از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ بِما حَفِظَ اللَّهُ وَ اللاَّتي‏ تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبيلاً إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلِيًّا کَبيراً34
شماره صفحه : 84 حزب : 17 جزء : پنجم سوره : نساء
آيه 0
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید ترجمه ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » آیت الله مشکینی
مردان سرپرست زنانند به سبب آنکه خداوند برخی را بر برخی دیگر ( مردان را بر زنان در نیروی فکری و روانی و جسمی ) برتری بخشیده ( و از این رو ولایت امر جامعه را در رتبه نبوّت و امامت و ولایت انتصابی از جانب معصوم ، از آن مردان قرار داده است ) و نیز مردان سرپرست همسران خویش اند به خاطر آنکه از اموالشان ( برای زنان ) خرج می کنند. پس زنان شایسته مطیع و فرمانبرند و به پاس آنکه خداوند ( حقوق آنها را ) نگه داشته آنها هم ( در غیاب شوهر حقوق و اسرار و اموال او را ) نگه دارنده اند. و زنانی که از نافرمانی آنها ( نسبت به مسائل معاشرت ) می ترسید ( نخست ) آنها را موعظه کنید و ( بعد ) در خوابگاه از آنها دوری نمایید و ( اگر سود نبخشید ، در محدوده دستور شرع ) آنها را بزنید ، پس اگر از شما اطاعت نمودند ، دیگر بر ( آزار ) آنها راهی نجویید ، که همانا خداوند بلند مرتبه و بزرگ است. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : خداوند به همه انسان ها قدرت تفکر و تعقل داده بس متناسب با اون باید قدرت اختیار داشته باشن این تبعیت از انسان دیکری از نظری انسانی و عقلانی قابل قبول نیس
جرا وقتی خودمون عقل داریم و میتونیم فکر کنیم و تصمیم بکیریم باید از یکی دیکه اطاعت کنیم یکی غیر از خدا و بنده مطیع و اسیر اون بشیم و جنین خفتی رو قبول کنیم؟مکه امام علی نفرمودند که خدا شما رو ازاد افریده خودتونو اسیر نکنید؟ این تناقض جه مفهومی داره؟
ابراهیمی (داور) : در این آیه سخنی از تبعیت نرفته است بلکه سخن از حامی بودن مردها برای زنان در زندگی مشترک است. زنان باید در سایه حمایت مردان از مشکلات و سختی های بیرونی امنیت یابند و به رشد و تعالی اولا خود و ثانیا شوهرشان و ثالثا روح جمعی حاکم بر زندگی شان بپردازند؛ به همین دلیل است که در ادامه وظایفی را برای زن بر شمرده که همگی نشان دهنده نقش زن در رشد و تعالی خود و همسر و زندگیشان است و این وظایف جز در پرتو امنیت که باید توسط مرد صورت بگیرد، تحقق نمی یابد. و همه این نکات نشان از توانایی و استعدادهایی است که خداوند در وجود زن نهادینه کرده است.
2) : آقای داور عزیز، کدام زنی است که نه با نصحیت و بعد با هم خوابه نشدن به حرفت گوش نداده "با پشت مسواک آرام بر کمر زن" زدن به حرفت گوش بده. حرف از زدنه که طرف دردش بیاد و از ترس به حرفت گوش بده!
ابراهیمی (داور) : برادر گرامی، اسلام اجازه کتک زدن زن را به مرد نداده است و حتی در این مورد نیز مرد حق زدن ندارد و این تنبیه با چوب مسواک که حتی نباید اثر قرمزی و کبودی و درد داشته باشد، نشان از اهمیت اسلام به برقراری و پایداری محیط گرم خانواده است.
