از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید سوالی در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  نزول قرآن - محمد رجب زاده
داور محترم در پاسخ دوست عزیزی که سوال کردند قرآن به چند صورت نازل شده است فرمودند به یک صورت . لطفا بفرمائید پس تفاوت نزول تدریجی و دفعی قرآن چیست ؟ [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : خودم قالب : لغوی موضوع اصلی : قرآن کریم گوینده : محمد رجب زاده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : قرآن یک بار به طور تدریجی در طی بیست و سه سال نازل شده و در مرتبه ای دیگر به شکل دفعی در لیله القدر
2) : بسم الله الرحمن الرحیم:قرآن بار اول در شب قدر به آسمان زمین یعنی آسمان اول فرستاده شد و بعداً در طی 23 سال به شکل تدریجی و قابل ضرورت نازل میشود
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نزول قرآن - سيدمحمدعلي سيدموسوي
قرآن به چند صورت بر پیامبر نازل شده است؟ [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : قرآن کریم گوینده : سیدمحمدعلی سیدموسوی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : قرآن به یک صورت بر پیامبر نازل شده است.
2) زمانی امیرزکریا : قرآن، دو گونه بر رسول خدا «صلی الله علیه و آله و سلم» نازل شده است: دفعی و تدریجی.
علامه طباطبایی «رحمة الله علیه» درباره نزول تدریجی و دفعی قرآن می فرماید: قرآن کریم دارای یک حقیقت والا، روح باطنی و وجود بسیط است؛ همانگونه که واجد یک حقیقت تفضیل یافته و جزءجزء شده در قالب الفاظ و کلمات است. یک بار همان حقیقت بسیط و روح کلی قرآن، از لوح محفوظ - که مرتبه ای از علم الهی است - به صورت دفعی بر جان و روان پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله و سلم» تجلی کرد و بار دیگر همان حقایق پس از پذیرش قالب الفاظ و واژگان و آیه ها، در مدت رسالت نبوی، متناسب با نیازهای هدایتی امّت بر قلب و روح پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» جاری و نازل شد تا به مردم ابلاغ شود. (ترجمه تفسیر المیزان، ج2، ص 20-24)
نزول قرآن در شب قدر به صورت دفعی و یکباره بوده است. 
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شب قدر - حسن حميدي سولا
شب قدر کدام شب است ؟ [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره قدر گوینده : حسن حمیدی سولا
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : شب قدر بین شب های سال مخفی است اما بر اساس قرآن به احتمال قوی این شب در ماه مبارک رمضان قرار دارد و روایات نیز بر احتمال بودن یکی از شب های 19، 21 یا 23 و یا 27 بیشتر تأکید دارند.
2) : شب قدر همان شب 27 رمضان مبارک است
3) : به اعتقاد شیعیان و روایات معتبر رسیده شب قدر یکی از شب های 19، 21 و 23 هست که دو شب 21 و 23 محتمل تر می باشد و همین بهانه ای شده که انسان از هر سه شب نهایت بهره را ببرد
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عظمت قرآن - مسعود ورزيده
عظمت قرآن از کجا در این سوره اثبات می‌شود؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تدبرثران قالب : تفسیری موضوع اصلی : بلاغت قرآن گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : از اینکه در شب با عظمت قدر نازل شده
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شب قدر - مسعود ورزيده
آیا شب قدر قبل از نزول قرآن هم شب قدر بوده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تدبرقران قالب : تفسیری موضوع اصلی : شب قدر گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عظمت قرآن - مسعود ورزيده
- اینکه بگوییم چون ما از درک عظمت قرآن عاجزیم به توضیح ظرف نزول می‌پردازد درست است؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تدبرقران قالب : تفسیری موضوع اصلی : بلاغت قرآن گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : جمله تان را متوجه نشدم
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  انزلناه - مسعود ورزيده

از کجا معلوم هست که منظور از«ه» در انزلناه قرآن هست و مرجع آن ضمیر کجاست؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تدبرقران قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره قدر گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : از قرائن مشخص است
همچنین آیات دیگر
مانند سوره دخان
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سوره قدر - صديقه حيدري
با سلام
چرا در ابتدای این آیه از لفظ ما استفاده شده است؟ [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره قدر گوینده : صدیقه حیدری
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : آیه اول که با ما شروع نمی شود!
در آیه دوم هم ما به معنای مای استفهام است.
