● وجوب هدایت کردن بر خداوند
12) جمله «إِنَّ عَلَیْنا لَلْهُدى» مىرساند که هدایت خلق از امورى است که خداى سبحان قضایش را رانده، و آن را بر خود واجب کرده، چون حکمتش این ایجاب را اقتضا مىکرده، بنا بر این، خلایق را آفریده تا او را عبادت کنند و خودش غرض از خلقت را عبادت خود دانسته، فرموده: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» (ذاریات/56)، و به حکم این آیه غرض از خلقت را عبادت خود معرفى نموده، و به حکم آیه زیر آن را راه مستقیم بین خود و خلقش دانسته، و فرموده: «إِنَّ اللَّهَ رَبِّی وَ رَبُّکُمْ فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ» (آل عمران/51)، و نیز فرموده «وَ إِنَّکَ لَتَهْدِی إِلى صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ صِراطِ اللَّهِ» (شوری/53) و بر خود واجب کرده که راه خود را براى آنان بیان نموده، سپس ایشان را به آن راه هدایت کند، البته هدایت به معناى نشان دادن راه، حال چه اینکه بپذیرند و آن راه را پیش بگیرند، و چه نپذیرند، و راه دیگر بروند، هم چنان که فرمود: «وَ عَلَى اللَّهِ قَصْدُ السَّبِیلِ وَ مِنْها جائِرٌ» (نحل/9) و نیز فرموده: «وَ اللَّهُ یَقُولُ الْحَقَّ وَ هُوَ یَهْدِی السَّبِیلَ» (احزاب/4) و باز فرموده: «إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً» (انسان/3).
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج20، ص: 510 و 511 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : هدایت |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● هدایت بوسیله سنن الهی
12) این آیه و آیه بعد مطالب قبل یعنى تیسیر براى «یسرى» و «عسرى» را تعلیل مىکند، ممکن هم هست بگوییم از همان مطالب قبل با کوتاهترین بیان خبر مىدهد، و حاصلش این است که ما این تیسیر را مىکنیم، و یا این بیان را مىآوریم، براى اینکه هدایت کرده باشیم، چون هدایت خلق به عهده ما است، و هیچ مانعى ما را در این هدایت مزاحمت نمىکند، و مانع نمىشود.
در معناى آیه مىگوییم اگر مراد از هدایت در آیه شریفه هدایت به نشان دادن راه باشد، معنایش این مىشود که ما اگر بیان مىکنیم براى شما آنچه را که بیان مىکنیم براى این است که ارائه طریق عبودیت به عهده ما است. و اگر مراد از هدایت، رساندن به هدف باشد معناى آیه چنین مىشود: اگر ما براى کسانى که انفاق مىکنند و ثواب را تصدیق دارند یسرى را تیسیر مىکنیم و خلاصه اگر اعمال صالح و حیات سهله ابدى و دخول بهشت را برایشان آسان مىکنیم براى این است که: این کار مربوط به صنع و ایجاد و از باب رساندن هر مخلوقى به هدف نهایى او است، و معلوم است که این کار به عهده ما است.
و اما تیسیر عسرى و یا سادهتر بگوییم آسانتر کردن گناه، کار مستقیم خداى تعالى نیست بلکه لازمه قهرى تیسیر یسرى است، وقتى خداى تعالى بخواهد براى آن بندگانى که اوصافشان گذشت راه عبودیت را آسان سازد، قهرا براى عده دیگر راه کفر آسان مىشود (آرى آسان کردن کار نیک براى عده اول، به این است که انبیایى بر انگیزد، و کتب آسمانى بفرستد، و این باعث نافرمانى آن عده دیگر، و در نتیجه آسان شدن گناه بیشترشان مىشود، اگر براى طایفه اول، انبیا نمىفرستاد، طایفه دوم انبیایى را نمىکشتند، اگر براى طایفه اول کتاب نمىآمد، طایفه دوم هم نافرمانى نمىکردند) پس نتیجه قهرى هدایت طایفه اول و تیسیر یسرى براى آنان، ضلالت و تیسیر عسراى طایفه دوم است، هم چنان که فرمود: «لِیَمِیزَ اللَّهُ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ وَ یَجْعَلَ الْخَبِیثَ بَعْضَهُ عَلى بَعْضٍ فَیَرْکُمَهُ جَمِیعاً فَیَجْعَلَهُ فِی جَهَنَّمَ» (انفال/37) و حتى در باره قرآن که هدایت براى عالمیان است فرموده: «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَساراً» (اسراء/82).
ممکن هم هست مراد از آن مطلق هدایت باشد، اعم از هدایت دومى، یعنى تکوینى و حقیقى، و هدایت اولى یعنى تشریعى و اعتبارى- و اتفاقا ظاهر آیه هم که مطلق آمده همین است-، و بنا بر این، هم هدایت حقیقى به عهده خداست، هم چنان که فرمود: «الَّذِی أَعْطى کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى» (طه/50) و هم هدایت اعتبارى هم چنان که فرمود: «إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً» (انسان/3).