3) : داور پرچم بالاست
4) : با عرض سلام من احمد هستم از کشور سویس شهر بادن من در کشور غیر مسلمان هستم اما نمی دانم چرابشتر از کشورهای اسلامی به حقوق زن احترام میگزارند زدن زن به هر نحوی درست نیست وا این ایه دستور مستقیم زدن را می دهد
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » آیت الله مکارم شیرازی
مردان ، سرپرست و نگهبان زنانند ، بخاطر برتریهایی که خداوند ( از نظر نظام اجتماع ) برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرار داده است ، و بخاطر انفاقهایی که از اموالشان ( در مورد زنان ) می کنند. و زنان صالح ، زنانی هستند که متواضعند ، و در غیاب ( همسر خود ، ) اسرار و حقوق او را ، در مقابل حقوقی که خدا برای آنان قرار داده ، حفظ می کنند. و ( امّا ) آن دسته از زنان را که از سرکشی و مخالفتشان بیم دارید ، پند و اندرز دهید! ( و اگر مؤثر واقع نشد ، ) در بستر از آنها دوری نمایید! و ( اگر هیچ راهی جز شدت عمل ، برای وادار کردن آنها به انجام وظایفشان نبود ، ) آنها را تنبیه کنید! و اگر از شما پیروی کردند ، راهی برای تعدّی بر آنها نجویید! ( بدانید ) خداوند ، بلندمرتبه و بزرگ است. ( و قدرت او ، بالاترین قدرتهاست. ) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : خدا گفته انسان اشرف مخلوقات هست پس چطور میتونه بگه که مردی زنی رو بزنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟بهتر نیست وقتی با هم اختلاف دارن وتذکر زبانی جواب نداد از کسانی کمک بگیرند تا اینکه همدیگر رو بزنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ابراهیمی (داور) : زدن در این آیه به معنای کتک زدن عرفی و متداول نیست تا ایراد شما وارد شود. در روایات در ذیل این آیه آمده است که منظور از زدن این است که مرد با پشت مسواک آرام بر کمر زن بزند. این تعبیر کجا و تعبیر زدن عرفی کجا؟ دقت نمایید.
2) : میدونم نظرم اینجا وارد نمیشه و چون میترسیدم ایمیل اشتباهی دادم
اخه این مسواک از کجا در اومد یکی به من بگه اصلا اون موقع مسواک کجا بود؟
وضربوهن مشخصه یعنی چی
در ضمن هالو نیستیم میفهمیم
ابراهیمی (داور) : اولا در آن موقع مسواک وجود داشته است اما به شکل امروزی اش نبوده است. دوما زدن با مسواک تمثیلی است مبنی بر عدم تنبیه شدید و زدن شدید زن.
دقت نمایید و بدون اطلاع کسی و فکری را متهم نکنید.
3) : مسواک نبود. ساقه نخل خرما بود
4) : خب چرا خدا دقیقا مفهوم زدنو مشخص نکرده که واسه ما سوءتفاهم پیش نیاد ... خب هر کسی میتونی از این آیه برای خودش تعبیری داشته باشه ... تا تعبیر درست چی باشه ... من دختر خیلی خیلی مثبت و مومنی هستم ولی از وقتی این آیه رو خوندم به عدل خدا شک کردم ... به نظرم یا قرآن تحریف شده یا نقص داره ؟!!!!
ابراهیمی (داور) : خواهر گرامی دقت نمایید که قرآن تمام احکام را به شکل واضح نگفته است بلکه غالبا کلیات را بیان می نماید و تفسیر و تفصیل آن به عهده معصومین است. منظور از زدن نیز کتک زدن نمی باشد. در روایات آمده است که منظور از زدن، زدن با پشت مسواک بر کمر زن به آرامی می باشد.
5) : سرکارخانم خودتان را ناراحت نکنیداسلام دین برادری وبرابری است!!!
6) : داور عزیز میشه بگید که این روایت از کیه که هی میگید در روایت امده که زن رو با مسواک بزنین؟
ابراهیمی (داور) : این روایت از امام صادق (علیه السلام) می باشد.
منبع روایت: تفسیر نور الثقلین، ج‏1، ص: 478
7) ابدی : ضمن عرض سلام
نمی دانم چرا در تفسیر ایه شریفه به شرایط زن در ان زمان توجه نمی شود.
دست درازی به زن را مردان هر عصر بلد بودند حتی اگر بد بودن این موضوع را کنار بگذاریم چیزی نبوده که خداوند ان را یاداوری بفرمایند .
