از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید ترجمه ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » آیت الله مشکینی
آگاه باشید که آیین و اعتقاد و طاعت خالص از آن خداست ، و کسانی که به جای خدا سرپرستان و اربابی ( از فرشتگان و اجنّه و قدّیسین بشر ) اتخاذ کرده اند ( می گویند ) ما آنها را نمی پرستیم جز برای آنکه هر چه بیشتر ما را به خدا نزدیک کنند ، همانا خداوند میان آنها ( و مؤمنان ) در آنچه اختلاف می نمایند ( در روز قیامت ) داوری خواهد کرد ، البته خداوند کسانی را که دروغگو و کافر و ناسپاسند هدایت نمی کند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » آیت الله مکارم شیرازی
آگاه باشید که دین خالص از آن خداست ، و آنها که غیر خدا را اولیای خود قرار دادند و دلیلشان این بود که: «اینها را نمی پرستیم مگر بخاطر اینکه ما را به خداوند نزدیک کنند» ، خداوند روز قیامت میان آنان در آنچه اختلاف داشتند داوری می کند خداوند آن کس را که دروغگو و کفران کننده است هرگز هدایت نمی کند! [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : با سلام با توجه به امر مطلق غیر از خدا خواندن حتی برای ژسیدن بخدا شرک است جواب چی دارید خواهش دارم قانع بس
2) : پس با توجه به ایه زیارت امامان یا درخواست حاجات از انها شرک است؟
3) اخوان بهابادی : قرآن آیه‌ای از خود را به توسل برادران یوسف به حضرت یعقوب اختصاص داده است.
برادران یوسف به یعقوب علیه السلام، برای آمرزش خواهی از خداوند توسل کردند.
قالوا یـابانا استغفر لنا ذنوبنا انا کنا خـطـین. [آیه ۹۷ سوره یوسف] گفتند: «پدر! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه، که ما خطاکار بودیم! »
از آیات فوق استفاده می‌شود که تقاضای استغفار از دیگری نه تنها منافات با توحید ندارد، بلکه راهی است برای رسیدن به لطف پروردگار، و گرنه چگونه ممکن بود یعقوب پیامبر، تقاضای فرزندان را دائر به استغفار برای آنان بپذیرد، و به توسل آنها پاسخ مثبت دهد.
قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّیَ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ ﴿98 یوسف﴾
این نشان می‌دهد که توسل به اولیای الهی، امری جائز است و آنها که آن را ممنوع و مخالف با اصل توحید می‌شمرند، از متون قرآن، آگاهی ندارند و یا تعصبهای غلط مانع دید آنها می‌شود. در ضمن شرک چیزی نیست که بگوییم در زمان حضرت یعقوب جایز بوده و در زمان پیامبر اسلام منع شده چراکه شرک فی نفسه گناه بس بزرگی است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » آیت‌الله موسوی همدانی (ترجمه‌المیزان)
آگاه باشید که دین خالص از آن خداست ، و آنها که غیر خدا را اولیای خود قرار دادند و دلیلشان این بود که: «اینها را نمی پرستیم مگر بخاطر اینکه ما را به خداوند نزدیک کنند» ، خداوند روز قیامت میان آنان در آنچه اختلاف داشتند داوری می کند خداوند آن کس را که دروغگو و کفران کننده است هرگز هدایت نمی کند! [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » استاد الهی قمشه‌ای
آگاه باشید که دین خالص ( بی هیچ شرک و ریا ) برای خداست ، و آنان که غیر خدا را ( چون بتان و فرعونان ) به دوستی و پرستش برگرفتند ( گفتند ) ما آن بتان را نمی پرستیم مگر برای اینکه ما را به درگاه خدا نیک مقرب گردانند. خدا البته ( این عذر نپذیرد و ) میان آنها در آنچه اختلاف می کنند حکم خواهد کرد ، که خدا هرگز آن کس را که بسیار دروغگو و کافر نعمت است هدایت نخواهد کرد. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) خاوری : در دوران قبل از اسلام ، انان (مشرکین) ائمه ای زنده یا مرده نداشتن تا شفیع و یا وسیله تقرب خود قرار دهند . فلذا ظاهرا بزرگان و پیشینیان مقدس قوم خود را بصورت مجسمه ساخته و وسیله تقرب و شفاعت خود قرار میدادند . و به این باور در طول خلقت و فرستادن پیامبران بسوی هر قومی ، انان منکر رسالت شده و اصرار داشتند که ما پیرو ایین گذشتگان و بزرگانمان هستیم و هرگز به تو نخواهیم گروید .
