از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  انعمت علیهم - ستوده بيات
"انعمت علیهم" طبق آیه ی شریفه ی "اولئک مع الذین انعم الله علیهم من الانبیاء و الشهداء و صدیقین" به انبیا و شهدا و صالحین اشاره دارد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اخلاقی موضوع اصلی : اَبرار گوینده : ستوده بیات
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از ((ضالین )) منحرفین نصارى و منظور از ((مغضوب علیهم )) منحرفان یهودند - ستوده بيات
در آیه 6 سوره فتح آمده است ، و یعذب المنافقین و المنافقات و المشرکین و المشرکات الظانین بالله ظن السوء علیهم دائرة السوء و غضب الله علیهم و لعنهم و اعدلهم جهنم : ((خداوند مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرک و آنها را که درباره خدا گمان بد مى برند مورد غضب خویش قرار مى دهد، و آنها را لعن مى کند، و از رحمت خویش دور مى سازد، و جهنم را براى آنان آماده ساخته است . به هر حال مغضوب علیهم آنها هستند که علاوه بر کفر، راه لجاجت و عناد و دشمنى با حق را مى پیمایند و حتى از اذیت و آزار رهبران الهى و پیامبران در صورت امکان فروگذار نمى کنند.
جمعى از مفسران عقیده دارند که مراد از ((ضالین )) منحرفین نصارى و منظور از ((مغضوب علیهم )) منحرفان یهودند. این برداشت به خاطر موضعگیریهاى خاص این دو گروه در برابر دعوت اسلام مى باشد، زیرا همانگونه که قرآن هم صریحا در آیات مختلف بازگو مى کند، منحرفان یهود، کینه و عداوت خاصى نسبت به دعوت اسلام نشان مى دادند [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تاریخی موضوع اصلی : تاریکی- ظلمت گوینده : ستوده بیات
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  انعمت علیهم در قرآن مصداق چه کسانی است - عفَت باقرزاده يزدجي
بسم الله الرحمان الرحیم .چنانکه مستهظر هستید مصداق آنانکه خداوند به آنان نعمت عطا نموده در آیه شریفه 69سوره مبارکه نساء میفرماید ومن یطع الله والرسول فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین والصدیقین والشهدآء والصلحین وحسن اولئک رفیقا .(اللهم الرزقنا.) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قرآن قالب : اعتقادی موضوع اصلی : نعمت داده شدگان گوینده : عفَت باقرزاده یزدجی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  انسان در تربیت، نیازمند الگو مى‏باشد-پیام - حاجيه تقي زاده فانيد
1- انسان در تربیت، نیازمند الگو مى‏باشد. انبیا، شهدا، صدّیقین وصالحان، نمونه‏هاى زیباى انسانیّت‏اند. «صراط الّذین انعمت علیهم»
2- آنچه از خداوند به انسان مى‏رسد، نعمت است. قهر و غضب را خود به وجود مى‏آوریم.(95) «انعمت، المغضوب علیهم»
3- ابراز تنفّر از مغضوبان و گمراهان، جامعه اسلامى را در برابر پذیرش حکومت آنان، مقاوم و پایدار مى‏کند. «غیر المغضوب علیهم ولا الضّالّین»(96)

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : لغوی موضوع اصلی : استعانت گوینده : حاجیه تقی زاده فانید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  الگوزیباىانسانیّت - ابراهيم چراغي
انسان در تربیت، نیازمند الگو مى‏باشد. انبیا، شهدا، صدّیقین وصالحان، نمونه‏هاى زیباى انسانیّت‏اند. «صراط الّذین انعمت علیهم»
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره‌ی حمد گوینده : ابراهیم چراغی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : البته بهتر است که ذکر شود که این پیام با توجه به آیه ای که در سوره مریم است و درباره مصادیق نعمت داده شدگان صحبت می کند قابل برداشت است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نعمت داده شدگان چه کسانی هستند؟ - ليلا حسين زاده
عبارتند از : 1. انبیا که موسسان دین هستند.
2. صدیقین که حافظان و مروجان دین هستند.
3. شهدا که شاهدان اعمال و مرزداران دین هستند.
4. صالحین که محصول دین هستند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : نسیم حیات قالب : تفسیری موضوع اصلی : نعمت داده شدگان گوینده : لیلا حسین زاده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) شریفی : با توجه به ایات سوره مبارکه بفره منافقین در تاریکی چراغی روشن می کنند که خداوند ان را توسط بادی خاموش می کند پس انسان در اجتماعی نیازمند الگو هست وانسان مختار هست به سه دسته تقسیم میشود :نعمت‌داده‌شدگان، غضب‌شدگان و گمراهان. در نتیجه انسان مختار هست وحق وجود دارد وهم باطل حال انسان هست که برای تربیت نیازمند الگو هست واگر الگویی نداشته باشد برای تقویت حب وبغض خود دچار انحراف می شود
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مغضوب و ظالّیّن چه کسانی هستند؟ - حسين جمالي
در آیه مذکور مراد از مغضوب کسانی هستند که راه رو دارن اشتباه میرن و قوانین رو هم رعایت نمی کنند.مثلاً شما فرض کنید میخواهید با ماشین بروید مشهد.توی این راه افراد مختلفی هستند.یه گروهیش که بد ترین اونا هم هست مغضوب ها هستند.چون دارن راهو اشتباه میرن و وقتی یکی راه رو اشتباه بره قطعاً از مقصد دور میشه.حالا بماند که این مغضوب ها قوانین رانندی رو هم رعایت نمی کنند.
و امّا ضالّیّن ها، ضالّیّن ها کسانی هستند که توی این راه دارن به سمت مقصد میرن ولی قوانین رانندگی رو رعایت نمی کنند.مثلاً سرعت 180 تا میرن و کمربند نمی بندند و در این حال چون فکر میکنند که دارن درست میرن و حالا فرض هم که کمربند ببندند ولی باز سرعت زیاد خودشونو برن و با این حال انتظار دارن که پلیس ها در مقابلشون رکوع کنند که نمیشه....
و نکته آخر اینکه چرا مغضوب اول اومده و ضالّیّن دوم؟
برای مثلاً وقتی شما چند تا بدهی داری به افراد مختلف و یک خیری پیدا شده و میخواد کمک کنه که شما بدهی هاتون رو پرداخت کنید.حالا شما اولین بدهیتون رو کدوم بهش میگید؟ اونی که زیاد یا اونی که کمه رو اول میگید؟خب معلومه اونی زیاد تره و در اینجا هم اونی که بد تر هست اول آورده شده.یعنی خدا اول من از مغضوب ها نباشم.حالا اگه شد من از ضالّیّن ها هم نباشم. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبر شخصی قالب : تفسیری موضوع اصلی : گمراهی گوینده : حسین جمالی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : مثالهایتان در ساندن مفهوم، کارا و قابل تطبیق نیستند.
2) سلیمانی : مغضوب و ضالین که با ضاد می باشد.با تشکر.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.