بنا به پائین بودن حقوق اجتماعی زن در ان زمان و نیز نبودن دادگاهی برای دفاع از زن در برابر خشونت مرد و نبز برتری نیروی جسمی مرد و روحیه جنگجو بودن انها و دلایل دیگر خشونت علیه زن چیز رایجی بشمار می رفته در واقع فرهنگ مردانه غالب در ان زمان روش دیگری در برخورد با زن ناشزه بلد نبوده پس خداوند مهربان راههای دیگری یاد داده اند مثل وعظ و نیز ترک بستر .
بنده حقیر این ایه را امر به کتک زدن زن نمی بینم بلکه نهی از اینکار و معرفی روش های معتدل می بینم.
8) : من نمیفهمم اخه چرا .... چرا خدا همه چی رو واضح نمیگه تا کسی به شک نیوفته ... من دیروز در جمع کسایی بودم که خدا و قران رو به خاطر همچین ایاتی قبول نداشتن و میگفتن اگه خدا عادله پس این ایه چیه و البته فقط این ایه نبود منم راستش هیچ جوابی نداشتم که بدم و حالا دارم ایاتی که اونا بهم نشون دادم رو بررسی میکنم و خیلی برا سوال شده که چرا
ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
شما می توانید آیات مورد نظرتان و شبهه های بیان شده را بصورت مبسوط بیان کنید تا ان شا الله داوران سایت بتوانند آنان را بررسی کرده و به شما کمکی نمایند.
9) : آقای داور پس چرا این همه آیت الله و حجت الاسلام و ثقه الاسلام و ... که این آیه رو تفسیر کردن مثل شما حداقل تو دو کلمه تو پرانتز منظور از زدن را بیان نکردن که مایه گمراهی امت مسلمان نشود و همگی متفق القول صراحتا و به ضرس قاطع کلمه زدن را به کار بردن؟؟!! (به قول پروین در سر عقل میباید بی کلاهی عار نیست).
10) : با عرض سلام. تفاسیر تقریبا همه یکسان هستند. اما فهم و برداشت و تعبیر افراد متفاوت.آن هم به دلیل ایمان و اعتقاداتشون هست. خانومهای محترمه ای که به خودشون ایمان دارند و میدونند حتی به مرحله اندر و موعظه هم از جانب مرد نمیرسند نیاز نیست که نگران زدن از جانب مرد یا منع هم خوابگی باشند. اما نکته مهم اینکه مردان نباید بی عدالت مراحل رو سپری کنند و قبل از موعظه و منع هم خوابگی تصمیم به زدن بگیرید.البته که زدن رو هر کسی درجه بندی میکنه. منظور از زدن ،تنبیه بدنی زن در حد ترک خطا هست. با آرزوی زندگی جاودان به همراه صمیمیت و سلامتی و آرامش.

11) : اقا شما میگید قران کلیات رو گفته باشه قبول...
منظور شما اینه که قران گفته بزنید و نگفته چطوری! پس شما این مسواک و پشت کمر و اینا رو از کجا اوردی عزیزم؟
اقا بخدا من خودم تا الان مسلمون بودم ولی چند وقتیه نه در کتب غربی بلکه در همین قران خودم دارم مطالعه میکنم و میبینم خدای مهربانی که من میشناسم هرگز اونی نیست که اینقدر تبعیض در حق زن قائل باشه.
واقعا اینست کرامتی که اسلام به زن داده؟
اقا خواهشمیکنم اگه اشتباه میکنم یک توجیه عقلانی من رو بفرمایید نه اینکه با کلمات مسواک و کمر و اینا گمراهم کنید. ممنون.
12) : بسمه تعالی
از حضرات آیات عظام و آقای داور عزیز تقاضا دارم قرآن کریم را آنگونه هست ترجمه و تفسیر نمایند و از تفسیر "مدرن" مسایل خودداری فرمایند، قرآن وحی منزل است ونیازی به توجیه ندارد. زن مسلمان مکلف به فرمانبرداری از شوهر است ولا غیر ، با احترام فراوان علی میرحیدری
13) rouhani : با سلام به نظر من نمیشود وقتی کسی مطابق میلت رفتار نکند بعد به آن حد برسد که صحبت و مشاوره جواب ندهد بعد بخواهی بزنی بعد بتوانی آرام بزنی چون حد عصبانیت در حد بالایی است و نازی کردن دیگه شدنی نیست حالا فرض محال بگیریم که آرام بزنی قانون جامعه و عرف این نوع زدن را قبول میکنه ؟
14) : اقای داور من یه چیزی میگم حتی اگه نظرم رو نزاشتی خودت بخونش
من یک مردم ولی هیچگاه به حق زنی نه دست درازی و نه خود را برتر از او میدانم همه با هم برابراند
ابنم بک روابت از من اگه می تونی مشکلی ازش بگیر
حالا اگر یک مرد اشتباه کرد زن باید این بلاها را سر مردها در بیاره ؟!
