از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید لغت ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  سيد مصطفي فاطمي کيا - استاد ابوالفضل بهرامپور
کَلاَّ : چنین نیست [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
لَیَطْغى : حتماً طغیان و سرکشی می کند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - استادخرمدل
«کَلاّ» : حَقّا. قطعاً.
 توضيح : این واژه را نباید همواره به معنی زجر و ردع بدانیم. بلکه می‌تواند حرف تحقیق و تنبیه و جواب باشد و (به راستی) و (حقّا) و (هان) و (آری) معنی شود (نگا: نوین). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
«الإِنسَانَ» : غالب انسانها مراد است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سمانه عباس نژاد - قرآن در خانه
لیطغی : مسلماً طغیان می کند ، سرکشی می کند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  محمد هادي مؤذن جامي - تدبر وتفحص شخصی
کلا : حقا - نخیر!
 توضيح : [In reply to Mohammad Amin]
أهل العلم یقولون إن (کلا) حرف ردع وزجر وإنکار وتنبیه و رد...
وقال بعضهم: إنها تأتی فی القرآن لمعنیین: أحدهما حقاً، والثانی: لا.

والفرق بینها فی الآیتین المشار إلیهما ذیلا یتضح من السیاق.. ففی الآیة الأولى إنکار ورد لتعزز المشرکین بالآلهة التی اتخذوها من دون الله وأنها ستکون ضدهم یوم القیامة وذلا علیهم... قال الله تعالى: وَاتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لِّیَکُونُوا لَهُمْ عِزًّا* کَلَّا سَیَکْفُرُونَ بِعِبَادَتِهِمْ وَیَکُونُونَ عَلَیْهِمْ ضِدًّا {مریم:81-82}.

وأما فی الآیة الثانیة فهی بمعنى حقاً -کما قال أهل التفسیر- وهی صلة للقمر والتقدیر أی والقمر، وجعلها بعضهم رداً على الذین زعموا أنهم یقاومون خزنه جهنم، أی لیس الأمر کما یقول من زعم أنه یقاوم خزنة النار، قال الله تعالى: وَمَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلَّا هُوَ وَمَا هِیَ إِلَّا ذِکْرَى لِلْبَشَرِ* کَلَّا وَالْقَمَرِ {المدثر:31-32}.

وللفائدة فقد نقل القرطبی عن بعضهم: لیس فی النصف الأول من القرآن ذکر کلا وإنما جاء ذکره فی النصف الثانی. وهو یکون بمعنیین: أحدهما: بمعنى حقاً. والثانی: بمعنى لا، فإذا کانت بمعنى حقاً جاز الوقف على ما قبله، ثم تبتدئ کلا أی حقاً، وإذا کانت بمعنى لا، کان الوقف على کلا جائزاً.

ونقل السیوطی عن بعضهم قوله: متى سمعت کلا فی سورة فاحکم بأنها مکیة لأن فیها معنى التهدید والوعید وأکثر ما نزل ذلک بمکة لأن أکثر العتو کان بها. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.