از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  کدام ویژگی مقدمه انجام رسالت است؟
1) سعه صدر، زمینه‏ساز انجام برنامه‏هاى سنگین رسالت است. {الم نشرح... وضعنا عنک وزرک} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 525 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شرح صدر گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  دشوار بودن مبارزه با عقاید جاهلیت
2) مبارزه با خرافات و آداب و رسوم جاهلى بسیار سنگین است. {وزرک} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 525 قالب : تفسیری موضوع اصلی : جاهلیت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  سختی کار پیامبر (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)
3) کار پیامبر در حدّ کمرشکن بود. {انقض ظهرک} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 525 قالب : تفسیری موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  لوازم موفقیت در رهبری جامعه
4) اخلاق نیک و آبرو لازمه توفیق در رهبرى جامعه است. {رفعنا لک ذکرک} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 525 قالب : تفسیری موضوع اصلی : امام- امامت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  عدم نگرانی از آینده دین
4) از آینده مکتب نگران مباشید. {و رفعنا لک ذکرک} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 525 قالب : تفسیری موضوع اصلی : آیین- دین- شریعت- مذهب گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  ما تو را مشمول انواع نعمتها ساختیم - ليلا حسين زاده
1) لحن آیات آمیخته با لطف ومحبت فوق العاده پروردگار و تسلى و دلدارى پیغمبر اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) است.
در نخستین آیه به مهمترین موهبت الهى اشاره کرده مى‏فرماید : آیا ما سینه تو را گشاده نساختیم ( ا لم نشرح لک صدرک).
نشرح از ماده شرح در اصل به گفته راغب در مفردات به معنى گسترش دادن قطعات گوشت و تولید ورقه‏هاى نازکتر است سپس مى‏افزاید منظور از شرح صدر گسترش آن به وسیله نور الهى و سکینه و آرامش خداداد مى‏باشد و بعد مى‏گوید شرح دادن مشکلات سخن به معنى گسترش آن و توضیح معانى مخفى است به هر حال شک نیست که منظور از شرح صدردر اینجا معنى کنائى آن است و آن توسعه دادن به روح و فکر پیامبر است و این توسعه مى‏تواند
تفسیر نمونه ج : 27ص :122
مفهوم وسیعى داشته باشد که هم وسعت علمى پیامبر را از طریق وحى و رسالت شامل گردد و هم بسط و گسترش تحمل و استقامت او در برابر لجاجتها و کارشکنیهاى دشمنان و مخالفان.
و لذا هنگامى که موسى بن عمران ماموریت دعوت فرعون طغیانگر را پیدا مى‏کند اذهب الى فرعون انه طغى بلافاصله عرض مى‏کند رب اشرح لى صدرى و یسر لى امرى خداوندا سینه‏ام را گشاده ساز و کار را بر من آسان کن ( طه 25 - 26).
و در جائى دیگر خطاب به پیغمبر اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) آمده است فاصبر لحکم ربک و لا تکن کصاحب الحوت اکنون که چنین است منتظر فرمان پروردگارت باش استقامت و شکیبائى کن و مانند یونس مباش ( که بر اثر ترک شکیبائى لازم گرفتار آنهمه مشکلات و مرارت شد ) ( قلم - 48 ) .
شرح صدر در حقیقت نقطه مقابل ضیق صدر است چنانکه در آیه 97 سوره حجر مى‏خوانیم و لقد نعلم انک یضیق صدرک بما یقولون : ما مى‏دانیم که سینه تو بخاطر گفتگوهاى ( مغرضانه ) آنها تنگ مى‏شود اصولا هیچ رهبر بزرگى نمى‏تواند بدون شرح صدر به مبارزه با مشکلات رود و آنکس که رسالتش از همه عظیمتر است ( مانند پیغمبر اکرم ) شرح صدر او باید از همه بیشتر باشد طوفانها آرامش اقیانوس روح او را بر هم نزند مشکلات او را به زانو در نیاورد کارشکنیهاى دشمنان مایوسش نسازد سؤالات از مسائل پیچیده او را در تنگنا قرار ندهد و این عظیمترین هدیه الهى به رسول الله بود .
و لذا در حدیثى آمده است که پیامبر مى‏فرماید : من تقاضائى از پروردگارم کردم و دوست مى‏داشتم این تقاضا را نمى‏کردم عرض کردم خداوندا پیامبران قبل از من بعضى جریان باد در اختیارشان قرار دادى ، و بعضى مردگان را زنده مى‏کردند ، خداوند به من فرمود : آیا تو یتیم نبودى پناهت دادم ؟ گفتم آرى ،
تفسیر نمونه ج : 27ص :123

فرمود : آیا گمشده نبودى هدایتت کردم ؟ عرض کردم : آرى ، اى پروردگار ! فرمود : آیا سینه تو را گشاده ، و پشتت را سبکبار نکردم ؟ عرض کردم : آرى اى پروردگار ! این نشان مى‏دهد که نعمت شرح صدر ما فوق معجزات انبیا است ، و به راستى اگر کسى حالات پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) را دقیقا مطالعه کند و میزان شرح صدر او را در حوادث سخت و پیچیده دوران عمرش بنگرد یقین مى‏کند که این از طریق عادى ممکن نیست ، این یک تایید الهى و ربانى است .
در اینجا بعضى گفته‏اند که منظور از شرح صدر همان حادثه‏اى است که در طفولیت یا جوانى پیغمبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) واقع شد که فرشتگان آسمان آمدند و سینه او را شکافتند و قلبش را بیرون آورده شستشو دادند ، و آن را از علم و دانش و رأفت و رحمت پر کردند.
بدیهى است که منظور از این حدیث این قلب جسمانى نیست ، بلکه کنایه و اشاره‏اى است به امدادهاى الهى از نظر روحى و تقویت عزم و اراده پیغمبر و پاکسازى او از هر گونه نقایص اخلاقى و وسوسه‏هاى شیطانى.
ولى به هر حال دلیلى نداریم که آیه مورد بحث اشارهبه خصوص این ماجرا باشد ، بلکه مفهومى گسترده و وسیع دارد که این داستان ممکن است مصداقى از آن محسوب شود.
و به خاطر همین شرح صدر بود که پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) به عالى‏ترین وجهى مشکلات رسالت را پشت سر گذاشت ، و وظائف خود را در این طریق به خوبى انجام داد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : قلب- صدر گوینده : لیلا حسین زاده