از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «انسلاخ»
کلمه «انسلاخ» در اصل از «سلخ الشاة- پوست گوسفند را کند» گرفته شده، و «انسلاخ ماه» یک نوع کنایه است از تمام شدن آن. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏9، ص: 202 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «حصر»
کلمه «حصر» به معناى جلوگیرى از بیرون شدن از محیط است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏9، ص: 202 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «رصد»
«مرصد» اسم مکان از ماده «رصد» و به معناى آمادگى براى مراقبت است.
راغب در مفردات (مفردات راغب ص 19) مى‏گوید: کلمه «رصد» به معناى آماده شدن براى پائیدن و مراقبت است، و کلمات «رصد له» و «ترصد» و «ارصدته له» همه به این معنا است، در همین معنا خداى تعالى فرموده: «إِرْصاداً لِمَنْ حارَبَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ» (توبه/107) و در آیه «إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصادِ» (فجر/14) اشاره است به اینکه هیچ پناه و مفرى از عذاب خدا نیست. کلمه «رصد» هم به معناى اسم فاعل استعمال مى‏شود و هم اسم مفعول، هم در مفرد به کار مى‏رود و هم در جمع و در آیه «یَسْلُکُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً» (جن/27) با همه اینها یعنى مفرد و جمع فاعل و مفرد و جمع مفعول مى‏سازد، و کلمه «مرصد» به معناى موضع کمین گرفتن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏9، ص: 202 و 203 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مقصود از «ماههاى حرام» در آیه
مقصود از ماههاى حرام همان چهار ماه سیاحت است که قبلا نامبرده و به عنوان ضرب الاجل فرموده بود: «فَسِیحُوا فِی الْأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ» (توبه/2) نه ماههاى حرام معروف که عبارتند از ماه ذى القعدة و ذى الحجة و محرم، چون همان طورى که قبلا هم گفتیم این چند ماه با اعلان برائتى که در روز قربانى اتفاق افتاده بهیچ وجه تطبیق نمى‏کند.
بنا بر این الف و لامى که در «الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ» است الف و لام عهد ذکرى است و با آن معناى آیه چنین مى‏شود: پس وقتى که ماههاى نامبرده که گفتیم نباید در آن ماهها متعرض حال مشرکین شوید پایان یافت و این مهلت به سر آمد مشرکین را هر کجا دیدید بکشید.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏9، ص: 203 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ماه حرام گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  امر به از میان برداشتن مشرکین پیمان شکن
جمله «فَاقْتُلُوا الْمُشْرِکِینَ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ» نشان دهنده برائت و بیزارى از مشرکین است و مى‏خواهد احترام را از جانهاى کفار برداشته و خونهایشان را هدر سازد، و بفرماید: بعد از تمام شدن آن مهلت دیگر هیچ مانعى نیست از اینکه آنان را بکشید نه حرمت حرم و نه احترام ماههاى حرام، بلکه هر وقت و هر کجا که آنان را دیدید باید به قتلشان برسانید، البته این در صورتیست که کلمه «حَیْثُ» هم عمومیت زمانى را برساند و هم مکانى را که در این صورت قتل کفار بر مسلمین واجب است هر چند به آنان در حرم و حتى در ماههاى حرام دست پیدا کنند.

و تشریع این حکم براى این بوده که کفار را در معرض فنا و انقراض قرار داده و به تدریج صفحه زمین را از لوث وجودشان پاک کند، و مردم را از خطرهاى معاشرت و مخالطت با آنان نجات دهد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏9، ص: 203 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مشرک- مشرکین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) اخوان بهابادی : با توجه به عبارت بالا که در آن امده است: قتل کفار بر مسلمین واجب است،چند سوال مطرح می شود 1- ایا این صحبت برای زمان نزول ایه است یا با توجه به نداشتن قید و شرط برای قتل کفار در زمان فعلی هم این وجوب وجود دارد ؟ 2- قتل و کشتن همه ی کفار یا کفاری که شیطنت دارند و عهد شکن بودند؟ 3- ایا قتل در زمان امامان علیهم السلام توسط انها و یا به دستور ایشان صورت می گرفته است اگر جواب مثبت است چرا بسیاری از امامان عزیزمان وارد جنگ با حکام ظالم زمان خود یا کفار نشدند؟ 4- قتل کفار زمانی که مسلمانان از قدرت لازم برخوردار نیستند ایا کار عقلایی است؟ ایا از همین منطق ساده نمی توان نتیجه بگیریم که حکم وجوب قتل کفار مخصوص شرایط اجتماعی و خاص است و برای همیشه صدق نمی کند؟