به همون خدایی که میپرستی دست از سر ما ایرانی ها بردارید و برید به بلاد خودتون
ابراهیمی (داور) : زن و مرد در خلقت دارای حقوق مساوی هستند اما این حقوق مشابه نیست.
ممنون از نظرتان
قرآن دین برادری و برابری است و در این آیه خداوند اوج برقراری و حفظ ارتباط زناشویی را بیان می دارد و به آن بسیار اهمیت می دهد.
مشکلی در جامعه امروزین وجود دارد که ما همه مفاهیم قرآن را با زندگی امروزه مسلمین یکی می دانیم. این اشتباه است. بسیاری از مفاهیم قرآنی به طور کامل و یا صحیح اجرا نمی شود و بعضا متناقض نیز است. در نتیجه اینگونه قضاوت کردن امری پسندیده نیست.
برای قضاوت نیاز به ملاک ها و معیارهایی وجود دارد تا بتوان تفاوت زندگی امروزی مسلمانان و مفاهیم اصیل اسلام را فهمید.
15) : اگه مردها کار خطایی انجام دادن تنبیه کردنشون کار کیه؟؟زنها از همبستر شدن باهاشون خود داری کنن یا با مسواک بزننشون؟اونوقت اون مرد خیلی راحت میره 1زن صیغه میکنه،مگه غیر از اینه؟
ابراهیمی (داور) : به این راحتی هم نیست و دین برای حمایت از زن، وظایف و تعهداتی را برای مرد قرار داده است. در قانون مدنی نیز این مسائل وارد شده است.
16) : با سلام.
سوالات و تحلیل من در این رابطه:
به نظر می رسه که بحث مسواک و ... منطقی نباشه، (لطفا اگر در حدیث هست، حدیث صحیح بودن اون رو برسی و اعلام کنید). به این دلیل که تصوری که شما از زدن با مسواک ایجاد می کنید، در صورت درست بودن از جریمه ترک بستر خفیف تر است.
اما سوال من اساسا چیز دیگریست. اینکه چرا مرد مسئول تشخیص اشتباه است! آن هم زمانی که خودش یک طرف ماجراست، که در این حالت اشتباهات خود را بسیار کمتر می بیند(چه در این شرایط همه خود را به حق تر می بینند) اینکه مردان بهتر استدلال می کنند اساسا مورد مناقشه است. ایا مردان به اندازه و یا گاهی بیش از زنان دچار اشتباهات بزرک نمی شوند. ایا جمعیت معتادان مردان بیش از زنان نیست،ایا انها بیش از زنان الکلی نستند، ایا بیش از زنان به رابطه زناشویی خیانت نمی کنند، ایا بی حرمتی به پدر و مادر بیشتر توسط مردان صورت نمی پذیرد. و ... ایا انها نشانی از برتری فکری مردان دارد.
از طرفی پر واضح است که هر انسانی(زن یا مرد) می تواند اشتباه بزرگی مرتکب شود که جریمه آن حتی از کتک هم بالاتر باشد. تنها مطلبی به ذهن من می رسد اینست که زنان به لحاظ جسمی ذاتا نمی توانند همسرشان را تنبیه کنند و اجبارا این کار به قانون شپرده می شود. اما دلیل اینکه چرا این حق زنها نیز همین جا ذکر نشده بر من مشخص نیست، مثلا گفته باشند که در مورد جفا به زنان نیز . . . کار انجام شود.
دقت کنید که اینها فقط تحلیل های خام است که به کمک خدا امد به پخته تر پدن آنها دارم.گفتنی است که این موضوع را بسیاری از عزیزان را به سوی کتاب خودا سد کرده و وظیفه تمام دلسوزان است که پاسخی در خور برای جوانان راه جو بیابند، جوابی نه از جنس توجیهاتی مثل مسواک و ...
