از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  بیان راه مؤمنین، مغضوبین و ضالین
راه به سوی خداوند دو جهت دارد: یا به سمت بلندی و آسمان است و یا به سمت پستی که در راه دوم دو دسته قرار می گیرند: مغضوبین و ضالین. پر واضح است که صراط مستقیم، آن دو طریق دیگر، یعنی طریق «مغضوب علیهم» و طریق «ضالین» نیست، پس قهراً صراط مستقیم همان طریق مؤمنین خواهد بود که از آیات خداوند استکبار نمی‌‏ورزند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 46 قالب : تفسیری موضوع اصلی : صراط مستقیم گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) موسوی : با سلام.
خیلی جالبه که خداوند در این سوره یک گروه را به هدایت یافتگان اختصاص داده و دو گروه را به مغضوب علیهم و ضالین
یعنی اینکه:خط توحید یکیست و خط شرک بیهایت
الحق که:راست گفت خداوند بلند مرتبه و بزرگ.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معرفی - فاطمه فيض اصفهاني
با توجه به آیۀ 69 سوره نساء 4 گروه انبیا - صدیقین - شهدا و صالحین ، انعم الله علیهم هستند . یعنی از خدا میخواهیم ما را به صراط اینها هدایت فرماید . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قران قالب : تفسیری موضوع اصلی : تبلیغ گوینده : فاطمه فیض اصفهانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  صراط مستقیم, محور سوره حمد - خانم عرفان

سوره مبارکه حمد نشان دهنده لطف پروردگار به بندگان است. در این سوره به راه و صراط مستقیم اشاره شده است این راه، راه کسانى است که مشمول نعمت هاى الهى شده اند و راهشان از راه گمراهان متمایز است. انتخاب صراط مستقیم مهمترین محور اساسى سوره مبارکه فاتحةالکتاب است قرآن کریم سه راه را در این سوره به تصویر کشیده، راه گم گشتگانى که به دور خود مى چرخند و در حقیقت گرفتار سردرگمى در زندگى شده اند، راه انسان هایى که در برابر حق مى ایستند و با برنامه هاى الهى مقابله مى کنند و مورد خشم خداوند واقع مى شوند که این ها «مغضوب علیهم» هستند و راه انسان هایى که طریق مستقیم را انتخاب مى کنند، چون کوتاهترین راه براى رسیدن به هدف راه مستقیم است که منتهى به سعادت مى شود.
قرآن کریم در سوره حمد به انسانها مى آموزد که راه ها را بشناسیم و بهترین و کوتاهترین راه را انتخاب کنیم و هر روز از خدا بخواهیم که انسان را در راه مستقیم پایدار وثابت قدم بدارد.
در فضایل سوره حمد از پیامبر اکرم (ص) روایت است خداوند با نزول سوره فاتحةالکتاب منت جداگانه اى بر من نهاد .
در روایتى که در همین رابطه نقل شده است که امام حسین (ع) بیمار شد حضرت فاطمه (س) او را نزد رسول خدا آورد و در این هنگام جبرییل بر پیامبر (ص) نازل شد و به ایشان خطاب نمود که خداوند متعال سوره اى از قرآن را به تو نازل کرده است چهل بار این سوره یعنى سوره حمد را بر جامى از آب بخوان و جام را به او بنوشان البته خدا او را شفا خواهد داد.
همچنین از رسول اکرم (ص) نقل است که هر مسلمانى سوره حمد را بخواند پاداش او به اندازه پاداش کسى که دو سوم قرآن را خوانده است، در حدیثى دیگر از امام صادق (ع) روایت است که شیطان چهار بار فریاد کشید و ناله سر داد. نخستین بار روزى بود که از درگاه الهى رانده شد دومین بار هنگامى بود که از بهشت به زمین تنزل یافت و سومین بار هنگام بعثت پیامبر خاتم (ص) و آخرین بار زمانى بود که سوره حمد نازل گردید .

