آرشیو مقالات
[ درج مقاله جدید ] عبارت :
 نويسنده : مسعود ورزیده
 کلید واژه : گناه
 خداوند متعال می فرماید : برخى از مردم کسانى‏اند که سخن بیهوده را خریدارند تا [مردم را] بى [هیچ‏] دانشى از راه خدا گمراه کنند، و [راه خدا] را به ریشخند گیرند براى آنان عذابى خوارکننده خواهد بود.
 نويسنده : روح الله مرتضوی نیا
 کلید واژه : ولایت
 فعل قرآن برای اثبات ولایت از قول قرآن گویاتر است
 نويسنده : سیده منصوره خادم
 کلید واژه :
 در حقیقت همه ما چهار زن داریم !
الف : زن چهارم که بدن ماست .مهم نیست چقدر زمان و پول صرف زیبا کردن او بکنی وقت مرگ ، اول از همه او ترا ترک می کند.
: ب زن سوم که دارایی های ماست .هرچقدر هم برایت عزیز باشند وقتی بمیری به دست دیگران خواهد افتاد.
ج : زن دوم که خانواده و دوستان ما هستند . هر چقدر هم صمیمی و عزیز باشند، وقت مردن نهایتا تا سر مزارت کنارت خواهند ماند.
:د زن اول که روح ماست.غالبا به آن بی توجهیم و تمام وقت خود را صرف تن و پول و دوست می کنیم . او ضامن توانمندی های ماست اما ما ضعیف و درمانده رهایش کرده ایم تا روزی که قرار است همراه ما باشد اما دیگر هیچ قدرت و توانی برایش باقی نمانده است
 نويسنده : علیرضا یعقوبی سورکی
 کلید واژه : اصول مسائل /اخلاقى /قرآن /و روایات
 - گروهى از فلاسفه قدیم که از بنیانگذاران علم اخلاق محسوب مى‏شوند، براى اخلاق اصول چهارگانه قائل بودند; و به تعبیر دیگر، فضائل اخلاقى را در چهار اصل خلاصه کرده‏اند:
1- حکمت
2- عفت
3- شجاعت
4- عدالت
و گاه خداپرستى را هم به آن ضمیمه کرده و آن را به پنج اصل رسانده‏اند.
بنیانگذار این مکتب را «سقراط‏» مى‏توان شمرده; او معتقد بود:
 نويسنده : علیرضا یعقوبی سورکی
 کلید واژه : اُ سوه‏ / الگوها /قرآن /وروایات
 هرکس در زندگى خود، اسوه و پیشوایى دارد که سعى مى‏کند خود را به او نزدیک سازد، و پرتوى از صفات او را در درون جان خود ببیند.
به تعبیر دیگر، در درون دل انسان جایى براى اسوه‏ها و قهرمانها است; و به همین دلیل، تمام ملتهاى جهان در تاریخ خود به قهرمانان واقعى، وگاه پندارى متوسل مى‏شوند، و بخشى از فرهنگ و تاریخ خود را بر اساس وجود آنها بنا مى‏کنند; در مجالس خود از آنها سخن مى‏گویند و آنها را مى‏ستایند; و سعى مى‏کنند خود را از نظر صفات و روحیات به آنها نزدیک سازند.
 نويسنده : علیرضا یعقوبی سورکی
 کلید واژه : جود /سخاوت / قرآن /
 این دو واژه که در مقابل‏«بخل‏»است،غالبا در یک معنى استعمال مى‏شود،ولى گاه‏از بعضى کلمات استفاده مى‏شود که‏«جود»مرحله بالاتر از«سخاوت‏»است،زیرا درتعریف‏«جود»گفته‏اند: «بخشش بدون درخواست است که در عین حال،بخشش خود راکوچک بشمارد.»گاه گفته‏اند: «جود،خوشحال شدن از درخواست مردم و شادگشتن به هنگام‏بخشش است.»بعضى نیز گفته‏اند:«جود بخششى است که مال را،مال خدا بشمرد و سائل رابنده خدا بداند و خودش را در این میان واسطه ببیند»،در حالى که‏«سخاوت‏»معنى‏وسیع‏ترى دارد و هرگونه بذل و بخشش را شامل مى‏شود.