حال با توجه به اینکه انسانها پس از مرگ همگی در روز رستاخیز به امر الهی زنده خواهند شد تا به حسابشان رسیدگی شود ، این سوال به ذهن متبادر میشود که مردگان ( والدین و یا ... نیز میتوانند موجبات تقرب شوندو شفاعت کنند ؟
که اگز بمنظور تققرب و شفاعت انان (مردگانی که دستشان از دنیا و ارتباط با خداوند کوتاه است ، موجبات شرک فراهم نمی اید؟
رمضانی (داور) : سلام علیکم
انسان فقط جسم نیست که با مردن از بین برود،
جسم انسان به منزله مرکب انسان است تا بوسیله آن بتواند در دنیا زندگی کند،
حقیقت انسان، روح انسان است،
مردن به معنای انتقال از این دنیاست،
مردن به معنی قطع ارتباط با خدا نیست،
خداوند در سوره آل‌عمران آیه 69 می‌فرماید: و هرگز گمان مبر کسانى که در راه خدا کشته شدند مرده‏اند، بلکه زنده‏اند و در نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند.
و بسیاری از بندگان مقرب خدا هستند که بعد از مردن نیز همچنان با افراد و بستگان خویش در دنیا ارتباط دارند و کسانی که در دنیا هستند از مواهب آنان بهره‌مند می‌شوند، مثل ارتباط شهدا با خانواده هایشان.
و این مطلب یعنی ارتباط بین این دنیا و سرای دیگر در روایات بسیار آمده است.
این افراد مقرب، چون در نزد خدا جایگاه ویژه‌ای دارند می‌توانند وساطت کنند که البته این نقش وساطت به اذن خداست یعنی خود خدا خواسته است که اینگونه باشد.
2) خاوری : سرور گرامی جناب رمضانی
سلام علیکم
جوابیه در ادامه پاسختان
انسان فقط جسم نیست که با مردن از بین برود، صحیح
جسم انسان به منزله مرکب انسان است تا بوسیله آن بتواند در دنیا زندگی کند، صحیح
حقیقت انسان، روح انسان است، اری انسان بدون روح مثل تلویزیون بدون برق و اتومبیل بدون بنزین و امثالهم است
مردن به معنای انتقال از این دنیاست، اری ، همچنانکه از ان دنیا توسط مادر به این دنیا حمل و انتقال یافته ایم
مردن به معنی قطع ارتباط با خدا نیست، و اما !! عینا عین پایان ماموریت و انتظار روز حساب است و خداوند را با مردگان کاری نیست ، نیست چون جز انتظار وظیفه ای دیگر به انها محول نشده ، و شاید هم شده ولی انسان از ان بی اطلاع است . بنابراین با فرضیات و نظریه پردازی یقینی حاصل نمیشود که احیانا از ان پیروی و دچار خطا شویم
خداوند در سوره آل‌عمران آیه 69 می‌فرماید: و هرگز گمان مبر کسانى که در راه خدا کشته شدند مرده‏اند، بلکه زنده‏اند و در نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند. . اولا هدف از این گفتمان مثالیست زمینی برای تشویق مومنین و مسلمین . دوم اینکه ارواح تا زمان روز معاد زنده اند و زنده را نیز روزی ای است که جز خدا روزی دهنده ای نیست . سوم اینکه زنده بمعنای زندگی نیست و منظور زنده ماندن نام است . و هم چنانکه خداوند در قران به رسولش میفرماید امت را به بهشت تشویق و از جهنم بترسان وووو
و بسیاری از بندگان مقرب خدا هستند که بعد از مردن نیز همچنان با افراد و بستگان خویش در دنیا ارتباط دارند و کسانی که در دنیا هستند از مواهب آنان بهره‌مند می‌شوند، مثل ارتباط شهدا با خانواده هایشان. باور و یقین بعض یا بسیاری از مردگان با خویشان خود در دنیا ، دارا بودن قدرت خدایی (سمیع و بصیر و ستار و ..) است . و هیچکس جز او به پنکار و اشکار خلق عالم نیست ، فلذا از این باور بوی شریک قراردادن بعضی از خلق در قدرت الهی می اید
و این مطلب یعنی ارتباط بین این دنیا و سرای دیگر در روایات بسیار آمده است. و با روایات نمیتوان برای خداوند شریکی قائل شد که از گمراهان خواهیم بود . زیر هیچگاه خداوند بخاطر شفیع یا تقرب قرار ندادن خاصان برای اجابت نذر یا دعایی انسان را به جهنم نمیفرستد . و ام اگی احیانا ، احیانا و احیانا دچار .... شویم ، هیزم جهنم خواهیم بود و احتیاط شرط عقل است .