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : روزنامه جوان قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره‌ی حمد گوینده : خانم عرفان
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای ضال - حمزه خان بيگي
(ضال) در شریعت به کسی اطلاق می‌شود که از روی نیسان و رویگردانی از حق و بدون آنکه به آن علم داشته باشد، با حق مخالفت کند و رابطه معنایی ما بین اصطلاح شرعی و معنی لغوی هم ظاهراً در همین است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : لغوی موضوع اصلی : کلمه گوینده : حمزه خان بیگی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : لطفاً در بخش لغات وارد نمایید.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  این آیه راه مستقیم انبیا، صدّیقین، شهدا-نکته - حاجيه تقي زاده فانيد
این آیه راه مستقیم را، راه کسانى معرّفى مى‏کند که مورد نعمت الهى واقع شده‏اند وعبارتند از: انبیا، صدّیقین، شهدا وصالحین.(75) توجّه به راه این بزرگواران و آرزوى پیمودن آن وتلقین این آرزو به خود، ما را از خطر کجروى وقرار گرفتن در خطوط انحرافى باز مى‏دارد. بعد از این درخواست، از خداوند تقاضا دارد که او را در مسیر غضب‏شدگان وگمراهان قرار ندهد. زیرا بنى‏اسرائیل نیز به گفته قرآن، مورد نعمت قرار گرفتند، ولى در اثر ناسپاسى ولجاجت گرفتار غضب شدند.
قرآن، مردم را به سه دسته تقسیم مى‏نماید: کسانى که مورد نعمت هدایت قرار گرفته وثابت قدم ماندند، غضب شدگان و گمراهان.
مراد از نعمت در «انعمتَ علیهم»، نعمتِ هدایت است. زیرا در آیه‏ى قبل سخن از هدایت بود. علاوه بر آنکه نعمت‏هاى مادى را کفّار ومنحرفین ودیگران نیز دارند.
هدایت شدگان نیز مورد خطرند و باید دائماً از خدا بخواهیم که مسیر ما، به غضب و گمراهى کشیده نشود.
مغضوبین در قرآن‏
در قرآن، افرادى همانند فرعون و قارون و ابولهب و امّت‏هایى همچون قوم عاد، ثمود و بنى‏اسرائیل، به عنوان غضب‏شدگان معرّفى شده‏اند.(76)
بنى‏اسرائیل که داستان زندگى و تمدّن آنها در قرآن بیان شده است، زمانى بر مردم روزگار خویش برترى داشتند؛ «فَضّلتُکم على العالَمین»(77) لکن بعد از این فضیلت و برترى، به خاطر رفتار خودشان، دچار قهر و غضب خداوند شدند. «و باؤوا بغضب من اللّه»(78) این تغییر سرنوشت، به علّت تغییر در رفتار و کردار آنان بوده است؛ دانشمندان یهود، دستورات وقوانین آسمانى تورات را تحریف کردند، «یحرّفون الکلم»(79) وتجّار وثروتمندان آنان نیز به ربا وحرام‏خوارى و رفاه‏طلبى روى آوردند، «اخذهم الرّبا»(80) وعامّه مردم نیز در برابر دعوت به جهاد و مبارزه، از روى تن‏پرورى و ترس، از رفتن به جبهه نبرد و ورود به سرزمینِ مقدّس، سر باز زدند. «فاذهب انت و ربّک فقاتلا انّا هاهُنا قاعدون»(81) به خاطر این انحرافات، خدا آنان را از اوج عزّت و فضیلت، به نهایت ذلّت و سرافکندگى مبتلا ساخت.
ما در هر نماز، از خداوند مى‏خواهیم که مانند غضب‏شدگان نباشیم. یعنى نه اهل تحریف آیات و نه اهل ربا و نه اهل فرار از جهاد در راه حقّ، و همچنین از گمراهان نباشیم، آنان که حقّ را رها کرده و به سراغ باطل مى‏روند و در دین و باور خود غلوّ و افراط کرده و یا از هوى و هوس خود و یا دیگران پیروى مى‏کنند.(82)
انسان در این سوره، عشق و علاقه و تولاّى خود را به انبیا و شهدا و صالحان و راه آنان، اظهار و ابراز داشته و از مغضوبان و گمراهان تاریخ نیز برائت و دورى مى‏جوید و این مصداق تولّى و تبرّى است.