17) : سلام علیکم.منظورازاضربوهن درنص صریح ایه باتوجه به اینکه اینجانب عرب زبان هستم ومطالعات اینجانب درابواب فقه بیش ازحدخیمه افکنده امعان نظربه اینکه مفهوم عرفی ونه تحت اللفظی کلمه چه درجوامع قدیم عرب وچه درجوامع امروزه,همان معنی تادیب معقول شرعی است وبه نوعی میتوان گفت که تعزیرشرعی درحدمتعارف ومنطقی که بسته به نظرشوهراست مقصودشارع مقدس است.اجرکم عندا...=اهوازی
18) : قبل از هر چیز بگم که من اهل تسنن هستم و معنی ای که در اینجا برای این سورره آمده قبول ندارم. قرآن به خودی خود هیچ نقصی نداره و زدن زن هم توسط مرد جایز نیست. از کسانی که قرآن رو تفسیر یا معنی می کنند خواهش دارم یه کم بیشتر معانی لغات رو یاد بگیرند. یکی از معانی (یضرب) در زبان عربی، زدن است معنی دیگر آن ترک کردن است. اگر آیه ی بعد رو بخونید فرموده که اگر از دوری و جدایی ترس دارید بین خودتان داور تعیین کنید که با دقت در این آیه می توان پی برد که (یضرب) در اینجا به معنی ترک کردن است.
19) : سلام خدمت همگی.آقای داور لطفا بفرمایید نظر دوست اهل تسنن درست است یا نه؟به نظر میرسد حرف ایشون منطقی باشد.
با توجه به اینکه اسم سایت هم تدبر است،من در کلاس هایی با عنوان تدبر شرکت کردم و استاد کلاس ما اعتقاد دارند در قسمتهایی از تفاسیر به معانی مختلف لغت در عربی توجه نشده و اصلا لزومی ندارد ما بگوییم آقای علامه صددرصد آیه را درست تفسیر کرده اند.
البته شما با توجه به احادیث پاسخ دادید،قبول دارید بعد از این همه سال احتمال جعل حدیث بسیار زیاد است هر چقدر هم که بگویید تحقیق کرده اند،معتبر است. اما قران تحریف نشده و هر چقدر بدون استناد به احادیث برای نسل جدید تفسیر شود قابل فهم تر است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » آیت‌الله موسوی همدانی (ترجمه‌المیزان)
مردان بر زنان قیمومت و سرپرستی دارند ، به خاطر اینکه خدا بعضی را بر بعضی برتری داده ، و به خاطر این که مردان از مال خود نفقه زنان و مهریه آنان را می دهند ، پس زنان صالح و شایسته باید فرمانبر شوهران در کام گیری و تمتعات جنسی و حافظ ناموس و منافع و آبروی آنان در غیابشان باشند ، همانطور که خدا منافع آنان را حفظ فرموده ، و زنانی را که بیم دارید نافرمانیتان کنند ، نخست اندرز دهید ، اگر به اطاعت در نیامدند ، با آنها قهر کنید ، و در بستر خود راه ندهید ، و اگر این نیز مؤثر نشد بزنیدشان اگر به اطاعت در آمدند دیگر برای ادامه زدنشان بهانه جویی مکنید ، و به خاطر علوی که خدا به شما داده مغرور نشوید ، که دارنده علو و بزرگی خدا است . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » استاد الهی قمشه‌ای
مردان را بر زنان تسلط و حق نگهبانی است به واسطه آن برتری که خدا برای بعضی بر بعضی مقرر داشته و هم به واسطه آنکه مردان از مال خود نفقه دهند ، پس زنان شایسته مطیع شوهران و در غیبت آنان حافظ ( حقوق آنها ) باشند از آن رو که خدا هم ( حقوق زنان را ) حفظ فرموده است. و زنانی که از نافرمانی آنان ( در حقوق همسری ) بیمناکید باید نخست آنان را موعظه کنید و ( اگر مطیع نشدند ) از خوابگاه آنان دوری گزینید و ( اگر باز مطیع نشدند ) آنان را به زدن تنبیه کنید ، چنانچه اطاعت کردند دیگر راهی بر آنها مجویید ، که همانا خدا بزرگوار و عظیم الشأن است. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : سلام خسته نباشید؟میشه دقیقا بگین که زدن اینجا چه معتایی داره؟منطقی ج بدید؟
ابراهیمی (داور) : زدن به معنای کتک زدن عرفی نیست بلکه در روایات بیان شده است که آرام به کمر زن بزنید. این امر توبیخی همراه با محبت و لطافت و حفظ مودت و مهربانی بین زن و شوهر است. اینگونه زدن برای آن است تا زن از مخالفتش روی برگردانده و به نیاز خود و همسرش پاسخ دهد.