این افراد مقرب، چون در نزد خدا جایگاه ویژه‌ای دارند می‌توانند وساطت کنند که البته این نقش وساطت به اذن خداست یعنی خود خدا خواسته است که اینگونه باشد. اری ، مقربین جایگاه ویژه ایی دارند و در روز قیامت شفاعتشات موثر
منتظر پاسخ شما هستم
3) : جناب خاوری عزیز. اولا اینکه آیه رو ولا تحسبن رو تفسیر به فقط تفسیر به تشویق کردی صحیح نیست چون درست است که همه مردگان نزد خداوند در عالم برزخ زنده اند و روزی میخورند ولی شهدا از یک حیات خاص برخوردارند غیر از دیگران.. و این نکته از آیه روشن است.. ثانیا راجع به همین آیه هم شما اگر دقت کمی می فرمودین آمده ما نعبدهم الا یعنی شفاعت گرفتن و تقرب مشرکان به صورت عبودیت و عبادت بوده و شکی نیست که ما هم این نکته را حرام میدانیم وشرک... اما تعریف ما از توسل به اموات آیا عبودیت است؟؟ یا اینکه ما آنها رو فقط وسیله قرار میدیم؟؟

4) : سلام کافر دو مرگ ودو زندگی دارد ولی مؤمن یک مرگ و یک زندگی دارد پس زندگی ابدی برای شهید همان زندگی است که مرگ روز قیامت را در پی ندارد سعی کنید آیات متشابه را در کنار هم برسی کنید و گرنه نتیجه نمی گیرید. باتشکر
5) خاوری : با سلام خدمت پاسخ دهنده محترم ، اگاه ، متفکر و محقق
سوال فرمودید :ما تعریف ما از توسل به اموات آیا عبودیت است؟؟ یا اینکه ما آنها رو فقط وسیله قرار میدیم؟؟
ج - همانطور که میدانید و از مفهوم توسل پیداست ، توسل ابزار وسیله است . و وسیله نیز برای رسیدن به هدف بکار میاد .
و در اینجا چون ما هدفی دوردست نداشته و عین هدف در تمام طول حیات فقط با فکر کردن به ان در دسترس است ، استفاده از هر وسیله دیگر لقمه دور سر گرداندن و به دهان بردن است . و هر موجود زنده (انسان) خودش تنها وسیله رسیدن و سخن گفتن با خداست . و تنها کافیست که باور کند و بخواهد و به او فکر کند .
یادمان باشد که طناب وسیله اب کشیدن از چاه است و اگر طناب (وسیله) نباشد ، ابی هم در دسترس نخواهد بود . و در این حال یا اصل وسیله است ، یا وسیله سهمی در رساندن اب بماست .