ضالّین در قرآن‏
«ضلالت» که حدود دویست مرتبه این واژه با مشتقاتش در قرآن آمده است. گاهى در مورد تحیّر بکار مى‏رود، «و وَجدَک ضالاً»(83) وگاهى به معناى ضایع شدن است، «اضلّ اعمالهم»(84) ولى اکثراً به معناى گمراهى وهمراه با تعبیرات گوناگونى نظیر: «ضلال مبین»، «ضلال بعید»، «ضلال کبیر» به چشم مى‏خورد.
در قرآن افرادى به عنوان گمراه معرّفى شده‏اند، از جمله: کسانى که ایمان خود را به کفر تبدیل کردند،(85) مشرکان،(86) کفار،(87) عصیان‏گران،(88) مسلمانانى که کفّار را سرپرست و دوست خود گرفتند،(89) کسانى که مردم را از راه خدا باز مى‏دارند، کسانى که به خدا یا رسول خدا توهین مى‏کنند، آنان که حقّ را کتمان مى‏کنند و کسانى که از رحمت خدا مأیوسند.
در قرآن نام برخى به عنوان گمراه کننده آمده است، از قبیل: ابلیس، فرعون، سامرى، دوست بد، رؤسا ونیاکان منحرف.
گمراهان خود بستر وزمینه‏ى انحراف را فراهم و گمراه کنندگان از این بسترها و شرایط آماده، استفاده مى‏کنند. بسترهاى انحراف در قرآن عبارتند از: 1. هوسها،(90) 2. بت‏ها،(91) 3. گناهان(92)،4. پذیرش ولایت باطل،(93)5. جهل و نادانى.(94)

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : استعانت گوینده : حاجیه تقی زاده فانید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بسترهاى انحراف در قرآن - ابراهيم چراغي
در قرآن نام برخى به عنوان گمراه کننده آمده است، از قبیل: ابلیس، فرعون، سامرى، دوست بد، رؤسا ونیاکان منحرف.
گمراهان خود بستر وزمینه‏ى انحراف را فراهم و گمراه کنندگان از این بسترها و شرایط آماده، استفاده مى‏کنند. بسترهاى انحراف در قرآن عبارتند از: 1. هوسها،(90) 2. بت‏ها،(91) 3. گناهان(92)،4. پذیرش ولایت باطل،(93)5. جهل و نادانى.(94) 91) جعلوا لِلّه انداداً لِیضلّوا عن سبیله» ابراهیم، 30.
92) وما یضلّ به الا الفاسقین» بقره، 26.
93) انّه من تولاّه فانّه یضلّه» حج، 4.
94) و ان کنتم من قبله لمن الضّالّین» بقره، 198. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره‌ی حمد گوینده : ابراهیم چراغی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فرق مغضوب و ضال - ليلا حسين زاده
هر دوی ان ها اهل آتشند اما با توجه به درجه بندی گناهان فرق هایی با هم دارند. مغضوب به کافران و فاسقانی گفته می شود که علاوه بر انحرافشان در راه خدا ، معاند و محارب هستند و در گمراهی دیگران نقش دارند مانند یهود و مشرک و منافق اما ضال به کافر و فاسقس اطلاق می شود که غالبا سر در آخور خود دارند مانند اهل معصیت و ظالمان و کافران [ نظرات / امتیازها ]
منبع : نسیم حیات قالب : تفسیری موضوع اصلی : مغضوب- مغضوبین گوینده : لیلا حسین زاده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) عطار : مغضوب علیهم :علماء بنی اسرائیل وامثالهم که هزاران سال تجربه تحریف وتشویش اذهان عموم واغفال مردم ساده لوح و توانستند همه حقایق تزییف وکفر (اخفاء) میانجامند. وقویترین ابزار تحریف به این نکات برمیگرده
انواع تحریف (انحراف از اصل):
1- تغییر یا ویرایش کلمه.
2- تعویض یا پاک کردن حرف.
3- حذف یا جابجائی نقطه.
4- تغییر حرکة یا تشکیل حرف .
