از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  زمان قسم خوردنی است
1) زمان، مقدّس و قابل سوگند است. {والفجر} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 472 قالب : تفسیری موضوع اصلی : زمان گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  مقدس بودن روزهایی خاص
2) بعضى ایام از قداست ویژه‏اى برخوردار است. {ولیال عشر} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 472 قالب : تفسیری موضوع اصلی : زمان گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  لحظات پایانی شب را دریابید
4) ساعات پایان شب که سالکان در آن سیر معنوى دارند، از قداست خاصّى برخوردار است. {و الّیل اذا یسر} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 472 قالب : تفسیری موضوع اصلی : زمان گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  ویژگی مخاطبان قرآن
5) مخاطبان قرآن، اهل خردند. {لذى حجر} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 472 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خرد- عقل گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  نشانه خردورزی چیست؟
5) نشانه خرد و عقل، عبرت گرفتن از تاریخ است. {لذى حجر الم تَر کیف فعل ربّک} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 474 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خرد- عقل گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  اطلاع از تاریخ توسط وحی
6) پیامبر اکرم (‏صلى‌الله‌علیه‌وآله) توسط وحى از تاریخ قوم عاد و ثمود و فرعون آگاهى داشت. {الم تَر} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 474 قالب : تفسیری موضوع اصلی : وحی الهی گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  هوشیاری نسبت به هلاکت متجاوزان
6) تاریخِ قلع و قمع متجاوزان را فراموش نکنید. {اَلم تَر} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 474 قالب : تفسیری موضوع اصلی : تاریخ گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  هلاکت طغیانگران
6) نابود کردن طغیانگران جلوه ربوبیّت خداوند است. {فعل ربّک بعاد}
به قول سعدى: ترحّم بر پلنگ تیزدندان ستمکارى بود بر گوسفندان‏ [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 474 قالب : تفسیری موضوع اصلی : افعال خداوند گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  بیان خلاقیت قوم عاد
8) ابتکار در معمارى با استفاده از سنگ، در آن قوم عاد بوده است. {لم یخلق مثلها فى البلاد} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 474 قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان قوم عاد گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  چگونگی رفتار نسبت به کسانی که با آنها تضاد فکری داریم
8) اختلاف و تضاد فکرى، مانع از بیان هنر و ابتکارات دیگران نشود. {لم یخلق مثلها فى البلاد} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 475 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : اخلاق خوب گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  قدرت چه زمانی خطرآفرین است؟
9) قدرت بدون معنویّت، عاملى است براى بر هم زدن امنیّت. {جابوا الصخر...ذى الاوتاد....طغوا فى البلاد} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 475 قالب : تفسیری موضوع اصلی : قدرت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  بیان ویژگی طغیانگر
11) طغیانگر و طغیان مرز نمى‏شناسد. {طغوا فى البلاد} (مراد از بلاد، همه مناطقى است که به آن دسترسى داشتند) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 475 قالب : تفسیری موضوع اصلی : طغیان- سرکشى گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  درمان طغیان و فساد
11) طغیان و فساد جز با قهر بر طرف نمى‏شود. {طغوا... سوط عذاب} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 475 قالب : تفسیری موضوع اصلی : طغیان- سرکشى گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  تباهی و فساد ناشی از چیست؟
12) سرچشمه تباهى و فساد، طاغوت‏ها هستند. {طغوا فى البلاد فاکثروا فیها الفساد} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 475 قالب : تفسیری موضوع اصلی : فساد گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  بیان علت سقوط تمدن‌ها
13) تمدن و پیشرفت، اگر همراه با تقوا و صلاح نباشد عامل سقوط و هلاکت است. {فصب علیهم ربّک سوط عذاب} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 475 قالب : تفسیری موضوع اصلی : تمدّن گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  بیان راهکارهای تربیت
13) مربى، گاه براى تنبیه، نیاز به شلاق دارد. {ربُّک سوط} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 475 قالب : تفسیری موضوع اصلی : تربیت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  بیان ویژگی کیفر دنیوی نسبت به عذاب اخروی
