از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  سیمای انسان در قیامت بیانگر بهشتی یا جهنمی بودنش
41) در این چهار آیه (41-38) حال دو طایفه را، با بیان حال چهره‏هایشان بیان کرده، چون چهره و قیافه آینه دل است، هم مسرت درونى در آن جلوه مى‏کند و هم اندوه و گرفتارى. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏20، ص: 344 قالب : تفسیری موضوع اصلی : انسان در قیامت گوینده : علامه طباطبایی
  قیامت، روز فرار است
34) قیامت، روز فرار است. فرار برادر از برادر، فرزند از پدر و مادر، مرد از همسر، پدر از پسر. {فاذا جاءت الصاخة یوم یفرّ...} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 390 قالب : تفسیری موضوع اصلی : قیامت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  روابط خویشاوندی در قیامت وجود ندارد
34) روابط خویشاوندى، در قیامت گسسته مى‏شود. {یفرّ المرء من اخیه و...} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 390 قالب : تفسیری موضوع اصلی : قیامت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  در قیامت هر کس به فکر خود است
37) در قیامت، هرکس به فکر نجات خویش است. {لکلّ امرى‏ء... شأن یُغنیه} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 390 قالب : تفسیری موضوع اصلی : قیامت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  در قیامت مجالی برای توجه به دیگران نیست
37) در قیامت، فرصت براى پرداختن به کار دیگران نیست. {لکل امرى‏ء منهم یومئذ شأن یغنیه} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 390 قالب : تفسیری موضوع اصلی : قیامت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  نشانه جسمانی بودن معاد
38) معاد جسمانى است. {وجوه یومئذ...} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 391 قالب : تفسیری موضوع اصلی : معاد گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  چهره گشاده مطلوب است
38) چهره باز و خندان یک ارزش است. {مسفرة، ضاحکة} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 391 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : اخلاق خوب گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  مؤمن در قیامت خندان است
38) صورتِ اهل ایمان و تقوا، شاد و خندان است. (به قرینه اینکه صورتِ اهل کفر و فجور، دود آلود است) {وجوه یومئذ مسفرة... وجوه یومئذ علیها غبرة} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 391 قالب : تفسیری موضوع اصلی : قیامت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  شیوه تبلیغ
38) از بهترین شیوه‏هاى تبلیغ، مقایسه است. {وجوهٌ... وجوهٌ} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 391 قالب : تفسیری موضوع اصلی : تبلیغ گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  علت خنده‌ در قیامت
39) خنده‏هاى قیامت، بر اساس بشارت به آینده‏اى روشن است. {ضاحکة مستبشرة} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 391 قالب : تفسیری موضوع اصلی : قیامت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  اثر گناه در قیامت
40) گناه، باعث مى‏شود که چهره پاک الهى انسان، با نقابى زشت و سیاه پوشیده شود. {علیها غَبرة ترهقها قترة} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 391 قالب : تفسیری موضوع اصلی : گناه گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  علت آلودگی چهره در قیامت، گناه است
41) آلودگى به گناه در دنیا، سبب آلودگى چهره در قیامت مى‏شود. {ترهقها قَتره اولئک هم الکَفَرةُ الفجرة} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 391 قالب : تفسیری موضوع اصلی : قیامت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  کفر، سبب ارتکاب گناه
42) کفر، سبب ارتکاب گناه و فسق و فجور است. {الکفرة الفجرة} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 391 قالب : تفسیری موضوع اصلی : کفر گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  آیاتی که تأویل آن در شأن حضرت فاطمه(س) است - ليلا رضائي
39) حضرت فاطمه(س) چهره درخشان و خندان
وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُّسْفِرَةٌ ضَاحِکَةٌ مُّسْتَبْشِرَةٌ ؛ (چهره هایی در آن روز (رستاخیز) درخشان و خندان و شادمان مژده دهند.
حسکانی از انس بن مالک ذیل آیه روایت آورده است: «از رسول الله درباره این آیه «وجوه یومئذ مسفرة» پرسیدم. فرمود: «ای انس! آن، چهره های ما اولاد عبدالمطلب است؛« من، علی ، حمزه، جعفر، حسن، حسین، و فاطمه» [ نظرات / امتیازها ]
منبع : خبرگزاری رسا قالب : شأن نزول موضوع اصلی : فاطمه (سلام‌الله‌علیها) گوینده : لیلا رضائی
  #صاحب؛ همیشه به معنای مالک نیست. - مرتضي حاجي احمدي
36) 🌱 کاربرد معنای مصطلح کلمه "صاحب" در زبان فارسی به مفهوم "مالک" ؛ ذهنیت انحرافی تملک زن توسط مرد در اسلام را در برخی موارد به ذهن متبادر کرده است که به دلایل زیر غلط است:
1- علیرغم وجود معنای مالک برای صاحب در عربی؛ این معنی، تنها معنی آن نیست.
2- ضمیر در آیه شریفه 36 سوره مبارکه عبس؛ طوری نیست که به مرد و یا زن برگردد و هر دو را شامل می شود. پس حتی اگر معنای "مالک" را از این "صاحب" دریافت کنیم؛ اختصاص به زن یا مرد نداشته و هر دو را شامل می شود.
3- صاحب از ریشه "صحب" می باشد.
🌱"صحب" در لغت به معنای ملازم و همراه است.آنکه ملازم کسی یا چیزی باشد و در عرف به کسی اطلاق می شود که ملازمتش زیاد باشد. (مفردات راغب)
از این منظر زن و شوهررا "صاحب" هم می دانند که ملازم و مصاحب همدیگر هستند.🌷 [ نظرات / امتیازها ]
منبع : مرتضی حاجی احمدی؛ کانال تلگرامی آیه روز قرآن https://t.me/Aye_rooz قالب : لغوی موضوع اصلی : انسان در قیامت گوینده : مرتضی حاجی احمدی