2) حیدری : منظور من از ما کلمه انا در ابتدای جمله است
می فرماید ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مشابه شب قدر در ادیان ابراهیمی - محمد هادي مؤذن جامي
آیا مشابه شب قدر در ادیان ابراهیمی هست؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : قالب : تاریخی موضوع اصلی : قدر - تقدیر - اندازه گوینده : محمد هادی مؤذن جامی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) رمضانی (داور) : با نگاهی به روایات اسلامی به خوبی روشن می‎شود که شب قدر در امت‎های پیشین نیز بوده است و البته باید گفت به خاطر فضیلت پیامبر اسلام بر همه انبیاء و نیز نزول قرآن کریم در این شب، فضیلت و اهمیت شب قدر در اسلام نمود بیشتری پیدا کرده است، مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در این رابطه مینویسد:
در روایتی از امام(ع) می‎خوانیم: خداوند شب قدر را در آغاز آفرینش دنیا و آن گاه که اولین نبی و اولین وصی را آفرید، پدید آورد و در حقیقت چنین اراده کرده است که در هر سال شبی باشد که در آن تفسیر امور تا سال آینده نازل شود و هر کسی که این حقیقت را انکار کند خدا را درباره علمش رد کرده است، زیرا پیامبران الهی قیام نمی‎کنند مگر آنکه در چنین شبی به آن‌ها حجت داده شود. آری به خدا سوگند آدم نمرد مگر آنکه بر او وصی بود و بر هر یک از پیامبران بعد از آدم در این شب [قدر] امر خدا می‎آمد تا آن را به وصی بعد از خود واگذارد، برتری ایمان کسی که به همه­ی «اِنّا اَنْزلنا» و تفسیرش ایمان بیاورد بر کسی که چون او نیست مانند برتری انسان بر حیوانات است.
در روایت دیگری آمده است ابوذر غفاری از رسول خدا(ص) پرسید: آیا شب قدر فقط در عهد پیامبران بوده و پس از آن‌ها از بین می‎رود؟ فرمود: نه چنین است، بلکه تا روز قیامت باقی است.
در روایت دیگری نیز از رسول خدا(ص) نقل شده که فرمودند: حضرت موسی در مناجاتی عرضه داشتند: پروردگارا قربت را خواهانم، خداوند فرمود: در بیداری شب قدر است. عرض کرد: رحمتت را خواستارم، فرمود: در رحم کردن بر بینوایان در شب قدر است، گفت: خدایا جواز عبور از صراط را می‎خواهم پاسخ آمد در شب قدر صدقه ده. خدایا بهشت و نعمت‎هایش را می‎خواهم، فرمود: در گرو تسبیح گفتن در شب قدر است. عرضه داشت: نجات از آتش دوزخ، خدا فرمود: استغفار در شب قدر. در پایان گفت: خدایا رضایتت را می‌طلبم، فرمود: در شب قدر نماز بگذار.
در تورات و انجیل موجود شبی به نام قدر وجود ندارد، اما به جای آن شب مقدس با اعمال مخصوص دارد که به شب و عید فصح یا فطیر معروف است که حضرت موسی در این شب بنی‎اسرائیل را به کارهایی وا می‎داشتند و این شب مقارن است با چند روز روزه گرفتن که شباهت‎هایی به شب قدر دارد.
در مسیحیت نیز این شب مقدس شمرده می‎شد و در باور آن‌ها چون عیسی آخرین شامش را در این شب خورد و فردایش به صلیب کشیده شد و سپس زنده گشته به آسمان رفت، لذا از تقدس ویژه‎ای برخوردار شد و امروز به نام عشاء ربانی یا شام آخر از اهمیت ویژه‎ای در جامعه مسیحیت برخوردار است.
اما در این ادیان این شب را شب قدر نمی‎دانند، بلکه با نام‎های همچون عید فصح، شب پسح یا عید فطیر معروف است و نتیجه اینکه هر چند با نگاه به روایات اسلامی شب قدر از اول خلقت عالم امکان، بوده ولی در کتاب‎های مقدس یهود و مسیح اثری از عنوان شب قدر دیده نشده و ممکن است علت آن تحریف‎های موجود در این کتاب‎ها باشد و یا اینکه چون زبان اصلی کتاب مقدس عبری بوده شاید لفظ قدر معنای دیگری داشته است، به هر حال در آثاری که از یهودیت و مسیحیت در دسترس است شبی به نام قدر وجود ندارد یا حداقل ما پیدا نکردیم.
(منبع: خبرگزاری فارس)
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.