البته قبل از عبارت فوق امده بود که : البته این در صورتیست که کلمه «حَیْثُ» هم عمومیت زمانى را برساند و هم مکانى را که در این صورت قتل کفار بر مسلمین واجب است .باز سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که با توجه به بررسی سیره پیامبر صلی الله علیه و اله و امامان علیهم السلام که احتمالا این قتل کفار، حکم واجب بودن ان تابع شرایط خاص بوده است، ایا امدن این مطلب در این نوشته که اگر کلمه «حَیْثُ» هم عمومیت زمانى را برساند و هم مکانى را که در این صورت قتل کفار بر مسلمین واجب است، لازم بوده است؟ که در ادامه ی این مطلب، گویا این مساله مورد تایید قرار می گیرد که گفته شده است: تشریع این حکم براى این بوده که کفار را در معرض فنا و انقراض قرار داده و به تدریج صفحه زمین را از لوث وجودشان پاک کند، و مردم را از خطرهاى معاشرت و مخالطت با آنان نجات دهد. اما در تفسیر نور امده است که: پس از طىّ همه‏ى مراحلِ دعوت، استدلال و پیمان ‏بستن، اگر مشرکان باز هم توطئه و دشمنى کردند، براى سرکوبشان از همه‏ ى شیوه‏ ها استفاده کنید. مثل کشتن، اسیر گرفتن، راه بستن و محاصره«فاقتلوا، خذوا، احصروا». که در این عبارت علاوه بر مشروط کردن برخورد با مشرکانی که اهل توطئه و دشمنى اند به انواع دیگر برخوردها با توجه به شرایط هم توجه شده است که به طور مثال گاهی قتل، زیانهای زیادی برای جامعه اسلامی ایجاد می کند اما مثلا بازداشت کردن می تواند به انها بیشتر ضربه بزند کاری که نیروهای سپاه با نیروهای امریکایی انجام دادند و انها را اسیر کردند که نوعی تحقیر امریکا بود حال فرض کنید اگر اینها کشته می شدند احتمالا ایران در ان مقطع در دردسر می افتاد که شاید ضرر ان بیشتر از فایده ان بود.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  انواع راههای نابود کردن مشرکین
هر یک از جملات «فَاقْتُلُوا الْمُشْرِکِینَ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ» و «وَ خُذُوهُمْ» و «وَ احْصُرُوهُم» و «وَ اقْعُدُوا لَهُمْ کُلَّ مَرْصَدٍ» بیان یک نوع از راهها و وسایل نابود کردن افراد کفار و از بین بردن جمعیت‏هاى ایشان و نجات دادن مردم از شر ایشانست.
اگر به آنان کسى دست یافت و توانست ایشان را بکشد باید کشته شوند، و اگر نشد دستگیر شوند و اگر این هم نشد در همان جایگاههایشان محاصره شوند و نتوانند بیرون آیند و با مردم آمیزش و مخالطه کنند، و اگر معلوم نشد در کجا پنهان شده‏اند، در هر جا که احتمال رود کمین بگذارد تا بدین وسیله دستگیرشان نموده یا به قتلشان فرمان دهد و یا اسیرشان کند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏9، ص: 204 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مشرک- مشرکین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «توبه»
منظور از «توبه» همان معناى لغوى کلمه است، و آن عبارتست از بازگشت.
و معناى آیه این است که: اگر با ایمان آوردن،از شرک بسوى توحید برگشتند، و با عمل خود شاهد و دلیلى هم بر بازگشت خود اقامه نمودند به این معنا که نماز خوانده و زکات دادند، و به تمامى احکام دین شما که راجع است به خلق و خالق ملتزم شدند در این صورت رهایشان کنید. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏9، ص: 204 و 205 قالب : لغوی موضوع اصلی : توبه گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «تخلیه سبیل»
«تخلیه سبیل» کنایه است از متعرض نشدن به کسى که در آن سبیل (راه) قرار دارد، و هر چند در اثر کثرت استعمال کنایه بودنش از بین رفته و استعمالى مبتذل شده است، و این کنایه به این عنایت است که مشرکین با حکمى که در باره‏شان نازل شده تو گویى راهشان بخاطر تعرض متعرضین بسته شده، و اگر این راه باز شود قهرا ملازم با این است که متعرضین متعرضشان نشوند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏9، ص: 205 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علت بیان صفت «غَفُورٌ رَحِیمٌ» از بین صفات خداوند
جمله «إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ» بیان علت است براى جمله «فَخَلُّوا سَبِیلَهُمْ» که یا صورت آن را که صورت امر است تعلیل مى‏کند (و مى‏فهماند: چرا گفتیم رهایشان کنید) و یا ماده آن را که عبارت است از رها کردن.
بنا بر اینکه صورت را تعلیل کند معناى جمله چنین مى‏شود: دستور خدا به رها کردن ایشان به علت این بود که خدا آمرزنده رحیم است و هر که را به سویش توبه برد مى‏آمرزد.
