● رفتار رسول الله(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بر طبق میثاق الهی
«قُلْ ءَامَنَّا بِاللَّهِ وَ مَا أُنزِلَ عَلَیْنَا» در این جمله به رسول الله(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) دستور میدهد که بر طبق میثاقی که از او و غیر او گرفته شده، رفتار کند، و از جانب خود و همه مؤمنین از امتش بگوید:« ءَامَنَّا بِاللَّهِ وَ مَا أُنزِلَ عَلَیْنَا ...» و این از جمله شواهدی است که شهادت میدهد بر اینکه منظور از میثاق، میثاقی است که از همه انبیا و امتهای ایشان گرفته شده، که به آن اشاره شد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج3، ص: 520 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● بیان نام تفصیلی و اجمالی انبیاء
«وَ مَا أُنزِلَ عَلی إِبْرَهِیمَ وَ إِسمَعِیلَ ...» نامبردگان در این آیه، انبیای آل ابراهیمند، و این آیه خالی از این اشعار نیست که مراد از اسباط همانا انبیاء از ذریه یعقوب و یا از اسباط بنی اسرائیل هستند، مانند: داوود، سلیمان، یونس، ایوب و دیگران.
«وَ النَّبِیُّونَ مِن رَّبِّهِمْ ...» در این جمله، مساله عمومیت مییابد، تا شامل آدم و نوح و سایرین نیز بشود.
و در جمله : «لا نُفَرِّقُ بَینَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسلِمُونَ» همه را یکجا جمع فرموده است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج3، ص: 520 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : پیامبران |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● اسلام، معیار اعمال در قیامت
1-ابی هریره روایت کرده که در تفسیر آیه: «وَ مَن یَبْتَغ غَیرَ الاسلَمِ دِیناً ...» گفت: رسول خدا فرمود: در روز قیامت، اعمال میآیند، از آن جمله نماز میآید و عرضه میدارد: پروردگارا من نمازم. خطاب میرسد: تو بر خیر هستی. و صدقه میآید و میگوید: پروردگارا من صدقهام. خدای تعالی به او هم میفرماید تو بر خیر هستی. دنبال صدقه روزه میآید و عرضه میدارد: پروردگارا من روزهام. خدای تعالی به او هم میفرماید: تو بر خیر هستی. آنگاه سایر اعمال یکی یکی میآیند و خود را معرفی میکنند و خدای تعالی به یک یک آنها میفرماید: تو بر خیر هستی تا آنکه اسلام میآید و عرضه میدارد: پروردگارا تو سلامی و من اسلام هستم. خدای تعالی میفرماید: تو بر خیر هستی و من امروز تو را معیار قرار میدهم، با تو مؤاخذه میکنم، و با تو پاداش میدهم، آنگاه رسول خدا(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) این آیه را تلاوت فرمود:« وَ مَن یَبْتَغ غَیرَ الاسلَمِ دِیناً فَلَن یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فی الاَخِرَةِ مِنَ الْخَسِرِینَ».
2-امام صادق (علیهالسلام) در ذیل همین آیه فرمود: توحید مردم نسبت به خدای عزوجل همین است.
علامه طباطبایی: توحیدی که در این روایت آمده، ملازم با تسلیم خدا شدن در همه چیزهائی است که از بندگان خود میخواهد، در نتیجه برگشت این حدیث هم به همان معنائی است که در بیان سابق گذشت. و اگر منظور تنها نفی شریک بوده باشد، قهرا معنای طوع و کره هم دلالت اختیاری و اضطراری خواهد بود.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : 1-این روایت را در المنثور (ج 2 ص 48 ط بیروت) ازاحمد ، و طبرانی ، در کتاب اوسط از ابی هریره روایت کرده است.
2-این روایت را توحید (صدوق ص 46 ح 7) و تفسیر عیاشى (ج 1 ص 182 ح 78) روایت کرده است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج3، ص: 522 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : اسلام |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● خداوند و قرآن -
نرگس حيدريان
1. کسی که دینی غیر از اسلام را اختیار کند در آخرت از زیانکاران است.
2. آنچه را که دوست دارید و در نزدتان عزیز است در راه خدا انفاق کنید همانا که اینگونه افراد جزء نیکوکارانند.
3. مسلمانان حقیقی کسانی هستند که برای اصلاح بشریت مردم را به نیکوکاری وادار کرده و از بدی باز دارند.
4. هرکس برای متاع دنیا تلاش کند خداوند او را از دنیا بهره مند کرده و هرکس برای ثواب آخرت تلاش کند از نعمت آخرت برخوردار می شود.
5. فکر نکنید که شهیدان راه خدا مرده اند بلکه زنده اند و در حیات ابدی از نعمات پروردگار بهره مندند.
