از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «فاحشه»
کلمه فاحشه از ماده (ف - ح - ش) به معنای طریقه شنیعه است، ولی استعمالش در عمل شنیع زنا شایع شده است، و در قرآن کریم بر لواط و یا هم بر آن و هم بر عمل مساحقه(همجنس‏بازی زنان) اطلاق شده است. مانند آیه «انکم لتاتون الفاحشة ما سبقکم بها من احد من العالمین»(العنکبوت/28). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 369 و 370 قالب : لغوی موضوع اصلی : زنا گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «فاحشه» در آیه‏
بطوری که بیشتر مفسرین گفته‏اند: مراد از فاحشه در آیه مورد بحث عمل زنا باشد، مفسرین روایتی هم نقل کرده‏اند، که رسول خدا(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) وقتی آیه تازیانه در اول سوره نور نازل شد فرمود: این همان راه علاج و سبیلی است که خدای تعالی در آیه پانزده سوره نساء وعده‏اش را داده است. {وَ اللَّاتِی یَأْتِینَ الْفاحِشَةَ ... مِنْکُم‏}

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 370 قالب : تفسیری موضوع اصلی : زنا گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اغماض خداوند در مجازات زناکاران
در این آیه مساله حبس کردن دائمی زن مورد بحث را مترتب کرده بر شهادت دادن شهود، نه بر أصل وقوع عمل زشت، و خلاصه کلام اینکه، تنها وقتی حکم حبس أبد از ناحیه حاکم صادر می‏شود که چهار شاهد بر صدور عمل فاحشه از زن شهادت دهد، و اگر شهود شهادت ندهند حکم صادر نمی‏شود. هر چند حاکم یقین به صدور آن داشته باشد، و این خود یکی از منت‏های خدای سبحان بر امت اسلام است، که نسبت به او عفو و اغماض اعمال فرموده است. {فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِکُوهُنَّ فِی الْبُیُوتِ ...}

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 370 قالب : احکام موضوع اصلی : زنا گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نسخ مجازات حبس ابد برای زناکار
اینکه نهایت مدت حبس را مرگ زن قرار داده، و فرموده: «حتی یتوفیهن الموت» به دست می آید که منظور حبس ابد است و اینکه تردید کرد، و فرمود: (یا آن و یا این) اشاره‏ای است به اینکه امید آن هست که حکم حبس ابد نسخ شود، همچنانکه همینطور هم شد، برای اینکه حکم تازیانه(که در سوره نور آمد) حکم حبس ابد را نسخ کرد. {فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِکُوهُنَّ فِی الْبُیُوتِ ...}

