● معنای کلمه «فلاح»
کلمه «فلاح» که مصدر ثلاثى مجرد «افلح» است، و «افلح» ماضى از باب افعال آن است، به معناى ظفر یافتن به مطلوب و رسیدن به هدف است، بر خلاف «خیبت» که به معناى ظفر نیافتن و نرسیدن به هدف است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج20، ص: 500 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «زکاه»
کلمه «زکاة» که مصدر ثلاثى مجرد «زکى» است و فعل «زکى» ماضى از باب تفعیل آن است، به معناى روییدن و رشد گیاه است به رشدى صالح و پربرکت و ثمربخش، و کلمه «تزکیه» که مصدر باب تفعیل آن است به معناى رویاندن آن است به همان روش.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج20، ص: 500 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تزکیه بر اساس فطرت
تعبیر از اصلاح نفس و افساد آن به تزکیه و تدسى مبتنى بر نکتهاى است که آیه «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها» بر آن دلالت دارد، و آن این است که: کمال نفس انسانى در این است که به حسب فطرت تشخیص دهنده فجور از تقوى باشد، و خلاصه آیه شریفه مىفهماند که دین، یعنى تسلیم خدا شدن در آنچه از ما مىخواهد که فطرى نفس خود ما است، پس آراستن نفس به تقوا، تزکیه نفس و تربیت آن به تربیتى صالح است، که مایه زیادتر شدن آن، و بقاى آن است، هم چنان که در جاى دیگر به این نکته تصریح نموده مىفرماید: «وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوى وَ اتَّقُونِ یا أُولِی الْأَلْبابِ» (بقره/197) و وضع نفس در فسق و فجور بر خلاف وضعى است که در صورت تقوا دارد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج20، ص: 501 |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : تزکیه- خودسازی |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● اختصاص تزکیه و زیانکاری به خداوند
در الدر المنثور (ج 6، ص 357) است که ابن ابى حاتم، ابو الشیخ، ابن مردویه، و دیلمى، از جویبر از ضحاک از ابن عباس روایت کردهاند که گفت: از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) شنیدم مىخواند: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها ... » و مىفرمود: رستگار شد نفسى که خدا آن را تزکیه کرده باشد، و زیانکار شد آن نفسى که خدا از هر چیزى محرومش کرده باشد».
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : علامه طباطبایی: اینکه در این حدیث تزکیه و محروم کردن را به خداى تعالى نسبت داده به وجهى درست است، و با انتساب اولى به اطاعت خود انسان، و دومى به معصیت خود آدمى منافات ندارد، چون مکرر خاطرنشان کردهایم که محرومیت از هدایت، و به عبارت دیگر اضلال تنها به عنوان مجازات منسوب به خدا مىشود، و خداى تعالى هرگز ابتداء کسى را اضلال نمىکند، هم چنان که خودش فرمود: «وَ ما یُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفاسِقِینَ» (بقره/26).
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج20، ص: 504 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : جبر و اختیار |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● فلاح و رستگاری برای چه کسی حاصل میشود؟
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 498 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : رستگاری |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● افراد رستگار در فرهنگ الهی و فرهنگ طاغوت
در دید الهى، پاکان رستگارند. «قد افلح من زکّاها» ولى در نزد فرعونیان، زورمندان رستگارند که غلبه دارند و به ظاهر پیروزند. «قد افلح الیوم من استعلى»
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 498 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : رستگاری |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● چگونه میتوان به رستگاری قطعی دست یافت؟
در انجام کارهاى خیر، امید رستگارى است. «و افعلوا الخیر لعلّکم تفلحون» (حج/77) در حالى که در تزکیه نفس و خودسازى، رستگارى قطعى است. {قد افلح من زکّاها}
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 498 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : رستگاری |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تزکیه نفس به چه معناست؟
تزکیه نفس، شامل دورى از عقائد و اخلاقیات و رفتارهاى ناپسند و کسب عقائد و اخلاقیات و کردارهاى پسندیده است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 498 |
قالب : اخلاقی |
موضوع اصلی : تزکیه- خودسازی |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● فلاح در قرآن
در قرآن، چهل مرتبه ماده فلاح به کار رفته که از بررسى آنها معلوم مىشود رستگارى شامل چه گروههایى مىشود و چه گروههایى از رسیدن به آن محرومند، همچون مجرمان که مىفرماید: «لا یفلح المجرمون»(یونس/17)
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 499 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : رستگاری |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● بیان اهمیت تزکیه نفس
در قرآن، بعضى مطالب با یک سوگند آمده است. «والعصر انّ الانسان لفى خسر»
گاهى دو سوگند پشت سرهم آمده است. «والضحى والّیل اذا سَجى»
گاهى سه سوگند در پى هم آمده است: «والعادیات ضَبحا، فالموریات قدحا، فالمغیرات صُبحا»
گاهى چهار سوگند: «والتین و الزیتون و طور سینین و هذا البلد الامین»
گاهى پنج سوگند: «والفجر، ولیال عشر، والشفع والوتر، والّیل اذا یسر»
ولى خداوند در این سوره، ابتدا یازده سوگند یاد کرده و سپس به اهمیّت تزکیه نفس اشاره کرده است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 499 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : تزکیه- خودسازی |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● آثار تزکیه در جامعه
یک فرد تزکیه شده مىتواند منشأ تحول در جامعه شود و به جامعه رشد و شجاعت و شخصیّت و معرفت و وحدت دهد، چنانکه یک نفر تزکیه نشده براى رسیدن به هوسهاى خود امتهایى را به فساد و نابودى و سقوط مىکشاند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 500 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : تزکیه- خودسازی |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● بیان عوامل رستگاری انسان در قرآن
در قرآن، براى رستگارى انسانها دو عامل مطرح شده است: یکى ایمان و دیگرى تزکیه. «قد افلح من زکاها»، «قد افلح المؤمنون» بنابراین حقیقت ایمان و تزکیه یکى است و هر کس مىخواهد خودسازى کند، باید مؤمن واقعى باشد. آرى مؤمن واقعى کسى است که خود را تزکیه کند و تزکیه شده واقعى، کسى است که ایمان داشته باشد و احکام و تکالیف دینى را به دقت انجام دهد که در آغاز سوره مؤمنون آمده است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 500 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : رستگاری |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● سعادت انسان در گرو رشد معنوی
سوگند به خورشید و ماه و شب و روز و زمین و آسمان و روح انسان که سعادت انسان در گرو رشد معنوى است نه زندگى مادّى. {والشمس... قد افلح من زکّاها}
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 500 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : رستگاری |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تقابل «دسّ» و «تزکیه» -
سمانه عباس نژاد
در آیه نه و ده سوره زکاها و دساها مقابل یکدیگر ذکر شده اند .