2) : این گونه زدنی که شما فرمودید بیشتر شبیه شوخی بین زوجین هست تا تنبیه!!! تنبیهی که باعث شود شخص از مخالفتش برگردد حتمن خیلی آزاردهنده تر از این حرفاست!
3) : اگر زن نیازی نداشت؟
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » استاد مهدی فولادوند
مردان ، سرپرست زنانند ، به دلیل آنکه خدا برخی از ایشان را بر برخی برتری داده و [ نیز ] به دلیل آنکه از اموالشان خرج می کنند. پس ، زنانِ درستکار ، فرمانبردارند [ و ] به پاس آنچه خدا [ برای آنان ] حفظ کرده ، اسرار [ شوهرانِ خود ] را حفظ می کنند. و زنانی را که از نافرمانی آنان بیم دارید [ نخست ] پندشان دهید و [ بعد ] در خوابگاه ها از ایشان دوری کنید و [ اگر تاثیر نکرد ] آنان را بزنید پس اگر شما را اطاعت کردند [ دیگر ] بر آنها هیچ راهی [ برای سرزنش ] مجویید ، که خدا والای بزرگ است. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » جناب آقای صفوی (بر اساس المیزان)
مردان عهده دار امور زندگی زنانند . این از آن روست که خداوند برخی از مردم را بر برخی دیگر به خردمندی و توانمندیِ بیشتر برتری داده ، و نیز از آن روست که مردان از اموال خود هزینه زندگی زنان را می پردازند . پس زنان شایسته در برابر خواسته های بحقِّ شوهرانشان فرمانبردارند و به پاس این که خداوند حقوقشان را حفظ کرده است ، در غیاب شوهرانشان نگهبان حقوق آنانند . و زنانی را که از سرکشی آنان بیم دارید پند دهید ، اگر نتیجه نداشت ، در خوابگاه ها از آنان کناره گیری کنید و اگر اثربخش نبود آنان را بزنید . پس اگر در مورد حقوقی که برعهده آنان دارید از شما اطاعت کردند ، راهی برای آزارشان مجویید که خدا بلند مرتبه و بزرگ است . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » حجت الاسلام انصاریان
مردان ، کارگزاران و تدبیرکنندگانِ [ زندگی ] زنانند ، به خاطر آنکه خدا مردان را [ از جهت توان جسمی ، تحمل مشکلات و قدرت روحی و فکری ] بر زنان برتری داده ، و به خاطر آنکه [ مردان ] از اموالشان هزینه زندگی زنان را [ به عنوان حقّی واجب ] می پردازند پس زنان شایسته و درست کار [ با رعایت قوانین حق ] فرمانبردار [ و مطیع شوهر ] ند [ و ] در برابر حقوقی که خدا [ به نفع آنان برعهده شوهرانشان ] نهاده است ، در غیاب شوهر [ حقوق و اسرار و اموال او را ] حفظ می کنند. و زنانی که از سرکشی و نافرمانی آنان بیم دارید [ در مرحله اول ] پندشان دهید ، و [ در مرحله بعد ] در خوابگاه ها از آنان دوری کنید ، و [ اگر اثر نبخشید ] آنان را [ به گونه ای که احساس آزار به دنبال نداشته باشد ] تنبیه کنید پس اگر از شما اطاعت کردند برای آزار دادن آنان هیچ راهی مجویید یقیناً خدا بلند مرتبه و بزرگ است. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ايوب مرادي - ترجمه فرانسوی حمید الله
les hommes ont autorité sur les femmes, en raison des faveurs qu'Allah Accorde à Ceux-là sur celles-ci, et aussi à cause des dépenses qu'ils font de leurs bien. les femmes vertueuses sont obéissantes (à leurs maris), et protègent ce qui doit être protégé, pendant l'absence de leurs époux, avec la protection d'Allah. et quant à celles dont vous craignez la désobéissance, exhortez-les, éloignez-vous d'elles dans leurs lits et frappez-les. Si elles arrivent à vous obéir, alors ne cherchez plus de voie contre elles, car Allah est Certes, Haut et grand [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فاطمه نصيري خليلي - آیتی