5- جابجائ کلمه یا حرف یا جمله.
6- اضافه کردن کلمه یا حرف.
7- تغییر تاریخ.
8- تغییر عدد.
9- ترجمه کلمه به کلمه یا حرف به حرف.
10- تفسیر بدون دلیل یا مرجع.
11- حذف یا پاک کردن کلمه یا حرف یا عدد یا تاریخ.
12- تشکیک وتردید در مصدر ومنبع اصلی کلمه یا جمله.
13- سؤال انحرافی یا غرضی؛ پرسیدن تا ازاصل مطلب خارج شود.
14- اخفاء حقیقت.
15- عدم شهادت حقیقت یا واقعه.
16- ترویج واشاعه کلمه یا عباره مضاده ومخالف ای برعکس مظمون اصلی.
17- خلق جمله یا کلمه بی اساس وبه حقیقت نسبت داد.
18- ترجمه مبهم ومشوش یا ناقص.
19-ترجمه واستفاده از "واژه ها چند منظوره" وچند صورتی.
20- تغییر لحن خواندن."ولتعرفنهم فی لحن القول"
21- تغییر موقع زمانی یا مکانی ؛ وقت وجایی مورد استفاده جمله یا عباره یا حادثه.
22- مختصر یا کوتاه کردن مفهوم جمله یاعباره.
23- خلق ضرب المثل.
24 -سوءاستفاده از خطاهای ذهنی.
25- سوء استفاده از خطاها نحو وصرف.
26- استفاده از شکل حروف که شبیه همن
27- استفاده از ذهن سیاه.
28- خلق داستان وافسانها.
نمونه ترویج انحراف ذهنی : اعوزبالله وبالشیطان الرحیم.
الضالین : پیروان وحامیان مالی ومعنوی مغضوب علیهم از دانشمندان یهود ونصاری وکفار وامثالهم.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عوامل مغضوب ساز - ليلا حسين زاده
1. ارتداد
2. توهین به اسلام و قرآن و پیامبر و اهل بیت
3. مسخره کردن مسلمات دین
3.سد راه هدایت مردم شدن
4. بدعت گذاری
5. قتل عمد و زنای محصنه و اصولاً جرایمی که حکم آآن ها اعدام است [ نظرات / امتیازها ]
منبع : نسیم حیات قالب : تفسیری موضوع اصلی : مغضوب- مغضوبین گوینده : لیلا حسین زاده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) علمدار .ب : عوامل مغضوب سار از کدام روایت یا حدیث یا آیه استخراج شده؟
شاه آبادی (داور) : زمانی که حکم عملی اسلام اعدام است و یا وعده عذاب جهنم به آن داده شده نشان می دهد که آن عمل نزد خداوند مغضوب است و انجام دهنده آن مورد غضب خدا قرار می گیرد.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  انعمت علیهم چه کسانی هستند؟ مغضوبین و ضالین چه کسانی هستند؟ - آسيه افشار
1-" الذین انعمت علیهم" کیانند؟
سوره نساء آیه 69 این گروه را تفسیر کرده است: وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً.
:" کسانى که دستورات خدا و پیامبر را اطاعت کنند، خدا آنها را با کسانى قرار مى‏دهد که مشمول نعمت خود ساخته، از پیامبران و رهبران صادق و راستین و جانبازان و شهیدان راه خدا و افراد صالح، و اینان رفیقان خوبى هستند".
همانگونه که ملاحظه مى‏کنیم این آیه افراد مورد نعمت خدا را چهار گروه معرفى مى‏کند: پیامبران، صدیقین، شهداء، و صالحین.
این مراحل چهارگانه شاید اشاره به این معنى باشد که براى ساختن یک جامعه انسانى سالم و مترقى و مؤمن، نخست باید رهبران حق و انبیاء وارد میدان شوند.
و به دنبال آنها مبلغان صدیق و راستگو که گفتار و کردارشان با یکدیگر هماهنگ است، تا اهداف پیامبران را از این طریق در همه جا گسترش دهند.