دسّ در لغت به معنای پنهان کردن آمده است چنان که در آیه دیگر آمده است [ ایمسکه علی هون ام یدسه فی التراب] « آیا فرزندان دختر خود را با خواری نگاه دارد یا او را در خاک پنهان سازد»
براین اساس تزکیه به معنای رشد و تعالی و «دس» به معنای پنهان کردن و اجازه رشد ندادن است . معانی دیگر مانند پاکی از لوازم معنای تزکیه هستند .
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر همراه |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : عمل انسان |
گوینده : سمانه عباس نژاد |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تهذیب نفس وظیفه بزرگ الهى -
مسعود ورزيده
هر قدر سوگندهاى قرآن در یک زمینه بیشتر و محکمتر باشد دلیل بر اهمیت موضوع است ، و مىدانیم طولانىترین و مؤکدترین در این سوره است به خصوص اینکه سوگند به ذات پاک خداوند سه بار در آن تکرار شده ، و سرانجام
روى این مساله تکیه شده است که فلاح و رستگارى در تزکیه نفس است ، و محرومیت و شکست و بدبختى در ترک تزکیه است.
در واقع مهمترین مساله زندگى انسان نیز همین مساله است ، و در حقیقت قرآن با تعبیر فوق مطلب را بازگو مىکند که رستگارى انسان نه در گرو پندارها و خیالها است ، نه در سایه مال و ثروت و مقام ، نه وابسته به اعمال اشخاص دیگر ( آنگونه که مسیحیان تصور مىکنند که فلاح هر انسانى در گرو فداکارى عیساى مسیح است ) و نه مانند اینها.
بلکه در گرو پاکسازى و تعالى روح و جان در پرتو ایمان و عمل صالح است .
بدبختى و شکست انسان نیز نه در قضا و قدر اجبارى است ، و نه در سرنوشتهاى الزامى نه معلول فعالیتهاى این و آن ، بلکه تنها و تنها به خاطر آلودگى به گناه و انحراف از مسیر تقوى است.
در تواریخ آمده است که همسر عزیز مصر ( زلیخا ) هنگامى که یوسف مالک خزائن ارض شد و حاکم بر سرزمین مصر گشت ، او را ملاقات کرد و گفت : ان الحرص و الشهوة تصیر الملوک عبیدا ، و ان الصبر و التقوى یصیر العبید ملوکا ، فقال یوسف قال الله تعالى : انه من یتق و یصبر فان الله لا یضیع اجر المحسنین : حرص و شهوت پادشاهان را برده ساخت ، و صبر و تقوى بردگان را پادشاه یوسف سخن او را تصدیق کرد و این کلام الهى را به او خاطر نشان ساخت : هر کس که تقوى و شکیبائى را پیشه کند خداوند اجر نیکوکاران را ضایع نمىسازد .
همین معنى به عبارت دیگرى نقل شده که همسر عزیز مصر در رهگذرى نشسته بود که موکب یوسف از آنجا عبور کرد ، زلیخا گفت : الحمد لله الذى جعل الملوک بمعصیتهم عبیدا ، و جعل العبید بطاعتهم ملوکا:
شکر خدائى را که پادشاهان را به سبب معصیت برده کرد ، و بردگان را به خاطر اطاعت پادشاه .
آرى بندگى نفس ، سبب بردگى انسان ، و تقوى و تهذیب نفس سبب حکومت بر جهان هستى است.
چه بسیارند کسانى که بر اثر بندگى خدا به مقامى رسیدهاند که صاحب ولایت تکوینى شده و مىتوانند به اذن خدا در حوادث این جهان اثر بگذارند و دست به کرامات و خوارق عادات بزنند.
خداوندا ! در مبارزه با هواى نفس تو یار و یاور ما باش.
پروردگارا ! تو فجور و تقوى را به ما الهام کردى ، توفیق استفاده از این الهام را به ما عنایت فرما.
بار الها ! دسیسههاى شیطان در نفس آدمى مخفى و مرموز است ، ما را به شناخت این دسیسهها آشنا ساز ! آمین یا رب العالمین
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : آرى بندگى نفس ، سبب بردگى انسان ، و تقوى و تهذیب نفس سبب حکومت بر جهان هستى است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : تزکیه- خودسازی |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.