6. همه مؤمنان را به بردباری و صبر دعوت کنید.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قرآن |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : آیین- دین- شریعت- مذهب |
گوینده : نرگس حیدریان |
1)
ابراهیمی (داور) : لطفا هر نکته را در ذیل آیه مربوط به همان نکته وارد نمایید. در ضمن هیچ کدام از مطالب بیان شده ارتباطی با آیه ندارند.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● امتیاز دین اسلام بر ادیان قبل از خود -
حمزه خان بيگي
این اسلام است که درگستردگی و شمول، همۀ رسالتهای پیش از خود را در برمیگیرد، و در محبّت و دوستی همۀ پیغمبران یعنی حاملان اسلام را شامل میشود، و در توحید همۀ ادیان الهی را یکی میداند، و همۀ دعوتها و رسالتها را به اصل یگانهاش برمیگرداند، و به همگی آنها بدانگونه ایمان دارد که خداوند برای بندگانش خواسته است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : اسلام |
گوینده : حمزه خان بیگی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● دین واحد -
محمد رجب زاده
دین در نزدخدایکی است و همه پیامبران یک هدف داشتند و آن پرستش خدای یگانه بوده است لذا اعتقاد به همه پیامبران الهی لازم است و تفاوت گذاشتن بین آنها از نظر هدف جایز نیست هر چند که در روشها و برنامه ها با توجه به اینکه برنامه های بعدی نسبت به برنامه های پیشین کاملتر و آخرین برنامه دین اسلام کاملترین است تفاوتهایی وجود دارد .
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : خودم |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : آیین- دین- شریعت- مذهب |
گوینده : محمد رجب زاده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● اسلام -
حسن رنجبر
با سلام
این آیه پذیرفتن تمام پیامبران و ادیان گذشته از نظر اسلام را نشان می دهد و بیان می کند که هیچ جدایی بین اسلام و ادیان گذشته وجود ندارد بلکه ادامه دهنده راه آنها و تکمیل کننده و آخرین حجت برای بشر است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : قرآن کریم |
گوینده : حسن رنجبر |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● هدف نهایی -
شهرام سليمان زاده
این آیه، به غیر از یکى دو کلمه، کاملاً شبیه آیه 136 سوره بقره است.
شکل کار اصل نیست، بلکه اصل، آن هدف غایى و نهایى است. در هر زمانى ممکن است شکل کار و دعوت انبیا فرق کند، مثلاً حضرت موسى به سراغ فرعون برود و یا حضرت سلیمان، فرمانروایى مانند بلقیس را دعوت کند، ولى هدف نهایى یکى است. درست مانند حرکتهاى گوناگون امامان معصومعلیهم السلام.
اگر از انبیاى گذشته براى معرّفى و یارى پیامبر آینده پیمان گرفته شده، پیامبر آینده نیز مأمور است به نمایندگى از تمام پیروانش، ایمان خود را نسبت به پیامبران گذشته اعلام نماید.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : خداوند |
گوینده : شهرام سلیمان زاده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● شان نزول -
محمد حسيني
از ابن عباس است که اهل کتاب درباره آنچه با هم اختلاف داشتند (یعنى درباره دین ابراهیم) نزد پیغمبر (ص) بمخاصمه رفتند و هر فرقهاى گمان میکرد که او بدین ابراهیم اولى است پیغمبر (ص) فرمود: هر دو فرقه (یهودى و نصارى) از دین ابراهیم برى و جدایید. همگى در غضب شدند و گفتند بخدا قسم باین قضاوت تو راضى نیستیم و دینت را قبول نکنیم. پس این آیه آمد.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : در این آیه سعی شده است که مردمان را با مشکلات و سختی هایی که پیامبران داشتند آشنا کند چنانچه باور دارید از روی امثال همین آیات میتوان به سختی کار پیامبران و امامان معصوم پی برد با تشک ر حسینی
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : http://3noqte.com/main/qoran-3/6922-matn-tajome-tafsir-qoran-quran |
قالب : شأن نزول |
موضوع اصلی : سوره آل عمران |
گوینده : محمد حسینی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● نکته ها -
امير حسين غفاري
این آیه، به غیر از یکى دو کلمه، کاملاً شبیه آیه 136 سوره بقره است.
شکل کار اصل نیست، بلکه اصل، آن هدف غایى و نهایى است. در هر زمانى ممکن است شکل کار و دعوت انبیا فرق کند، مثلاً حضرت موسى به سراغ فرعون برود و یا حضرت سلیمان، فرمانروایى مانند بلقیس را دعوت کند، ولى هدف نهایى یکى است. درست مانند حرکتهاى گوناگون امامان معصومعلیهم السلام.
اگر از انبیاى گذشته براى معرّفى و یارى پیامبر آینده پیمان گرفته شده، پیامبر آینده نیز مأمور است به نمایندگى از تمام پیروانش، ایمان خود را نسبت به پیامبران گذشته اعلام نماید.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : سوره آل عمران |
گوینده : امیر حسین غفاری |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.