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » استاد مهدی فولادوند
آگاه باشید: آیینِ پاک از آنِ خداست ، و کسانی که به جای او دوستانی برای خود گرفته اند [ به این بهانه که: ] ما آنها را جز برای اینکه ما را هر چه بیشتر به خدا نزدیک گردانند ، نمی پرستیم ، البتّه خدا میان آنان در باره آنچه که بر سر آن اختلاف دارند ، داوری خواهد کرد. در حقیقت ، خدا آن کسی را که دروغ پردازِ ناسپاس است هدایت نمی کند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » جناب آقای صفوی (بر اساس المیزان)
ای مردم ، بدانید که عبادت خالص و پیراسته از شرک ، از آنِ خداوند است که جز این گونه عبادت را نمی پذیرد . و کسانی که به جای خدا معبودانی را برگرفته و به عبادت آنها پرداخته و می گویند : ما آنها را جز برای این که ما را به خدا نزدیک کنند و به منزلتی نزد او برسانند ، نمی پرستیم ، قطعاً خداوند میان اینان و کسانی که خالصانه او را می پرستند ، در آنچه بر سرش اختلاف دارند ، داوری خواهد کرد ، و بی تردید خداوند کسی را که دروغگو و بسیار ناسپاس است به فرجام نیک نمی رساند . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » حجت الاسلام انصاریان
آگاه باشید! که دین خالص ویژه خداست ، و آنان که به جای خدا سرپرستان و معبودانی برگزیده اند [ و می گویند: ] ما آنان را جز برای اینکه ما را هر چه بیشتر به خدا نزدیک کنند ، نمی پرستیم. بی تردید خدا میان آنان [ و مؤمنان ] درباره آنچه که اختلاف می کنند [ و آن آیین توحید و شرک است ] داوری خواهد کرد قطعاً خدا آن کس را که دروغگو و بسیار ناسپاس است ، هدایت نمی کند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  جعفر خاکزاديان - تفسیر نور (آیت الله قرائتی)
آگاه باشید که دین خالص مخصوص خداوند است و کسانی به جای خداوند معبود هایی را برگزیدند(و در توجیه کار خود گفتند:) ما آن ها را نمی پرستیم مگر برای آن که ما را هر چه بیشتر به خدا نزدیک کنند، همانا خداوند درباره ی آنچه آنان بر سر آن اختلاف می کنند، میانشان داوری خواهد کرد. البته خداوند کسی را که دروغگوی کفران پیشه است هدایت نمی کند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : بنده این را عرض میکنم با توجه به به فرمایش الهی ما چه عذری برای اعمال خودمان در خصوص طلب شفاعت و یاری و استمداد از ایمه داریم
2) : سلام.من مدتی با دوستم که اهل سنته درمورد اختلافات بین سنی و شیعه بحث کردیم.بر اساس این ایه ما نباید جز از خدا چیزی رو طلب کنیم حالا این که ما شیعه ها از ایمه طلب شفاعت و یاری میکنیم رو چه توجیهی براش هست؟خواهشا ژود بهم جواب بدین خیلی بهم ریختم ممنون
رمضانی (داور) : سلام علیکم
لطفا در بخش مشاوره سؤالها را مطرح فرمایید تا مجال بیشتری برای پاسخ باشد.
بیانات آیت الله سبحانی در باره این پرسش چنین است که در آیه 3 سوره زمر مشرکین می گفتند ما بت ها را عبادت می کنیم اما توقع خیر و شر از آن ها نداریم، آن ها می گفتند عبادت اصنام برای تقرب به پیشگاه خداست.
کفار می گفتند تقرب دو راه دارد یکی پرستیدن خدا و دیگری پرستیدن اولیاء خداست، با توجه به قسمت پایانی آیه سوم سوره زمر«... إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ کَاذِبٌ کَفَّارٌ » آن ها دروغ می گفتند که بت ها فقط شفیع هستند و اصنام را در سرنوشت خود موثر می دانستند.
بر اساس آیه سوم سوره زمر و آیه 18 سوره یونس کفار هم بت ها را شفیع می دانستند و هم آن ها اعتقاد داشتند سرنوشت شان دست بت هاست.
محمد بن عبدالوهاب که پایه گذار وهابیت است کتابی دارد به نام کشف الشبهات، در این که به آیه سوم سوره زمر و آیه 18 سوره یونس استددلال شده که شیعه همانند مشرکانی هستند که اهل بیت(ع) و پیامبر اکرم(ص) را شفیع می دانند.
آیت الله سبحانی با اشاره به این که از نظر عبدالوهاب همه مسلمانان دنیا به غیر از آنانی که در وهابیت هستند کافرند، عنوان داشت: کفار و مشرکان بت ها را شفیع می دانستند و آن ها را عبادت می کردند، منطق شیعیان در مورد نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع) هم همان منطق کفار قریش است.
این مقایسه شیعیان با کفاری که در آیه 3 سوره زمر مطرح شده مع الفارغ است، اول این که کفار در حقیقت اعتقاد داشتند باران، نصرت، عزت و سرنوشت انسان و عالم در دست بت هاست و به ربوبیت اصنام معتقد بودند، اما هیچ مسلمانی این مسائل را قبول ندارد و همه امور را در اختیار و قدرت خداوند متعال می داند.