 نويسنده : علیرضا یعقوبی سورکی
 کلید واژه : عفاف / شهوت / قران
 شهوت‏» نقطه مقابل «عفت‏» است. «عفت‏» نیز داراى مفهوم عام و خاص است. مفهوم عام آن، خویشتن دارى در برابر هر گونه تمایل افراطى نفسانى است و مفهوم خاص آن، خویشتن دارى در برابر تمایلات بى بند و بار جنسى است.

«عفت‏» یکى از فضایل مهم اخلاقى در رشد و پیشرفت و تکامل جوامع انسانى است; اما شهوت که مقابل عفت قرار دارد، موجب سقوط فرد و جامعه مى‏شود.
 نويسنده : علیرضا یعقوبی سورکی
 کلید واژه : توکل/ خدا/ خودباختگی / قران
 منظور از توکل سپردن کارها به خدا، و اعتماد بر لطف اوست، زیرا «توکل‏» از ماده «وکالت‏» به معنى انتخاب وکیل نمودن و اعتماد بر دیگرى کردن است، بدیهى است هر قدر وکیل توانایى بیشتر و آگاهى فزون‏تر داشته باشد شخص موکل احساس آرامش بیشترى مى‏کند، و از آنجا که علم خدا بى پایان و تواناییش نامحدود است هنگامى که انسان توکل بر او مى‏کند آرامش فوق‏العاده احساس مى‏کند، در برابر مشکلات و حوادث مقاوم مى‏شود، و از دشمنان نیرومند و خطرناک نمى‏هراسد، در سختیها خود را در بن بست نمى‏بیند و پیوسته راه خود را به سوى هدف ادامه مى‏دهد.
 نويسنده : مرضیه علمدار .ب
 کلید واژه :
 تو هم مثل من در میان سرمای تنهایی وجودت شعله ای فروزان را حس می کنی که اگه اون نبود هیچ امیدی نبود. میدانم ومیدانی که در این وادی پر خطر ، کسی هست که دستمان ... نه که تمام وجودمان را گرفته وحفظ کرده و به پیش میبرد و باز میدارد و پناهمان میدهد . کسی هست که درون پر غوغای مرا نظم داده و سلامتی به من هدیه داده و مرا در دنیای پر از فریب ونیرنگ و پلیدی حفظ کرده و زیبایی ها را نیز به من هدیه کرده است.
 نويسنده : مجتبی قلی زاده
 کلید واژه : اسلوب شناسى، داستان، پى نوشت، تکرار، مفاجاة.
 اسلوب داستانى، روش تألیف داستان است. اسلوب داستانى قرآن ویژه است؛ نه به شیوه رایج میان عرب است و نه مشابه با شیوه هاى شعرى و نثر عرب. این شیوه با استفاده از اسلوب هایى چون پى نوشت، تکرار، تصریف، و مفاجاة، بدیع و جذاب ترین شیوه است. این مقاله با هدف بررسى بخش هایى از اسلوب هاى بیانى و هنرى داستان هاى قرآن به نگارش درآمده است. روش تحقیق در این مقاله کتابخانه اى، و تجزیه و تحلیل اطلاعات از نوع تحقیق موضوعى است.
مهم ترین نتایج این پژوهش عبارت اند از: 1. به کارگیرى اسلوب هاى بیانى و هنرى در داستان هاى قرآن بر جذابیت و اثرگذارى مفاهیم داستان نقش بسزایى دارند و مخاطب را به شوق بیشترى وامى دارند تا با علاقه مندى و توجه وافرى در جهت انس بیشتر با کلام وحى گام بردارد. 2. اسلوب هاى داستانى قرآن در جهت هدایت و تربیت انسان است و این با هدف نهایى نزول قرآن، یعنى هدایت بشر در مسیر حق، ارتباط دارد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 175
  • >
  • >>