کافی ذیل آیات فوق از حضرت باقر ع روایت کرده فرمود: نیست بنده ای مگر آنکه در دل او نقطه سفیدی است چون مرتکب گناه میشود آن به سفیدی به سیاهی مبدل گردد, اگر بعد از آن توبه نمود سیاهی برطرف شود و چنانچه گناه و معصیت را ادامه داد و توبه نکرد هر لحظه سیاهی آن افزوده شود تا تمام سفیدی را فرا گیرد, در آنوقت دیگر صاحبش اقدام به عمل خیری نتواند کرد و این حدیث را طبرسی نیز روایت کرده است.
"چنین نیست که مردم خیال کردند آنها از معرفت پــــــروردگارشان در پرده نادانی مستور و از ثواب خــــــداوند محروم و ممنوع هستند."
ابن بابویه ذیل آیات فوق از حسن بن فضال روایت کرده که از حضرت رضا ع معنای آیات را سؤال نمودم فرمود: خـــــداوند در مکان معینی نیست و حلول در مکانی نکند تا بندگانش از او مستور و در پس پرده باشند, مراد آن است که خـــــداوند بندگان را از ثواب و پاداش اعمال ممنوع و محجوب میگرداند.
همانا کافران را به آتش دوزخ افکنند و به آنها گویند این همان عذابی است که آنرا تکذیب میکردند.
در کافی از محمّد بن فضیل روایت کرده از حضرت موسی بن جعفر ع {ثُمَّ یُقالُ هذَا الَّذی کُنْتُمْ بِهِ تُکَذِّبُونَ} سؤال نمودم فرمود: منافقین چون مشاهده کردند مقام و منصب امیرالمؤمنین ع را در روز قیامت و دیدند که آنحضرت به جهنم دستور میدهد که این مرد برای تو, او را بگیر , چه او از دشمنان من است و آن دیگری را برای من واگذار که از دوستداران من بود, فرشتگان از طرف پـــــــروردگار به منافقین و دشمنان اهل بیت خطاب کنند, این وجود مقدس که قسیم دوزخ و بهشت است همان امیرالمؤمنین ع است که شما او را تکذیب میکردید و حقش را غصب نموده و به حضرتش ظلم و ستم میکردید. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.