مسئله بعدی این است شیعیان نبی اکرم و اهل بیت(ع) را عبادت نمی کنند، اما کفار و مشرکان بت ها را عبادت می کردند، ما به شفاعت اعتقاد داریم، احترام و تکریم شفیع هم غیر از عبادت است.
ممکن است عده ای بگویند توسل هم جزو عبادت است، اگر این طور باشد بر اساس آیات قرآن دیگر موحدی روی زمین نداریم، به این دلیل که طبق آیه 64 سوره نساء« وَلَوْ أنَّهُمْ إذْ ظَلَمُوا أنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللهَ تَوَّاباً رَحیماً» اگر مسلمانان به خودشان ظلم کردند نزد پیامبر(ص) بروند و از خداوند طلب بخشایش کنند و رسول خدا هم برایشان طلب بخشایش کند، اگر توسل شرک است خداوند [نعوذبالله] در این آیه همه را به شرک دعوت کرده است.
استاد برجسته حوزه علمیه تاکید کرد: امروز این آتش افروزی های که در جهان صورت می گیرد مسبب اصلی و ریشه اش وهابیت است، همان شخصی که 300 سال پیش همه مسلمانان را کافر می دانست، ریشه ای آتش افروزی های امروز در وهابیت است.
وهابیت جوانان غافل را فریب داده و با وعده های دروغ آن ها را به کشتار مسلمانان دعوت می کند. همه خون هایی ناحقی که طی این مدت وهابیت و تکفیری به اسلام ریخته است به گردن عبدالوهاب و حامیان این مذهب دروغین است، امروز اگر جهان بخواهد این آتش افروخته شده را خاموش نماید باید مکتب وهابیت را به صورت علمی و فرهنگی در مجامع دانشگاهی و علمی تدریس شود تا همه مردم بفهمند وهابیت چقدر از اسلام و قرآن دور است.
3) : سلام و خدا قوت . خیلی خوب بود . به نظرم باید با شبهات و پاسخ به آن ها آشنا شویم تا در موقع لزوم بتوانیم جواب انسان‌های ساده لوح و زودباور را بدهیم تا به راحتی اسلام را زیر سؤال نبرند

4) : سلام و خدا قوت . خیلی خوب بود . به نظرم باید با شبهات و پاسخ به آن ها آشنا شویم تا در موقع لزوم بتوانیم جواب انسان‌های ساده لوح و زودباور را بدهیم تا به راحتی اسلام را زیر سؤال نبرند

5) : با سلام خدمت داور محترم
در پاسخ به سوال ، دوباره برگشتیم سر منزل اول !
وقتی عین ایه مستقیم و بدون حاشیه با عقلا و متفکرین صحبت میکنه ،مهم نیست که کی چی میگه (ما توقع خیر و شر از آن ها نداریم) .
((ر اساس آیه سوم سوره زمر و آیه 18 سوره یونس کفار هم بت ها را شفیع می دانستند و هم آن ها اعتقاد داشتند سرنوشت شان دست بت هاست .)) . این تعبیر و برداشت که در تخریب کفار و توجیح برخی اعمال مسلمین در عقل هیچ عاقلی که حداقل دست چپ و راستشو میشناسه نمیگنجه که قومی سنگ یا جمادی را به پرستش گرفته و خالق زمین و اسمانش بشناسند . بلکه همانطور که در ایات مذکور بیان شد ، انان نیز بعنوان شفیع و تقرب بیشتر این جماد را وسیله ارتباط خود قرار داده و همچون اقوام مثل هندوان امروز ، مجسمه بودایی را وسیله ارتباط با خداوند مورد عبودیت خویش قرار میدهند .
لحظه ای فکر کنید که ما مومنینی بوده باشیم که بعد از به صلیب کشیدن عیسی مسیح میزیستیم . چه اتفاقی می افتاد و چه عملی از ما سر میزد؟ ایا جز این بود که در مقابل تمثال او ایستاده و خدا را میخواندیم ؟
توجه داشته باشید که مومنین هیچ چیز و کس بجز خداوند نمیبینند و وقتی خدا را شناخت ، به اعمال رفتار هیچکس و هیچ چیز اهمیت نمیده و با القاب زمینی که امتی بر خود نهاده و سنی شییعه و ... میکنند در مسرش تغییری ایجاد نمیکد و فقط قبطه میخورد از اینکه مسلمین همدیگر را نفهمیده و در باورشان خالق را به حاشیه برده اند .