به دنبال این دوران سازندگى فکرى، طبیعتا عناصر آلوده و آنها که مانع راه حقند سر بر دارند، جمعى باید در مقابل آنها قیام کنند و عده‏اى شهید شوند و با خون پاکشان درخت توحید آبیارى گردد.
در مرحله چهارم محصول این کوششها و تلاشها به وجود آمدن" صالحان" است، اجتماعى پاک و شایسته و آکنده از معنویت.
بنا بر این ما در سوره حمد در شبانه روز پى در پى از خدا مى‏خواهیم که در خط این چهار گروه قرار گیریم، خط انبیاء خط صدیقین، خط شهدا و صالحین و روشن است که در هر مقطع زمانى باید در یکى از این خطوط، انجام وظیفه کنیم و رسالت خویش را ادا نمائیم.
2" مغضوب علیهم" و" ضالین" کیانند؟
جدا کردن این دو از هم در آیات فوق نشان مى‏دهد که هر کدام اشاره به گروه مشخصى است.
در اینکه فرق میان این دو چیست سه تفسیر وجود دارد:
1- از موارد استعمال این دو کلمه در قرآن مجید چنین استفاده مى‏شود که" مغضوب علیهم" مرحله‏اى سخت‏تر و بدتر از" ضالین" است، و به تعبیر دیگر" ضالین" گمراهان عادى هستند، و مغضوب علیهم، گمراهان لجوج و یا منافق، و به همین دلیل در بسیارى از موارد، غضب و لعن خداوند در مورد آنها ذکر شده.
در آیه 106 سوره نحل مى‏خوانیم وَ لکِنْ مَنْ شَرَحَ بِالْکُفْرِ صَدْراً فَعَلَیْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللَّهِ:" آنهایى که سینه خود را براى کفر گسترده ساختند غضب پروردگار بر آنها است".
و در آیه 6 سوره فتح آمده است، وَ یُعَذِّبَ الْمُنافِقِینَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْمُشْرِکِینَ وَ الْمُشْرِکاتِ الظَّانِّینَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَیْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ لَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ:" خداوند مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرک و آنها را که درباره خدا گمان بد مى‏برند مورد غضب خویش قرار مى‏دهد، و آنها را لعن مى‏کند، و از رحمت خویش دور مى‏سازد، و جهنم را براى آنان آماده ساخته است".
به هر حال" مغضوب علیهم" آنها هستند که علاوه بر کفر، راه لجاجت و عناد و دشمنى با حق را مى‏پیمایند و حتى از اذیت و آزار رهبران الهى و پیامبران در صورت امکان فروگذار نمى‏کنند آیه 112 سوره آل عمران مى‏گوید: وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ ... ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کانُوا یَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ یَقْتُلُونَ الْأَنْبِیاءَ بِغَیْرِ حَقٍّ ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا یَعْتَدُونَ‏
:" غضب خداوند شامل حال آنها (یهود) شد چرا که به خدا کفر مى‏ورزیدند و پیامبران الهى را به ناحق مى‏کشتند".
2- جمعى از مفسران عقیده دارند که مراد از" ضالین" منحرفین نصارى و منظور از" مغضوب علیهم" منحرفان یهودند.
این برداشت به خاطر موضع‏گیریهاى خاص این دو گروه در برابر دعوت اسلام مى‏باشد، زیرا همانگونه که قرآن هم صریحا در آیات مختلف بازگو مى‏کند، منحرفان یهود، کینه و عداوت خاصى نسبت به دعوت اسلام نشان مى‏دادند، هر چند در آغاز، دانشمندان آنها از مبشران اسلام بودند، اما چیزى نگذشت که به جهاتى که اینجا جاى شرح آن نیست از جمله به خطر افتادن منافع مادیشان سرسختترین دشمن شدند، و از هر گونه کار شکنى در پیشرفت اسلام و مسلمین فروگذار نکردند (همانگونه که امروز نیز موضع گروه صهیونیست در برابر اسلام و مسلمانان همین است).
و با این حال تعبیر از آنها به" مغضوب علیهم" بسیار صحیح به نظر مى‏رسد ولى باید توجه داشت که این تعبیر در حقیقت از قبیل تطبیق کلى بر فرد است، نه انحصار مفهوم مغضوب علیهم در این دسته از یهود.
