از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای «بلوغ اجل»
مراد از بلوغ أجل، رسیدن و مشرف شدن بر انقضای عده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 355 قالب : تفسیری موضوع اصلی : طلاق گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مصداق نعمت در «وَ اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ»
مراد از نعمت در جمله «وَ اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ» نعمت دین و یا حقیقت دین است. ممکن نیز هست مراد از نعمت مطلق نعمت ‏های الهیه باشد؛ چه نعمت‏ های تکوینی و چه غیر آن.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 356 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نعمت الهی گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شرط رجوع در طلاق خلع و مبارات
امام (علیه السلام) فرمودند: وقتی طلاقش داد دیگر نمی ‏تواند به او برگردد مگر آنکه آنچه را که گرفته برگرداند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 384 قالب : روایی موضوع اصلی : طلاق گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  استهزا کردن آیات الهی
امیر المؤمنین (علیه السلام) در حدیثی فرمودند: و کسی که از این امت قرآن بخواند و داخل آتش دوزخ شود از آن هایی است که آیات خدا را به مسخره گرفته است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 385 قالب : روایی موضوع اصلی : استهزا- تمسخر گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نهی از رجوع مرد به زن در عده طلاق برای اذیت و آزار زن
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: برای مرد شایسته نیست که همسرش را طلاق بدهد و دوباره رجوع کند درحالیکه احتیاجی به او نداشته باشد و آن گاه دوباره طلاقش دهد. چون این ضرری است که خدای عزوجل از آن نهی فرموده است مگر اینکه در رجوعش بنای نگهداری از او را داشته باشد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 385 قالب : روایی موضوع اصلی : طلاق گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ظلم به نفس - س م
ظلم به دیگران، در منطق قرآن در حقیقت ظلم به خود است.چرا که مهم اثر ماندگار از هر عمل است و گناهکار ، باید با صورت زشتی که خودش ساخته است هم نشین گردد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اخلاقی موضوع اصلی : ظالم- ظالمین گوینده : س م
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  زن نعمت است - س م
زن یکی از نعم الهی به مرد است.(وبالعکس) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اخلاقی موضوع اصلی : منفعت گوینده : س م
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  موغظه گری - س م
کتاب و حکمت هر دو به ویژگی موعظه گر بودند قابل ستایش اند و موعظه از مهم ترین ابزارهای متقی ساختن بشر است [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اخلاقی موضوع اصلی : ویژگی های قرآن گوینده : س م
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  طلاق ورجوع - عبدالله عبداللهي
از طریق عوفى از ابن عباس روایت شده که اوائل امر مسلمین وقتى که زنان خویش را طلاق می‌دادند. قبل از انقضاء مدت عده مراجعه می‌نمودند و این کار را به دفعات گوناگون انجام می‌دادند و از این راه اسباب اذیت و آزار زنان را فراهم می‌نمودند تا این که خداوند این آیه را نازل فرمود.
و درباره این قسمت از آیه «وَلاتُمْسِکُوهُنَّ ضِراراً لِتَعْتَدُوا» از سدى نقل نمایند که درباره یکى از انصار بنام، ثابت بن یسار نازل گردید که زن خود را طلاق می‌داد سپس دو روز به پایان مدت عده به وى مراجعه می‌کرد سپس باز هم طلاق می‌داد و باز دو سه روز به پایان عده مراجعه می‌نمود و به این طریق اسباب ضرر و زیان و ایذاء آن زن را فراهم مى آورد، خداوند با نزول این آیه مسلمین را تهدید نمود و دستور داد که از این رفتار دست بردارند
و درباره این قسمت از آیه «وَلاتَتَّخِذُوا آیاتِ اللَّهِ هُزُواً» از ابوالدرداء روایت نمایند که مسلمین زنان خویش را طلاق می‌دادند و مى گفتند: منظور ما از این عمل تفریح و شوخى است و سپس رجوع می‌کردند و باز هم طلاق می‌دادند تا این که این آیه به منظور جلوگیرى از این گونه اعمال نازل گردید.
چنان که از عبادة بن الصامت نیز روایت گردیده:و همچنین از ابن عباس هم این روایت نقل گردیده است، شیخ بزرگوار در این باره اشاره مختصرى نموده ولى به عنوان شأن و نزول نیاورده است
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : جامع البیان وکشف الاسرار قالب : شأن نزول موضوع اصلی : ازدواج- نکاح- زناشویی گوینده : عبدالله عبداللهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.