و مکررا در باب ایه کلیدی و موثر در فهم و ادراک بیشتر ، یعنی 54 سوره مبارک نساء .
فکر میکنم قبلا نیز بدین موضوع اشاره کردم که اگر به انتهای ایه استغفار کنندگان برای طلب امرزش نزد پیامر رفتن و پیامبر براییشان طلب امرزش کردن ، توجه و تفکر و تعقل وافر به کلمه نزد (دقت کنیم که به نزد پیامبر ) اشاره شده ، یعنی نزد پیامبری که در قید حیات است و روح خدایی در وجود مبارکش جاری و هر چیزی را میبیند و مییشنود . و خداوند در هیچ کجای قران به پیامبر اشاره نداشته که از روح و یا قبر پیامبران ادوار گذشته استمداد بجوی .
مضاف بر اینکه پیامبر اعظم (ص) در حدیث ثقلین نیز هیچگاه نگفت من را مقدس داریدو از من یا روح من بعد از مرگ برای رسیدن به اهدافتان استمداد بجویید ! بلکه فرمودند که من قران و عترتم را برایتان گذاشتم ( یعنی زنده ای که میتونه موثر و کارگشا باشه ) . مهمتر اینکه قران در ایه 59 همین سوره میفرماید : از خداوند که زبانش قران است ، و پس از قران از رسول ، و بعد از رسول از اوصیای پیامبر . و دقت وافر تر به اینکه اوصیای پیامبر همه در یک دوران نمیزیسته و یکی پس از دیگری این مقام هدایت را بر عهده داشتند . و به زبانی دیگر ، همچنانکه امرزه نیز بر ما حکم است که از مرده تقلید نکنیم . خداوند نیز از اوصیا و اولیاء بصورت جمع بکار برده ، یعنی اینکه پس از رحات هر کدام ، از نفر بعد که عالم و عاقلتر به مسائل دین و قضاوت عدلتره اطاعت کنید . و همه و همه این رو میخواد به عاقلان و پرهیزکاران بفهمونه که انکه مرد ، پرونده اش بسته و هیچ اشرافی به این جهان نداشته (فاطر 14) و امردگان مستمرا در انتظار نیست که احیانا کسی اورا به گناه و یا صواب میخواند که گاه سبب شادی و گاه سبب اندوه وی گردد .
ایا باز هم ادامه بدهم ؟!
ببینید ! خلاصه کلام اینکه هر کس که خلق شد وظیفه ای برعهده وی گذارده و امدندو رفتند .

انبیا و اوصیا ء نیز مامورینی بودند که فرستاده شدند تا خالق را به خلق بشناسانند که جز او کسی و چیزی را نخوانند و معبودشان ننامند و ندانند .
حال از انچه عرض شد ، هیچ چیز از مقام و عظمت بزرگان ما ائم از انبیاء و اولیاء کم نمیکند و انان و نامشان همیشه قابل احترامند . و انان اموزگارانی بودند که درس زندگی دادندو رفتند و همچون مربیانی رانندگی ای بودند کهاصول رانندگی را به بنده و شما اموختندو رفتند . و این ماییم که از اموخته ها درس گرفته و اتومبیل زندگی را سمت و سویی رو به کمال هدایت کنیم .
ایا برازنده است که هر وقت در رانندگی بعلت سعل انگاری و انحراف به چپ و راسن شماره همراه مربی را گرفته و از او بخواهیم که نجاتمان دهد ؟
ایا ادامه دهم ؟!