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج20، ص: 510 و 512 و 513 |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : هدایت |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● هدایت از طریق انبیاء الهی (علیهم السّلام)
12) خواهى گفت از این آیات بر مىآید که هدایت تنها کار خداست، و بنا بر این پس انبیا چکارهاند؟ در پاسخ مىگوییم منافات ندارد که انبیا هم قیام به این امر بکنند براى اینکه اگر هدایت کنند به اذن او مىکنند، و خود مستقل در این کار نیستند، (هم چنان که در هیچ کارى نیستند) و خود خداى تعالى در عین اینکه فرموده: «إِنَّکَ لا تَهْدِی مَنْ أَحْبَبْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ یَهْدِی مَنْ یَشاءُ» (قصص/56) فرموده: «وَ إِنَّکَ لَتَهْدِی إِلى صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ» (شوری/52) و نیز فرموده: «قُلْ هذِهِ سَبِیلِی أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى بَصِیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی» (یوسف/108).
و ما در جلد دوم این کتاب در خلال مباحث نبوت بیان عقلى این مساله را آوردیم.
همه اینها در باب هدایت به معناى ارائه طریق بود، و اما هدایت به معناى رساندن به هدف که در آیات مورد بحث رساندن به آثار حسنهاى است که به دنبال یافتن هدایت الهى و متصف شدن به صفت عبودیت مىآید، از قبیل رسیدن به حیات طیبه در دنیا، و حیات سعیده ابدى آخرت، پر واضح است که از قبیل صنع و ایجاد است، که مختص به خداى تعالى است، و از امورى است که خدا قضایش را رانده، و بر خود واجب کرده، و در آیه زیر وعدهاش را مسجل نموده: «فَمَنِ اتَّبَعَ هُدایَ فَلا یَضِلُّ وَ لا یَشْقى» (طه/123)، و نیز فرموده: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ» (نحل/97)، و نیز فرموده: «وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها أَبَداً وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قِیلًا» (نساء/122).
پس فرق بین هدایت به معناى راه نشاندادن و بین هدایت به معناى رساندن به هدف این شد که هدایت اولى مستقیما کار انبیا و اولیا و سایر هدایت گران است، ولى مؤثر شدنش منوط به اذن خدا است، ولى هدایت دوم چون از باب صنع و خلقت است مستقیما کار خود خداست، البته اسبابى که بین او و خلقش در این مورد و در همه موارد خلقت واسطهاند بى دخالت نیستند، پس این هدایت را هم مىتوان به تبع بغیر خداى تعالى نسبت داد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج20، ص: 511 و 512 |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : هدایت |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● انحصار هدایت و ضلالت در دست خداوند
12) از حمیرى (قرب الاسناد، ص 156) حکایت شده که از احمد بن محمد، از احمد بن محمد ابن ابى نصر، از ابى الحسن رضا (علیه السّلام) روایت کرده که راوى گفت: از آن جناب از معناى آیه «إِنَّ عَلَیْنا لَلْهُدى» پرسیدم، فرمود: آرى خدا است هر که را بخواهد هدایت و هر که را بخواهد گمراه مىکند.
عرضه داشتم: خدا امورت را اصلاح کند، جمعى از یاران ما پنداشتهاند که معرفت اکتسابى است، هر کس فکر خود را درست بکار بیندازد به معرفت مىرسد.
امام این سخن را نادرست دانست و فرمود: اینها اگر درست مىگویند چرا این خیر را براى خود کسب نمىکنند؟ نه، چنین نیست که هر کس بخواهد و به هر مقدار که بخواهد بتواند معرفت کسب کند، هیچ احدى از مردم را نمىبینى مگر آنکه از جهاتى از بعضى دیگر بهتر است، و آن بعض از جهاتى دیگر از او بهترند، نمونهاش بنى هاشمند که موضعشان موضعى است که مىدانى، قرابتشان با رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) به حدى است که مىدانى، و همه مىدانیم که آنان سزاوارترند به خلافت از شما، مع ذلک از آن محرومند، گمان مىکنى آل محمد (علیهم السلام) به فکر خود نبودند؟ و آیا مىتوانى بگویى که شما راه و رسم زندگى را مىدانید و ایشان نمىدانند؟
آن گاه فرمود: ابو جعفر (علیه السّلام) مىفرمود: اگر براى همه مردم مقدور بود همه ما را دوست مىداشتند.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : علامه طباطبایی: اما هدایت- که در اینجا منظور از آن رساندن به هدف است- تنها کار خداى سبحان است، براى اینکه این هدایت از شؤون ربوبیت است. و اما گمراه کردن، منظور از آن گمراهى به عنوان مجازات است، نه گمراه کردن ابتدایى، که چنین اضلالى به خداى تعالى نسبت داده نمىشود، پس هر جا اضلال به جناب او منسوب مىشود در حقیقت معنایش امساک از نازل کردن رحمت و هدایت نکردن است، نه گمراه کردن، و چون هدایت کار او است امساک از آن هم منسوب به او است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج20، ص: 520 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : هدایت |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● آیا همه انسانها هدایت میشوند؟
12) هدایت کردن از جانب خداوند، امرى حتمى است، {انّ علینا للهدى} ولى پذیرش آن از سوى مردم حتمى نیست. چنانکه در جاى دیگر مىفرماید: «و امّا ثمود فهدیناهم فاستحبوا العمى على الهدى»(فصّلت/17)
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 510 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : هدایت |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.