13) کیفر دنیوى نسبت به عذاب اخروى همچون تازیانه‏اى است که درد آن موقّت و آثارش سطحى است و تنها بر پوست مى‏ماند. {سوط عذاب} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 475 قالب : تفسیری موضوع اصلی : عذاب دنیوی گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  در سراب مهلت‌ها گرفتار غرور نشوید
14) مهلت‏ها شما را مغرور نکند که خدا در کمین است. {ان ربّک لبالمرصاد} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 475 قالب : تفسیری موضوع اصلی : غرور- خودبینی گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  صراط و مرصاد - اعظم زارع بيدکي
14) این آیه به عنوان تهدیدى نسبت به طغیان گران، بعد از ذکر عذاب دنیوى آنها و مجازات هاى دردناکى که دامن گیر آنها شده، مى فرماید: «پروردگار تو مسلماً در کمینگاه است» (اِنَّ رَبّکَ لَبِالمِرْصادَ).
«مرصاد» از ماده «رصد» (بر وزن حَسَدْ) به معناى آمادگى براى مراقبت از چیزى است، و این همان است که در فارسى از آن تعبیر به در کمین بودن مى کنیم، بنابراین «مرصاد» به معناى «کمینگاه» است.
در اینکه منظور از «مرصاد» در اینجا چیست؟ بعضى گفته اند یعنى خداوند در کمین گردنکشان در این دنیاست و به موقع آنها را در هم مى کوبد، و به تعبیرى که در تفسیر المیزان آمده «خداوند مراقب اعمال بندگان خویش است، تا زمانى که طغیان و فساد را از حد بگذرانند آنها را به اشدّ عذاب مجازات مى کند».(1)
در این صورت در آیه اشاره اى به مسأله «صراط» نیست، ولى در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که فرمود: المِرْصادُ قَنْطَرَةٌ عَلَى الصِّراطِ لا یَجُوْزُها عَبْدٌ بِمَظْلَمَة: «مرصاد پلى است بر صراط، کسى که حق مظلومى بر گردن او باشد از آن نخواهد گذشت»!.(2)
در حدیث دیگرى که در روضه کافى از امام باقر(علیه السلام) از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) نقل شده مى خوانیم که بعد از ذکر مشخصات پل صراط فرمود: وَ هُوَ قَوْلُ الله تَبارَکَ وَ تَعالى اِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصادِ: «این همان چیزى است که خداوند متعال فرموده ان ربک لبالمرصاد».(3)
از این دو حدیث که ناظر به تفسیر آیه فوق است استفاده مى شود که آیه مزبور ناظر به قیامت و پل صراط است.
البته هیچ مانعى ندارد که آیه ناظر به هر دو باشد، یعنى خدا در کمینگاه طغیانگران هم در این جهان، و هم در جهان دیگر در کنار صراط است، ولى به هر حال آیه مفهوم مکانى ندارد، چرا که از براى خداوند مکانى نیست، بلکه منظور احاطه وجودى خداوند بر همه این امور است.
در حدیثى نیز از ابن عباس آمده است که مى گفت بر جهنم هفت پل قرار دارد، نزد پل اوّل از «ایمان» سؤال مى شود اگر آن را به طور کامل ارائه دهد به پل دوّم مى رود، و در آنجا از «نماز» سؤال مى شود، اگر به طور کامل ارائه دهد به پل سوّم مى رود، در آنجا سؤال از «زکات» مى شود، اگر آن را ارائه دهد به پل چهارم مى رود، در آنجا از «روزه» ماه مبارک رمضان سؤال مى شود، اگر آن را ارائه دهد به پل پنجم مى رود، در آنجا از «حج و عمره» سؤال مى شود، اگر آنها را ارائه دهد به پل ششم مى رود، و در آنجا از «صله رحم» سؤال مى شود اگر آنرا ارائه دهد به پل هفتم مى رود، در آنجا از «مظالم و حقوق بندگان» از او سؤال مى کنند... و این است معناى سخن خداوند اِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصادِ.(4)
بسیار بعید به نظر مى رسد که این سخن با این تفصیلات استنباط شخصى ابن عباس بوده باشد، قاعد تا آن را به صورت یک روایت از رسول خدا یا على(علیه السلام) شنیده است.
تعبیر به «مرِصاد» در آیه 21 سوره نبأ نیز آمده است آنجا که مى فرماید: اِنَّ جَهَنّمَ کانَتْ مِرصاداً «مسلماً دوزخ کمینگاه است» (براى طغیانگران).
ولى ظاهر این آیه این است که خود دوزخ کمینگاه طغیانگران و مجرمان است، اما با توجه به آنچه در آیه قبل آمد جمعى از مفسّران گفته اند منظور از مرصاد در اینجا پلى است که از روى جهنم مى گذرد، آنجا کمینگاه این گروه مى باشد و چون قادر بر عبور از آن نیستند در جهنم سقوط مى کنند(5)«کمینگاه» معمولا در مورد طرق و گذرگاه ها به کار مى رود و جهنم که به اصطلاح آخر خط است تناسب چندانى با مسأله کمینگاه ندارد، و این قرینه دیگرى بر تفسیر فوق است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : پیام قرآن جلد 06 تفسیر و جمع بندى قالب : تفسیری موضوع اصلی : جزای اعمال گوینده : اعظم زارع بیدکی
  چگونه آسان از صراط بگذریم؟! - اعظم زارع بيدکي
14) «صراط» ; یعنى گذرگاهى که همه انسانها در قیامت باید از آن عبور کنند و در روایات اسلامى درباره آن بحث هاى فراوانى دیده مى شود، هر چند در قرآن مجید، واژه «صراط» در این معنا بکار نرفته است جز در یکى دو مورد، که آن هم احتمال دارد اشاره به جادّه حقّ و باطل در دنیا باشد; ولى تعبیرات دیگرى در قرآن مجید به عنوان «مِرْصاد» و مانند آن آمده که جمعى از مفسّران، آن را اشاره به همان «صراط» مى دانند.

