از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  آیا منظور از خلیفه ای که خداوند برای فرشتگان بدان اشاره میکند فقط شخص حضرت آدم(ع) بوده است؟ - ستوده بيات
آیا منظور از خلیفه ای که خداوند برای فرشتگان بدان اشاره میکند فقط شخص حضرت آدم(ع) بوده است؟
روشنترین پاسخ به این سوال این است که نخیر اگر منظور از این خلافت ،خلافت شخص آدم (ع) بود خداوند در آیات دیگرش از انسانها به خلائف یادنمیکرد:

هُوَ الَّذی جَعَلَکُمْ خَلائِفَ الْأَرْضِ ...(انعام165) و (فاطر 39)
ثُمَّ جَعَلْناکُمْ خَلائِفَ فِی الْأَرْض‏ (یونس14)
...وَ جَعَلْناهُمْ خَلائِف‏... (یونس73)

حضرت علامه طباطبایی (ره) دراین خصوص در ترجمه تفسیر المیزان، ج‏1، ص: 179 می فرمایند:

خلافت نامبرده اختصاصى بشخص آدم ع ندارد، بلکه فرزندان او نیز در این مقام با او مشترکند، آن وقت معناى تعلیم اسماء، این میشود: که خداى تعالى این علم را در انسان‏ها بودیعه سپرده، بطورى که آثار آن ودیعه، بتدریج و بطور دائم، از این نوع موجود سر بزند، هر وقت بطریق آن بیفتد و هدایت شود، بتواند آن ودیعه را از قوه بفعل در آورد.
[عمومیت خلافت انسان و اینکه منظور از خلاف در آیه جانشینى خدا در زمین است‏]
دلیل و مؤید این عمومیت خلافت، آیه: (إِذْ جَعَلَکُمْ خُلَفاءَ مِنْ بَعْدِ قَوْمِ نُوحٍ، که شما را بعد از قوم نوح خلیفه‏ها کرد)، و آیه: (ثُمَّ جَعَلْناکُمْ خَلائِفَ فِی الْأَرْضِ، و سپس شما را خلیفه‏ها در زمین کردیم)، و آیه: (وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ، و شما را خلیفه‏ها در زمین کند) میباشد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : شیوه ی برداشت از قرآن گوینده : ستوده بیات
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آیه 30 سوره بقره - مهدي اسدي
اینکه خدا برای خود در روی زمین جانشین تعیین کرده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه قران قالب : اعتقادی موضوع اصلی : شیوه ی برداشت از قرآن گوینده : مهدی اسدی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مَثَل های قرآن - س شهيد
در مورد مثل های قرآن بهتر است بیان شود که:
مثل ها دارای حقیقتی است که با طرح می خواهد بر آنها تاکید نماید. این حقایق دارای زمان و مکان خاصی نبوده و به همین دلیل هر زمان امکان تحققشان وجود دارد.
مثل ها می توانند نمونه هایی باشند برای اینکه انسان خود را هر لحظه در مدار آن قرار دهد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : انسان گوینده : س شهید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : واقعا انسان ها اگر کمی در قرآن تدبر کنند در نی یابند که انسان هدف آفرینش تمام موجودات هستی است و انسان آنچنان مرتبه ای در بین موجودات دارد پس ابید خدا را شکر کرد
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مَثل های قران - س شهيد
داستان حضرت آدم(ع) : مثل های قرآن از این جهت هم بیان شده اند که انسان حقیقت یک عمل را تا آخر و نتیجه اش در شرایطی که برایش ترسیم شده است ببیند و بداند اگر این کار را کرد چه پیشامدی برایش اتفاق خواهد افتاد [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : انسان گوینده : س شهید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ندارد - اميد شيرواني آزاد
- خداوند ابتدا اسباب زندگى را براى انسان فراهم کرد، سپس او را آفرید. «خلق لکم ما فى الارض جمیعاً ... اذقال ربک للملائکه» [267]
2- آفرینش ملائکه، قبل از آدم بوده است. زیرا خداوند آفریدن انسان را با آنان در میان گذاشت.
3- انتصاب خلیفه و جانشین و حاکم الهى، تنها بدست خداست. «انّى جاعل فى الارض خلیفة»
4- انسان، جانشین دائمى خداوند در زمین است. «جاعل» [268]
5 - انسان مى‏تواند اشرف مخلوقات و لایق مقام خلیفةاللهى باشد. [269]«جاعل فى الارض خلیفة»
6- ملائکه، فساد و خونریزى را کار دائمى انسان مى‏دانستند. «یفسد... ویسفک»
7- حاک [270] م و خلیفه‏ى الهى باید عادل باشد، نه فاسد و فاسق. خلیفه نباید «یفسد فى الارض» باشد.
8 - طرح لیاقتِ خود، اگر بر اساس حسادت نباشد، مانعى ندارد. «و نحن نسبّح بحمدک و نقدّس لک»
9- عبادت و تسبیح در فضاى آرام، تنها ملاک و معیار لیاقت نیست. «نحن نسبّح»
10- به خاطر انحراف یا فساد گروهى، نباید جلوى امکان رشد دیگران گرفته شود. با آنکه خداوند مى‏دانست گروهى از انسان‏ها فساد مى‏کنند، امّا نعمت آفرینش را از همه سلب نکرد.
11- مطیع و تسلیم بودن با سؤال کردن براى رفع ابهام منافاتى ندارد. «أتجعل فیها»
12- خداوند فساد و خونریزى انسان را مردود ندانست، لکن مصلحت مهمتر و شایستگى و برترى انسان را طرح نمود. «انى اعلم ما لاتعلمون»
13- توقّع نداشته باشید همه‏ى مردم بى‏چون و چرا، سخن یا کار شما را بپذیرند. زیرا فرشتگان نیز از خدا سؤال مى‏کنند. «قالوا أتجعل فیها»
14- علوم و اطلاعات فرشتگان، محدود است. «مالا تعلمون»

