75) ظاهر آیه مزبور دستور برطرف کردن طمع موجود است، نه نفى ابتدایى و حکم به دفع آن. معلوم مى شود محتواى آیه در فضایى نازل شده که عدّه اى طمع ایمان آوردن یهودى ها را در دل داشتند. آراى متعددى در بیان سبب نزول آیه یا جوّ حاکم و فضاى خارج نزول آن بازگو شده است؛ مانند:
1. رسول اکرم صلى الله علیه و آله و مؤ منان به وى، به ایمان آوردن یهودى هاى معاصر نزول قرآن علاقمند بودند؛ چون برخلاف مشرکان، اهل کتاب و شریعت بودند.
2. انصار بر اثر هم سوگند بودن، هم پیمان بودن، هم شیر بودن و... با یهودیان معاصر به ایمان آوردن آنان علاقمند بودند.
3. عدّه اى از تبار هفتاد نفرى که موساى کلیم علیه السلام را همراهى مى کردند و کلام خدا را شنیدند و آن را تحریف کردند، در محضر رسول اکرم صلى الله علیه و آله بودند؛ از این رو ایمان آوردن آنها مورد علاقه بود.
4. ایمان آوردن علماى یهود که گرفتار تحریف حلال و حرام بودند، مورد علاقه بود؛ زیرا اینان اگر مؤ من مى شدند، دیگر یهودیان به آنها اقتدا مى کردند...
لازم است عنایت شود که بر فرض آن که امور یاد شده اسباب نزول باشد، نه مورد و فضاى آن، هیچ محذورى در صحت همه آنها به طور جمع نیست و معناى آیه ظرفیّت انطباق بر همه آنها را دارد.
[ نظرات / امتیازها ]