به هر حال، از روایات اسلامى استفاده مى شود که «صراط» پلى است بر روى جهنّم، بسیار باریک و خطرناک، آنها که از آن عبور کنند به بهشت برین مى رسند و آنها که نتوانند عبور کنند در جهنّم سقوط خواهند کرد. بلکه از بعضى از روایات استفاده مى شود که «صراط» از درون جهنّم مى گذرد! ولى مؤمنان آنچنان سریع عبور مى کنند که کمترین آسیبى به آنان نمى رسد، همانگونه که اگر انسان از درون آتش دنیا، با سرعت زیاد عبور کند کمترین تأثیرى روى او نخواهد داشت.

در اوصاف صراط چنین آمده است: «صراط پلى است که بر روى دوزخ در مسیر بهشت قرار گرفته و تنها راه ورود در بهشت، عبور از آن است; گروهى از نیکان و پاکان چنان به سرعت از آن مى گذرند که گویى شعاع برقند! گروهى مانند یک اسب سوار تیزرو، گروهى همچون افراد پیاده و گروهى با دست و زانو از این گذرگاه، مى گذرند و گروهى که توان عبور ندارند در اثناى راه سقوط مى کنند».(1)

اهمیّت عبور از این گذرگاه را با توجّه به حدیث معروفى که از رسول خدا نقل شده و در کلام امام صادق(علیه السلام) نیز آمده است، مى توان، دریافت; آنجا که فرمود: «إِنَّ عَلَى جَهَنَّمَ جِسْراً أَدَقُّ مِنَ الشَّعْرِ، أَحَدُّ مِنَ السَّیْفِ; بر دوزخ پلى کشیده شده باریک تر از مو و تیزتر از شمشیر».(2)

امام صادق(علیه السلام) در تفسیر آیه شریفه «إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصَادِ»(3)مى فرماید: «قَنْطَرَةٌ عَلَى الصِّرَاطِ لاَیَجُوزُهَا عَبْدٌ بِمَظْلِمَة; مرصاد پلى است بر صراط، که هر کس حقّ ستمدیدگان بر گردن او باشد از آن عبور نخواهد کرد».(4)

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نهج البلاغه پیام امام امیرالمؤمنین(ع) جلد 031- چگونه آسان از صراط بگذریم؟! قالب : تفسیری موضوع اصلی : کیفر گوینده : اعظم زارع بیدکی
  شباهت تاریکی شب به دوران قبل از بعثت پیامبر - نيره تقي زاده فايند
1) سوگند ‌به‌ لحظه آغاز جریان‌ رسالت‌ ‌که‌ زهدان‌ تاریکی‌ دوران‌ جاهلیت‌ ‌را‌ ‌بر‌بالای‌ تپه‌های‌ مکه‌ ‌در‌ غار حراء ‌با‌ رسیدن‌ بانگ‌ زنگدار وحی‌: بخوان‌ ای‌ ‌محمّد‌ ‌به‌ نام‌ پروردگار آفریننده‌ات‌ اقرَأ بِاسم‌ِ رَبِّک‌َ الَّذِی‌ خَلَق‌َ شکافت‌. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر هدایت قالب : فلسفی موضوع اصلی : رسالت- پیامبری گوینده : نیره تقی زاده فایند
  پایان‌ سختی‌ آسانی‌ ‌است‌، - نيره تقي زاده فايند
2) پس‌ ‌از‌ دو شب‌ تلاش‌ پیاپی‌، و کار سخت‌، و تحمل‌ رنج‌ سفر و طواف‌ و سعی‌ کردن‌ ‌در‌ خانه‌ ‌خدا‌، و توقف‌ ‌در‌ عرفه‌ و سپس‌ ‌در‌ مزدلفة، ‌پس‌ ‌از‌ همه ‌اینکه‌ کوششها و رنجها سپیده‌دم‌ عید مبارک‌ فرا می‌رسد، ‌تا‌ سرهای‌ حاجیان‌ ‌با‌ انگشتانی‌ ‌از‌ نور رحمت‌ و برکات‌ ‌آن‌ مسح‌ و جایزه بزرگ‌ ‌ایشان‌ داده‌ شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرهدایت قالب : تفسیری موضوع اصلی : صالحان گوینده : نیره تقی زاده فایند