مردان، از آن جهت که خدا بعضى را بر بعضى برترى داده است، و از آن جهت که از مال خود نفقه مى‌دهند، بر زنان تسلط دارند. پس زنان شایسته، فرمانبردارند و در غیبت شوى عفیفند و فرمان خداى را نگاه مى‌دارند. و آن زنان را که از نافرمانیشان بیم دارید، اندرز دهید و از خوابگاهشان دورى کنید و بزنیدشان. اگر فرمانبردارى کردند، از آن پس دیگر راه بیداد پیش مگیرید. و خدا بلندپایه و بزرگ است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » انگلیسی
Men are the support of women as God gives some more means than others, and because they spend of their wealth (to provide for them). So women who are virtuous are obedient to God and guard the hidden as God has guarded it. As for women you feel are averse, talk to them suasively; then leave them alone in bed (without molesting them) and go to bed with them (when they are willing). If they open out to you, do not seek an excuse for blaming them. Surely God is sublime and great [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : ترجمه ناقص است.اون قسمت مربوط به زدن ترجمه نشده و قسمت همخوابی نیز درست برعکس ترجمه شده.میتونم بپرسم چرا؟ایا سعی بر این دارید که کسی رو گول بزنید؟
2) : without molesting themبدون مزاحمت برای آنها!!!!!!!!!!!!!!!
go to bed with them when they are willing به بسترشان بروید اگر آنها مایل بودند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
کی این جملات توی ترجمه فارسی بده سعی دارید کسی را گول بزنید؟؟؟؟؟
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر راهنما
مردان بر زنان خود مدیریّت دارند بدان جهت که خدا بعضى از آنان (مردان) را بر بعضى (زنان) برترى داده است و نیز بدان جهت که از اموالشان [در زندگى مشترک خود] هزینه مى کنند. پس زنانِ شایسته فرمانبردارند و در غیاب [شوهر حقوق او را] حفظ مى کنند همان طور که خدا [حقوق آنان را] حفظ کرده است. و زنانى را که از ناسازگارى آنان بیم دارید [اوّل] اندرزشان دهید و [اگر سود نداد] در بستر از آنان دورى کنید و [اگر سود نداد] بزنیدشان، پس اگر از شما اطاعت کردند راهى بر زیانشان مجویید. همانا خدا بلند مرتبه و بزرگ است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » خرمدل
مردان بر زنان سرپرستند (و در جامعه‌ی کوچک خانواده، حق رهبری دارند و صیانت و رعایت زنان بر عهده ایشان است) بدان خاطر که خداوند (برای نظام اجتماع، مردان را بر زنان در برخی از صفات برتریهائی بخشیده است و) بعضی را بر بعضی فضیلت داده است، و نیز بدان خاطر که (معمولاً مردان رنج می‌کشند و پول به دست می‌آورند و) از اموال خود (برای خانواده) خرج می‌کنند. پس زنان صالحه آنانی هستند که فرمانبردار (اوامر خدا و مطیع دستور شوهران خود) بوده (و خویشتن را از زنا به دور و اموال شوهران را از تبذیر محفوظ) و اَسرار (زناشوئی) را نگاه می‌دارند؛ چرا که خداوند به حفظ (آنها) دستور داده است. (زنان صالح چنین بودند ولیکن زنان ناصالح آنانی هستند که سرکش می‌باشند) و زنانی را که از سرکشی و سرپیچی ایشان بیم دارید، پند و اندرزشان دهید و (اگر مؤثّر واقع نشد) از همبستری با آنان خودداری کنید و بستر خویش را جدا کنید (و با ایشان سخن نگوئید. و اگر باز هم مؤثّر واقع نشد و راهی جز شدّت عمل نبود) آنان را (تنبیه کنید و کتک مناسبی) بزنید. پس اگر از شما اطاعت کردند (ترتیب تنبیه سه‌گانه را مراعات دارید و از اخفّ به اشدّ نروید و جز این) راهی برای (تنبیه) ایشان نجوئید (و نپوئید و بدانید که) بیگمان خداوند بلندمرتبه و بزرگ است (و اگر ایشان را بیش از حدّ اذیّت و آزار کنید، انتقام آنان را از شما می‌گیرد). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » خرمشاهی