6) اخوان بهابادی : این مثال شما به گفته ی خودتان اشتباه است، شما مثال زدید:«ایا برازنده است که هر وقت در رانندگی بعلت سعل انگاری و انحراف به چپ و راسن شماره همراه مربی را گرفته و از او بخواهیم که نجاتمان دهد ؟» اما گفته شما:«مکررا در باب ایه کلیدی و موثر ... 54 سوره مبارک نساء فکر میکنم ... که اگر به انتهای ایه استغفار کنندگان برای طلب امرزش نزد پیامر رفتن و پیامبر براییشان طلب امرزش کردن ، توجه و تفکر و تعقل وافر به کلمه نزد (دقت کنیم که به نزد پیامبر ) اشاره شده ، یعنی نزد پیامبری که در قید حیات است و روح خدایی در وجود مبارکش جاری و هر چیزی را میبیند و مییشنود» در این سخن آمده است که نزد پیامبری که در قید حیات است بروند اشکالی ندارد
اما ایه فوق:« وَلَوْ أنَّهُمْ إذْ ظَلَمُوا أنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللهَ تَوَّاباً رَحیماً» اگر مسلمانان به خودشان ظلم کردند نزد پیامبر(ص) بروند و از خداوند طلب بخشایش کنند و رسول خدا هم برایشان طلب بخشایش کند ،این آیه واقعا چه می گوید این آیه در واقع می گوید، اتفاقا برازنده است که اگر در رانندگی جاده دین بعلت سهل انگاری و انحراف به چپ و راست شدن، شماره همراه مربی یعنی پیامبر اسلام را بگیرند و از او بخواهند که نجاتشان دهد مگر اینکه منظور شما این است که برازنده نیست شماره مربی را گرفت حتما باید رفت نزد مربی تا ایشان نجاتشان دهد در هر صورت با توجه به مثالتان شما اعتقادی به این گونه نجات ندارید.
پس گویی مثال شما ربطی به این موضوع نداشت، اما این که گفتید:«نزد پیامبری که در قید حیات است و روح خدایی در وجود مبارکش جاری و هر چیزی را میبیند و مییشنود.... بروند اشکالی ندارد » با گفته ی شما پیامبر چون روح خدایی در وجود مبارکش جاری نیست هر چیزی را نمی بیند و نمی شنود و به قولی پیامبر یک کارکردی داشت و تا قیامت در قبال مردم امروز نقشی ندارد مثل شعرا که از خودشان مثلاً یک دیوان جا گذاشتند و رفتند که عقلایی نیست نقش پیامبر این قدر تنزل یابد با آن که اصل را روح می دانیم و روح می ماند اما چون جسم نیست نقش پیامبر هم در قبال مردم امروز هیچ است و نیز این که شما فرمودید:« و خداوند در هیچ کجای قران به پیامبر اشاره نداشته که از روح و یا قبر پیامبران ادوار گذشته استمداد بجوی .» باید گفت که آیا خداوند در هیچ کجای قران به پیامبر اشاره داشته که چون تو از دنیا رفتی دیگر هیچ نقشی نداری؟ آیا خداوند در هیچ کجای قران به پیامبر اشاره داشته که تا تو در قید حیات هستی و روح خدایی در وجود مبارکت جاری است هر چیزی را می‌بینی و می شنوی و از آن به بعد نمی شنوی و نمی بینی گویی که به تاریخ پیوستی!
شما فرمودید:« و انان و نامشان همیشه قابل احترامند . و انان اموزگارانی بودند که درس زندگی دادندو رفتند و همچون مربیانی رانندگی ای بودند کهاصول رانندگی را به بنده و شما اموختندو رفتند . و این ماییم که از اموخته ها درس گرفته و اتومبیل زندگی را سمت و سویی رو به کمال هدایت کنیم .» واقعا همین، اما این جا این سوال را هم باید پرسید واقعا همه ما، اصولی که پیامبر به ما آموختند یادگرفتیم و آنها خیالشان راحت باشد، اگر چنین است پس چرا دنیای ما مسلمانان این گونه است؟! شیعه اعتقاد دارد در کنار قرآن همیشه یک انسان معصوم وجود دارد تا ما را راهنمایی کند، آنها اموزگارانی بودند که درس زندگی دادندو رفتند و تمام، و ما باید خودمان راه را ادامه دهیم چگونه؟! وضع کشور های مسلمان را ببینید، آیا این توصیه صحیح بوده است؟ بگذریم و به سخن اصلی بپردازیم،اگر به گفته ی شما، پیامبر چون روح خدایی در وجود مبارکش جاری نیست، هر چیزی را نمی بیند و نمی شنود پس چرا اهل تسنن در نمازشان به پیامبر اسلام، سلام می دهند این کار بیهوده ای نیست؟اصلا به کسی که نمی شنود چرا باید سلام گفت؟!