--------------------------------------------------------------------------------
267) حضرت على علیه السلام فرمودند: »فلمّا مهد ارضه و انفذ امره اختار آدم...« همین که زمین را گسترد و فرمانش را متنفّذ قرارداد، انسان را آفرید. نهج‏البلاغه، خطبه 91.
268) کلمه »جاعل« اسم فاعل و رمز تداوم است.
269) البتّه ستمکاران را از نیل به این مقام محروم کرده است: »لاینال عهدى الظالمین« بقره، 124.
270) فعل مضارع نشانه‏ى استمرار است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : حجت الاسلام قرائتی قالب : اعتقادی موضوع اصلی : انسان گوینده : امید شیروانی آزاد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  منشاء علم ملائکه به خونریز بودن انسان - مرتضي حاجي احمدي
🌱قبل از خلقت انسان؛ فرشتگان از کجا می دانستند که انسان در روی زمین فساد و خونریزی می کند؟
1- توسط اخبار الهی
2- از طریق مشاهده انسان های قبل از حضرت آدم(ع)
3- پیش بینی حاصل ازعلم الهی 🌷 [ نظرات / امتیازها ]
منبع : مرتضی حاجی احمدی؛ کانال تلگرامی آیه روز قرآن https://telegram.me/Aye_rooz_Quran قالب : تفسیری موضوع اصلی : خلقت انسان گوینده : مرتضی حاجی احمدی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  انسان دوبار پا به عرصه وجود و زمین گذاشته است - مرتضي حاجي احمدي
برداشت از آیه شریفه
انسان دوبار به روی زمین پای گذاشته است.
1-از نظر علم زمین شناسی؛ انسان حدود 2 میلیون سال است که پا به عرصه وجود گذاشته است در حالی که به استناد تورات، از خلق آدم فقط حدود 8000 سال می گذرد.
2- حضرت آدم،اولین انسان روی زمین نبوده و قرآن کریم به صراحت در همین آیه شریفه 30 سوره مبارکه بقره وجود انسانهائی خونریز قبل از خلقت آدم را از زبان فرشتگان( که معترض خلقت آدم به عنوان خلیفه خدا در روی زمین بودند)؛ بیان می فرماید.
3- در مورد نحوه خلقت انسانهای نخستین، علم بشر در حد زندگی و رشد و به عبارت بهتر، "فیزیک" آنهاست و اطلاع زیادی از متافیزیک و ماوراء الطبیعه آنها وجود ندارد.
4- به نظر می رسدخلقت آدمی به شکل حاضر، منحصر در نسل حضرت آدم(ع) بوده و دلیلی بر وجود نعماتی مثل " نفخت فیه من روحی" که اشاره به دمیدن روح الهی در زمان خلقت حضرت آدم در انسان است، در خلقت های پیشین موجود نیست.
💐ولَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا سوره اسراء/ 70
5- شاید تئوری های علمی تکامل هم که سبب چالش بین تجربیون و الهیون عرصه علم شده است هم، با تفکیک نوع خلقت این دو نسل انسان، قابل پاسخگوئی باشد.
به عبارت بهتر، تئوری تکامل، در نسل اولیه انسانها رخ داده و خلقت نسل فعلی آدم، متفاوت از آن است.
🌱این نظریه از بنده است.
6- بیان آیات قرآن کریم در مورد اول بودن خلقت آدم، به همین خلقت اخیر اشاره دارد و نافی وجود خلقت متفاوت دیگری قبل از آن نیست.🌷 [ نظرات / امتیازها ]
منبع : کانال تلگرامی آیه روز قرآن https://telegram.me/Aye_rooz_Quran قالب : تفسیری موضوع اصلی : انسان گوینده : مرتضی حاجی احمدی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.