و بنا بر اینکه ماده را تعلیل کند معنا چنین مى‏شود: رهایشان کنید که رها کردنشان از مغفرت و رحمت خدا است، و اگر چنین کنید شما نیز به این دو صفت که از صفات علیاى پروردگارتان است متصف مى‏شوید. و از این دو وجه، وجه اول با ظاهر آیه سازگارتر است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏9، ص: 205 قالب : تفسیری موضوع اصلی : صفات خداوند گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «ماههای حرام» در آیه به نقل از روایات
ابى جعفر (علیه‌السلام) در تفسیر آیه شریفه «فَإِذَا انْسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِکِینَ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ» فرمود: «اشهر حرم» از روز قربان شروع مى‏شود تا دهم ربیع الآخر.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏9، ص: 240 قالب : روایی موضوع اصلی : ماه حرام گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سفارش پیامبر (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در رعایت حق عترتشان
مصعب بن عبد الرحمن از پدرش نقل کرده که در تفسیر آیه «فَإِنْ تابُوا وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ»گفته است: رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) مکه را که فتح کرد متوجه شهر طائف شد، و مردم آن شهر را هشت روز و یا هفت روز متوالى محاصره کرد آن گاه چند نوبت به تناوب به محاصره آنها پرداخت.
و سپس فرمود: هان اى مردم من جلوتر از شما از دنیا مى‏روم، و من شما را در حق عترتم به نیکى سفارش مى‏کنم، دیدارتان حوض خواهد بود و به آن خدایى که جانم به دست اوست یا این است که نماز را بپا مى‏دارید و زکات را مى‏دهید، و یا این است که مردى از خاندانم و یا مثل خودم را وادار مى‏کنم تا گردنهاى رزمندگانتان را بزند، و ذراریتان را اسیر کند. مردم خیال کردند مقصودش ابو بکر و عمر است، لکن دیدند دست على (علیه‌السلام) را گرفت و فرمود: «این».

علامه طباطبایی: منظور آن حضرت این بود که اگر کافر شوید چنین مى‏شود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏9، ص: 240 و 241 قالب : روایی موضوع اصلی : اهل بیت (علیهم السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  برادر بودن مشرکین با مسلمانان در صورت ایمان آوردنشان
امام ابى جعفر (علیه‌السلام) در تفسیر «فَإِنْ تابُوا» فرمود: یعنى اگر (مشرکین) ایمان آوردند برادران دینى شما هستند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏9، ص: 241 قالب : روایی موضوع اصلی : مشرک- مشرکین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سرکوبی کافران - سيد مصطفي فاطمي کيا
کافرانى که 13 سال پیامبرصلى الله علیه وآله و مسلمانان را در مکّه آزار دادند و پس از هجرت نیز 9 سال از هیچ توطئه‏اى فرو گذار نکردند، مستحقّ سرکوبى شدیدند.
کلمه‏ى «حیث» هم در مورد زمان بکار مى‏رود و هم در مورد مکان، یعنى هر جا و هر زمان که مشرکان را یافتید.
امام باقرعلیه السلام فرمودند: راه توبه از شرک، ایمان آوردن است. [1]

1) کافى، ج 5، ص‏10. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور : حجت الاسلام قرائتی قالب : تفسیری موضوع اصلی : کافر و کافران گوینده : سید مصطفی فاطمی کیا
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آیا نماز و زکات شرط قبول اسلام است ؟ - عبد بائس
از این آیات در بدو نظر چنین استفاده مى شود که براى قبول توبه بت پرستان ، اداء نماز و زکوة نیز لازم است ، و به همین دلیل بعضى از فقهاى اهل سنت ترک نماز و زکوة را دلیل بر کفر گرفته اند.
ولى حق این است که منظور از ذکر این دو دستور بزرگ اسلامى آن است که در تمام مواردى که ادعاى اسلام مشکوک به نظر برسد - همان گونه که در مورد بت پرستان آنروز غالبا چنین بود - انجام این دو وظیفه بزرگ اسلامى را به عنوان نشانه براى اسلام آنها قرار دهند.
و یا اینکه منظور این است که آنها نماز و زکات را به عنوان دو قانون الهى بپذیرند و به آن گردن نهند، و به رسمیت بشناسند، هر چند از نظر عمل در کار آنها قصورى باشد، زیرا دلائل فراوانى داریم که تنها با ترک نماز و یا زکات انسان در صف کفار قرار نمى گیرد، هر چند اسلام او بسیار ناقص ‍ است .
البته اگر ترک زکات به عنوان قیام بر ضد حکومت اسلامى باشد، سبب کفر خواهد بود، ولى این بحث دیگرى است که ارتباط به موضوع ما ندارد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : احکام موضوع اصلی : احکام گوینده : آیت الله مکارم شیرازی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.