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيده منصوره خادم - ترجمه نوبری
3- (یا محمد) با خبر باش دین خالصى که در آن شرک و ریا نباشد سزاوار و مخصوص خداى تعالى است. اشخاصى که غیر از خداى تعالى اولیایى اخذ کرده براى خود معبود قرار داده به آنها عبادت مى‏کنند، و براى عبادت خود عذرها آورده مى‏گویند ما به آن معبودان (بتها) عبادت نمى‏کنیم مگر این که ما را به یک قسم تقرب، به خدا نزدیک کرده براى ما شفاعت کنند در حقیقت در آن امرى که (توحید خداى تعالى) اختلاف مى‏کردند روز قیامت خداوند تعالى بین آنها حکم خواهد نمود (یا محمد) تو، به آنها مى‏گفتى که به خداى تعالى شریک قرار ندهید آنها با تو مخالفت کرده مى‏گفتند این شرکاء ما را به خداوند تعالى نزدیک کرده از براى ما شفاعت خواهند کرد) [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عليرضا يعقوبي سورکي - تدبردرقران استادصبوحی
آگاه باشید که دین خالص تنها برای خداست و کسانی که به جای خدااولیائی می گیرند، آنها را نمی پرستند جز به این منظور که آنها ایشان را قدمی به سوی خدا نزدیک کنند، همانا خدا در بین آنان در خصوص مطالب مورد اختلافشان حکم می کند، به درستی خدا کسی را که دروغگو و کفران پیشه است ، هدایت نمی کند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرضيه علمدار .ب - تفسیر نور استاد خرمدل
‏هان ! تنها طاعت و عبادت خالصانه برای خدا است و بس . کسانی که جز خدا سرپرستان و یاوران دیگری را برمی‌گیرند ( و بدانان تقرّب و توسّل می‌جویند ، می‌گویند : ) ما آنان را پرستش نمی‌کنیم مگر بدان خاطر که ما را به خداوند نزدیک گردانند . خداوند روز قیامت میان ایشان ( و مؤمنان ) درباره چیزی که در آن اختلاف دارند داوری خواهد کرد . خداوند دروغگوی کفرپیشه را ( به سوی حق ) هدایت و رهنمود نمی‌کند ( و او را با وجود کذب و کفر به درک و فهم حقیقت نائل نمی‌گرداند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » خرمشاهی
آگاه باشید آیین پاک از آن خداست و کسانى که به جاى او دوستانى براى خود گرفته‏اند [به این بهانه که] ما آنها را جز براى اینکه ما را هر چه بیشتر به خدا نزدیک گردانند نمى‏پرستیم البته خدا میان آنان در باره آنچه که بر سر آن اختلاف دارند داورى خواهد کرد در قیقت‏خدا آن کسى را که دروغ‏پرداز ناسپاس است هدایت نمى‏کند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  داريوش بيضايي - تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی
(ای مردم بدانید و آگاه باشید که) دین خالص برای خـــداست و کسانی که دوستی غیر خــــدا را بر گرفته و میگویند ما معبودهای خود راستایش نمیکنیم مگر برای تقرب و نزدیکی به خــــدا, ولی البته خــــداوند در آنچه خلاف گوئی میکنند حکم می نماید و هرگز خـــــداوند مردم کافر و دروغگو را هدایت نمیکند, [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - ایتی
آگاه باش که دین خالص از آن خداست و آنان که سواى او دیگرى را به خدایى گرفتند، گفتند: اینان را از آن رو مى‌پرستیم تا وسیله نزدیکى ما به خداى یکتا شوند. و خدا در آنچه اختلاف مى‌کنند میانشان حکم خواهد کرد. خدا آن را که دروغگو و ناسپاس باشد هدایت نمى‌کند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اميد رسا - امید رسا
" آگاه باشید [که] برایِ خداوند است دینِ خالِص! ؛ و افرادی که از غِیرِ خداوند ، اولیاء [و حامی و سَرپَرستانی] گرفتند ، [و گفتند:] «[ما] آنها را نمی پَرَستیم جُز برای آنکه مُقرَّب [و نَزدیک] نمایند ما را به سویِ خداوند ، نَزدیک [و بَهره مند]!» ؛ قطعاً خداوند ، حُکم [و داوَری] می نماید میانِ آنها در آنچه آنها اِختلاف می نمایند در آن! ؛ [و] قطعاً خداوند ، هدایَت نمی نماید هرکه را که او دروغگویی بسیار کافر است [که حَق را مَخفی می کُنَد و ناسپاس است]! . " . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.