از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید صرف ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
7) اسامی و ضمائر :
1- الله : اسم جلاله - فاعل فعل "خَتَمَ " - مرفوع
2- قلوب : اسم مشتق - مذکر مجازی - ثلاثی مزید - جمع مکسّر - مجرور به حرف جر (عَلی) - اصل : ق ل ب
3- هِم : ضمیر متصل جمع مذکر غایب - سه بار تکرار شده و هرسه مورد مضافٌ الیه و مجرور هستند.
4- سمع : اسم جامد - مذکر مجازی - ثلاثی مجرد - مفرد - مجرور به حرف جر (عَلی) - اصل : س م ع
5- أبصار : اسم مشتق - مذکر مجازی - ثلاثی مزید - جمع مکسّر - مجرور به حرف جر (عَلی) - اصل : ب ص ر
6- غشاوة : اسم مشتق - مؤنث مجازی - ثلاثی مزید - مفرد - خبر جملة اسمیه و مرفوع - اصل : غ ش و
7- هُم : ضمیر متصل جمع مذکر غایب - مبتدای جملة اسمیه و مرفوع
8- عذاب : اسم مشتق - مذکر مجازی - ثلاثی مزید - مفرد - خبر جملة اسمیه و مرفوع(موصوف) - اصل : ع ذ ب
9- عظیم : اسم مشتق - مذکر مجازی - ثلاثی مزید - مفرد - صفت خبر جملة اسمیه و مرفوع - اصل : ع ظ م [ نظرات / امتیازها ]
 » الجدول فی 1 القرآن، ج‏1، ص: 43
6) (الذین) اسم موصول، جمع الذی- على رأی ابن یعیش- و (ال) فیه زائدة لازمة [ نظرات / امتیازها ]
6) (سواء)، مصدر واقع موقع اسم الفاعل أی مستو ... و فیه إبدال حرف العلّة بعد الألف همزة، و أصله سوای لأنه من باب طویت و شویت .. فلمّا جاءت الیاء متطرفة بعد ألف ساکنة قلبت همزة، وزنه فعال بفتح الفاء. [ نظرات / امتیازها ]
 » الجدول فی 1 القرآن، ج‏1، ص: 44
7) (قلوبهم) جمع قلب، اسم جامد للعضو المعروف. [ نظرات / امتیازها ]
7) (سمعهم) مصدر سمع یسمع باب فرح وزنه فعل بفتح فسکون [ نظرات / امتیازها ]
7) (أبصارهم) جمع بصر مصدر بصر یبصر باب کرم وزنه فعل بفتحتین. [ نظرات / امتیازها ]
7) (غشاوة) اسم جامد لما یغطی العین وزنه فعالة بکسر الفاء، و یجوز فتحها. [ نظرات / امتیازها ]
7) (عذاب) اسم مصدر لفعل عذّب الرباعیّ، وزنه فعال بفتح الفاء. [ نظرات / امتیازها ]
7) (عظیم) صفة مشبّهة من عظم یعظم باب کرم، وزنه فعیل. [ نظرات / امتیازها ]
  مجيد سرابي
6) کَفَرُوا :
فعل ماضی جمع مذکر غایب ثلاثی مجرد است.
ریشه : ک ف ر (سالم)
معنا : کافر شدند. [ نظرات / امتیازها ]
6) أَ أَنْذَرْتَهُمْ :
أَنْذَرْتَ فعل ماضی مفرد مذکر مخاطب ثلاثی مزید از باب إفعال است و متعدّی می باشد.
ریشه : ن ذ ر (سالم) - معنا : إنذار کردی
أَ أَنْذَرْتَ : همزة مفتوحه همان فعل را به استفهام تبدیل می کند.
أَ أَنْذَرْتَهُمْ : ضمیر جمع مذکر غایب(هُم) بعنوان مفعول فعل به آخر آن متصل شده.(آیا إنذار کردی آنها را)
و در جمله به قرینة معنایی بصورت "چه آنها را انذار کنی و چه ... " ترجمه می شود. [ نظرات / امتیازها ]
6) لَمْ تُنْذِرْهُمْ :
تُنْذِرُ فعل مضارع مفرد مذکر مخاطب ثلاثی مزید از باب إفعال است و متعدّی می باشد.
ریشه : ن ذ ر (سالم) - معنا : إنذار می کنی
لَمْ تُنْذِرْ : وقتی "لم" بر سر فعل مضارع می آید آنرا مجزوم نموده ، معنای آن را هم به ماضی منفی تبدیل می کند.(إنذار نکردی)
لَمْ تُنْذِرْهُمْ : ضمیر جمع مذکر غایب(هُم) بعنوان مفعول فعل به آخر آن متصل شده.(إنذار نکردی آنها را)
و در جمله به قرینة معنایی بصورت " ... و چه آنها را انذار نکنی ... " ترجمه می شود. [ نظرات / امتیازها ]
6) لا یُؤْمِنُونَ :
یُؤْمِنُونَ فعل مضارع جمع مذکر غایب ثلاثی مزید از باب إفعال است.
ریشه : أ م ن (صحیح-مهموز) - معنا : ایمان می آورند
لا یُؤْمِنُونَ : وقتی "لا" بر سر فعل دیده شد ، اگر آن را مجزوم کرده لای نهی است و اگر مانند این آیه مجزوم نکرده لای نفی است؛ که دراینجا هم فعل مضارع به فعل نفی تبدیل شده.(ایمان نمی آورند) [ نظرات / امتیازها ]
7) تنها فعل این آیه " خَتَمَ " :
فعل ماضی مفرد مذکر غایب ثلاثی مجرد است.
ریشه : خ ت م (سالم) - معنا : مُهر نهاد [ نظرات / امتیازها ]
7) اسامی و ضمائر :
1- الله : اسم جلاله - فاعل فعل "خَتَمَ " - مرفوع
2- قلوب : اسم مشتق - مذکر مجازی - ثلاثی مزید - جمع مکسّر - مجرور به حرف جر (عَلی) - اصل : ق ل ب
3- هِم : ضمیر متصل جمع مذکر غایب - سه بار تکرار شده و هرسه مورد مضافٌ الیه و مجرور هستند.
4- سمع : اسم جامد - مذکر مجازی - ثلاثی مجرد - مفرد - مجرور به حرف جر (عَلی) - اصل : س م ع
5- أبصار : اسم مشتق - مذکر مجازی - ثلاثی مزید - جمع مکسّر - مجرور به حرف جر (عَلی) - اصل : ب ص ر
6- غشاوة : اسم مشتق - مؤنث مجازی - ثلاثی مزید - مفرد - خبر جملة اسمیه و مرفوع - اصل : غ ش و
7- هُم : ضمیر متصل جمع مذکر غایب - مبتدای جملة اسمیه و مرفوع
8- عذاب : اسم مشتق - مذکر مجازی - ثلاثی مزید - مفرد - خبر جملة اسمیه و مرفوع(موصوف) - اصل : ع ذ ب
9- عظیم : اسم مشتق - مذکر مجازی - ثلاثی مزید - مفرد - صفت خبر جملة اسمیه و مرفوع - اصل : ع ظ م [ نظرات / امتیازها ]