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 370 و 371 قالب : تفسیری موضوع اصلی : زنا گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نسخ مجازات حبس ابد برای زناکار
1-امام صادق(علیه‏السلام) در ذیل آیه «و اللاتی یاتین الفاحشة ...» فرمود: این آیه نسخ شده و منظور از سبیل همان حدودی است که باید جاری شود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 373 و 374 قالب : روایی موضوع اصلی : زنا گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نسخ مجازات حبس ابد برای زناکار
نسخ عبارت است از اینکه آیه‏ای که بظاهرش حکمی دائمی را متضمن است به وسیله آیه‏ای دیگر نسخ گردد، ولی آیه مجازات حبس ابد در خانه برای زن زناکار ظهوری در دائمی بودن حکمش که ندارد هیچ، بلکه ظهور در این دارد که بزودی حکمش مبدل به حکمی دیگر می‏شود.
حال اگر کسی بخواهد این تبدیل حکم را نسخ بنامد عیبی ندارد ولی نباید آن را نسخ آیه قرآن به وسیله روایت بشمرد، چون خود آیه قرآن در اینجا اشعار دارد بر اینکه به زودی حکمش برداشته می‏شود، پیامبر اکرم(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) هم در آن روایت خواسته است آیه قرآن را بیان کند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 372 قالب : تفسیری موضوع اصلی : زنا گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مجازات فاحشه - رضا محمدي تبار
اینکه فرموده فاستشهدوا : بعید نیست که روشی را که برخی از اقوام مثل بلوچ ها و کردها و لرها دارند و خودشان در صدد تنبه زانی و فاحشه بر می آیند تایید کند [ نظرات / امتیازها ]
منبع : فکر خودم قالب : تفسیری موضوع اصلی : احکام گوینده : رضا محمدی تبار
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : اثبات گناه و اجرای حدّ آن باید توسط حاکم شرع انجام شود.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تعداد شهود - علي موحدي
براى حفظ آبرو و شرف دیگران، اسلام براى اثبات زنا، چهار شاهد مقرّر کرده است، و حتّى اگر سه شاهد گواهى دهند، هر سه شلاّق مى‏خورند، ولى براى اثبات قتل، دو شاهد کافى است. «اربعة منکم» [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : احکام موضوع اصلی : زنا گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : قالب این نکته باید احکام باشد.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حکم موقّت - سيد علي بهبهاني
حبس ابد، کیفر زنان شوهردارى بوده است که مرتکب زنا شده‏اند. «حتى یتوفّاهنّ الموت» البتّه این حکم موقّت بوده تا کیفر تازیانه وسنگسار کردن مطرح شود. «أو یجعل اللّه لهنّ سبیلا»
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : احکام موضوع اصلی : ازدواج- نکاح- زناشویی گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : قالب باید احکام باشد.
2) شیشه چی : ایا میشود خداوند هنگامی که حکم حبس ابد را به سنگسار تبدیل میکند از کلمه ی سبیل استفاده کند ؟؟ ایا این راه است؟؟ آیا خداوند تازیانه را به جای حبس نگفته و سبیل این نیست؟؟؟
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حد زنا - سيد علي بهبهاني
امام صادق‏علیه السلام فرمود: مراد از راه دیگر که خداوند قرار مى‏دهد، حدود الهى و سنگسار و شلاق است.
بعضى آیه را شامل مساحقه و همجنس‏گرایى زنان نیز گرفته و از مجمع‏البیان روایتى را از پیامبرصلى الله علیه وآله نقل کرده‏اند که مؤیّد آن است.
در روایتى مى‏خوانیم که مسئله‏ى حبس در خانه نسبت به زن زناکار، در جاهلیّت نیز بوده و اسلام در آغاز آن را پذیرفته است، ولى بعد از تقویت اسلام مسئله از حبس به اجراى حدّ تبدیل شده است [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : روایی موضوع اصلی : احکام گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  از مشخصات شاهد برای زنا - فاطمه نصيري خليلي
شاهد بر زنا، هم باید مرد باشد و هم مسلمان، تا در اثبات جرم، دقّت لازم صورت گیرد. «اربعة منکم» [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : زنا گوینده : حجت‌الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نکته ها - خديجه بخشي
O امام صادق علیه السّلام فرمود: مراد از راه دیگر که خداوند قرار مى دهد، حدود الهى و سنگسار و شلاق است .
O بعضى آیه را شامل مساحقه و همجنس گرایى زنان نیز گرفته و از مجمع البیان روایتى را از پیامبر صلّى اللّه علیه و آله نقل کرده اند که مؤ یّد آن است .
O در روایتى مى خوانیم که مسئله ى حبس در خانه نسبت به زن زناکار، در جاهلیّت نیز بوده و اسلام در آغاز آن را پذیرفته است ، ولى بعد از تقویت اسلام مسئله از حبس به اجراى حدّ تبدیل شده است .
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : احکام گوینده : خدیجه بخشی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حدود الهى - ابراهيم چراغي
امام صادق‏علیه السلام فرمود: مراد از راه دیگر که خداوند قرار مى‏دهد، حدود الهى و سنگسار و شلاق است.[250]
بعضى آیه را شامل مساحقه و همجنس‏گرایى زنان نیز گرفته و از مجمع‏البیان روایتى را از پیامبرصلى الله علیه وآله نقل کرده‏اند که مؤیّد آن است.[251]
در روایتى مى‏خوانیم که مسئله‏ى حبس در خانه نسبت به زن زناکار، در جاهلیّت نیز بوده و اسلام در آغاز آن را پذیرفته است، ولى بعد از تقویت اسلام مسئله از حبس به اجراى حدّ تبدیل شده است.[252]

--------------------------------------------------------------------------------
250) تفسیربرهان، ج‏1، ص 353.
251) تفسیر راهنما.
252) وسائل، ج 28، ص‏61.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : احکام گوینده : ابراهیم چراغی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  قضاوت - حسن رنجبر
این آیه نشان می دهد که اسلام چقدر به اثبات این گناه حساس است تا آنجا که باید 4 نفر شاهد برای این موضوع پیدا شود ما هم باید درس بگیریم و به راحتی درباره افراد قضاوت ناشایست انجام ندهیم . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اخلاقی موضوع اصلی : بهتان- افترا گوینده : حسن رنجبر
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حدود الهى و سنگسار و شلّاق - مسعود ورزيده

امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از راه دیگر که خداوند قرار مى‏دهد، حدود الهى و سنگسار و شلّاق است. «1»
بعضى آیه را شامل مساحقه و همجنس‏بازى زنان نیز دانسته و از مجمع‏البیان روایتى را از پیامبر صلى الله علیه و آله نقل کرده‏اند که مؤیّد آن است. «2»
در روایتى مى‏خوانیم که مسئله‏ى حبس در خانه نسبت به زن زناکار، در جاهلیّت نیز بوده و اسلام در آغاز آن را پذیرفته است، ولى بعد از تقویت اسلام مسئله از حبس به اجراى حدّ تبدیل شده است. «3» [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنور قالب : تفسیری موضوع اصلی : سنت‌های خداوند گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.