اما منحرفان از نصارى که موضعشان در برابر اسلام تا این حد سرسختانه نبود، تنها در شناخت آئین حق گرفتار گمراهى شده بودند، از آنها تعبیر به" ضالین" شده که آن هم از قبیل تطبیق کلى بر فرد است.
در احادیث اسلامى نیز کرارا" مغضوب علیهم" به یهود و" ضالین" به منحرفان نصارى تفسیر شده است و نکته‏اش همانست که در بالا اشاره شد
3- این احتمال نیز وجود دارد که" ضالین" به گمراهانى اشاره مى‏کند که اصرارى بر گمراه ساختن دیگران ندارند در حالى که" مغضوب علیهم" کسانى‏هستند که هم گمراهند و هم گمراهگر، و با تمام قوا مى‏کوشند دیگران را همرنگ خود سازند!. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه‏ قالب : تفسیری موضوع اصلی : صراط مستقیم گوینده : آسیه افشار
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نعمت هدایت و ولایت - ياسين محمدي
در این آیه افراد به سه دسته تفسیم شده اند :
1 - کسانی که خداوند به آنان نعمت داده است
2 - کسانی که مورد غضب خداوند واقع شده اند
3 - کسانی که در گمراهی بسر می برند .

بر اساس این تقسیم معلوم میشود که منظور از نعمت در ( انعمت علیهم ) نعمت هدایت است و الا سایر نعمت های الهی از قبیل طعام و شراب و مسکن و سلامت و ... نصیب مغضوب علیهم و ضالین هم شده است . بنابر این چون " انعمت علیهم " قسیم مغضوب علیهم و ضالین است معلوم است نعمت ، نعمتی است که آن دو گروه از آن محروم هستند که بقرینه ( اهدناالصراط المستقیم ) این نعمت ، " نعمت هدایت " است .
ضمن اینکه به نظر میرسد مغضوب علیهم دشمنان خدا و ضالین انسان های پوچ گرا و گمراه هستند .

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبر شخصی قالب : اعتقادی موضوع اصلی : هدایت گوینده : یاسین محمدی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  انواع حضور در صراط مستقیم - امير عباس صاحبقراني
با توجه به آیه 69 سوره نساء به 4 گروه در صراط مستقیم حضور دارند:
1- نبیین: دسته اول صراط مستقیم را تعریف کردند آنها به دلیل ارتباط با وحی خطوط صراط مستقیم را ترسیم کردند.
2- صدیقین: این گروه صراط مستقیم را تشریح کردند و زوایای مختلف آن را بیان می کنند، قاعدتاً امام معصوم در راس این دسته قرار دارند.
3- شهداء: این گروه صراط مستقیم را حفظ می کنند، قاعدتاً حفظ صراط مستقیم از انحراف باعث نقش آفرینی این گروه می شود.
4- صالحین: این دسته سالکان صراط مستقیم هستند، در واقع با فراهم شدن بسترها توسط 3 گروه قبلی این افراد در صراط مستقیم تعریف شده( توسط نبیین) و تشریح شده (توسط صدیقین) و حفظ شده (توسط شهدا) حرکت می نمایند.
جالب این است که در پایان سوره نساء در رابطه با این 4 گروه عبارت "حسن اولئک رفیقا" بیان شده که نشان دهنده ارتباط عمیق این گروه ها با هم می باشد... [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره‌ی حمد گوینده : امیر عباس صاحبقرانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تفسیر آیه به آیه - مرتضي جليلي
ضالین چه کسانی هستند .
إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا بَعْدَ إیمانِهِمْ ثُمَّ ازْدادُوا کُفْراً لَنْ تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَ أُولئِکَ هُمُ الضَّالُّونَ : آل عمران 90
مغضوبین چه کسانی هستند .
وَ یُعَذِّبَ الْمُنافِقینَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْمُشْرِکینَ وَ الْمُشْرِکاتِ الظَّانِّینَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَیْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ لَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصیراً :فتح 6 [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : ضلالت گوینده : مرتضی جلیلی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.