از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید لغت ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  مرضيه اسدي - ابوالفضل بهرامپور
7) بَعْدُ : بعداً،بعدازاین
 توضيح : یعنی پس ازآن که انسان ها رادودسته قرار دادیمعده ای را در اسفل سافلین وعده ای را پاداش بی منتها دادیم. [ نظرات / امتیازها ]
7) ما یُکَذِّبُکَ : چه چیز تورا به تکذیب وامی دارد [ نظرات / امتیازها ]
8) أَحْکَمِ الْحاکِمینَ : بهترین داوران [ نظرات / امتیازها ]
  نيره تقي زاده فايند - استادخرمدل
7) «بَعْدُ» : پس از مشاهده قدرت خدا در پیکره عالَم صغیر و در گستره عالَم کبیر.
 توضيح : آن که انسان و جهان را از نیستی به هستی درآورده است، دوباره پس از پایان جهان و مردن مردمان، دنیا را پدیدار و انسانها را از خواب مرگ بیدار می‌سازد، و طرحی نو درمی‌اندازد. [ نظرات / امتیازها ]
7) «الدِّینِ» : سزا و جزا. دین و آئین. [ نظرات / امتیازها ]
7) فَمَا یُکَذِّبُکَ : پس دیگر چه چیز تو را به تکذیب شریعت و آئین وامی‌دارد؟ [ نظرات / امتیازها ]
8) «أَحْکَمِ الْحَاکِمِینَ» : فرمانرواترین فرمانروایان. داورترین داوران
 توضيح : اگر در آیه هفتم، دین به معنی شریعت و آئین باشد، معنی این آیه چنین است: آیا خداوند احکام و فرمانهایش از همه حکیمانه‌تر و متقن‌تر نیست؟ (نگا: نمونه). [ نظرات / امتیازها ]
  سمانه عباس نژاد - قرآن در خانه
7) فما یکذبک : پس چه چیز تو را به تکذیب کردن وا می دارد ؟(پس چرا انکار می کنی؟) [ نظرات / امتیازها ]
7) بالدین : روز جزا را (روز قیامت را) [ نظرات / امتیازها ]
8) ألیس : آیا نیست ؟ [ نظرات / امتیازها ]
8) باحکم الحاکمین : بهترین حکم کنندگان ، دادرس ترین داوران [ نظرات / امتیازها ]
  مسعود ورزيده - تفسیرالمیزان
7) دین : جزا است
 توضيح : کلمه ما در آن استفهامی و استفهامش توبیخی است ، و جار و مجرور بالدین متعلق است به جمله یکذبک ، و کلمه دین به معنای جزا است .
و معنایش - به طوری که گفته‏اند - این است که ای انسان ! آن انگیزه‏ای که تو را واداشته که جزای روز قیامت را تکذیب کنی چیست ؟ آن هم بعد از اینکهما انسان را را دو طایفه کرده ، یک طایفه که به سوی اسفل سافلین برگشتند ، و طایفه‏ای که پاداش داده شدند ، پاداشی قطع ناشدنی .
[ نظرات / امتیازها ]