مردان باید بر زنان مسلط باشند چرا که خداوند بعضى از انسانها را بر بعضى دیگر برترى بخشیده است، و نیز از آن روى که مردان از اموال خویش [براى زنان‌] خرج مى‌کنند، زنان شایسته آنانند که مطیع و به حفظ الهى در نهان خویشتندار هستند، و زنانى که از نافرمانیشان نگرانید، باید نصیحتشان کنید و [سپس‌] در خوابگاهها از آنان دورى کنید [و سپس اگر لازم افتاد] آنان را ترک کنید آنگاه اگر از شما اطاعت کردند، دیگر بهانه جویى [و زیاده‌روى‌] نکنید، خداوند بلندمرتبه بزرگوار است‌ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » معزی
مردان ایستادگانند (سرپرستند) بر زنان بدانچه برتری داد خدا بعضی از ایشان را بر بعضی و بدانچه داده‌اند از اموال خویش پس زنان شایسته فرمانبردارانند (فروتنانند) خویشتن نگهدارندگانند در نهان بدانچه خدا نگهداشته است و آنان را که بیم سرکشی‌شان دارید اندرز دهید و دوری گزینید از ایشان در بسترها و بزنیدشان پس اگر فرمانبرداری کردند شما را نجوئید بر ایشان راهی همانا خداوند است برتر بزرگوار [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرضيه اسدي - مجتبوی
مردان بر زنان کارگزاران وسرپرستانند از آن روی که خدا برخی از ایشان مردان را بر برخی زنان فزونی و برتری داده و بدان سبب که از مالهای خویش هزینه می کنند. پس زنان نیک وشایسته (خدای و شوهران خود را) فرمانبردارند و (عفت خویش و حق شوهران را) در حال غیبت آنان به نگاهداشت حقوقی که خدا برای آنان قرار داده است نگهدارنده اند. و زنانی که از سرکشی و نافرمانیشان بیم دارید، نخست پندشان دهید و اگر مؤثر نیفتاد جامه خواب را از آن ها جدا کنید و اگر باز سودمند نشد بزنیدشان. پس اگر از شما فرمان بردند، راهی ، بهانه ای ، برای آنان برای ستم وآزار مجویید. همانا خداوند والا و بزرگ است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم چراغي - ترجمه نور
مردان داراى ولایت بر زنانند از آن جهت که خدا بعضى از ایشان (مردان) را بر بعضى (زنان) برترى داده (قدرت بدنى، تولیدى واراده بیشترى دارند) و از آن جهت که از اموال خود نفقه مى‏دهند، پس زنانِ شایسته، فرمان بردارند و نگهدار آنچه خدا (براى آنان) حفظ کرده، (حقوق واسرار شوهر،) در غیاب اویند. و(امّا) زنانى که از سرپیچى آنان بیم دارید، پس (نخست) آنان را موعظه کنید و(اگر مؤثّر نشد) در خوابگاه از آنان دورى کنید و(اگر پند وقهر اثر نکرد،) آنان را بزنید (وتنبیه بدنى کنید)، پس اگر اطاعت شما را کردند، بهانه‏اى بر آنان (براى ستم وآزار) مجویید. همانا خداوند بزرگوار و بزرگ مرتبه است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  . پوربافراني - en
Men are the maintainers of women because Allah has made some of them to excel others and because they spend out of their property; the good women are therefore obedient, guarding the unseen as Allah has guarded; and (as to) those on whose part you fear desertion, admonish them, and leave them alone in the sleeping-places and beat them; then if they obey you, do not seek a way against them; surely Allah is High, Great.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شهرام سليمان زاده - ایت الله قرائتی
مردان داراى ولایت بر زنانند از آن جهت که خدا بعضى از ایشان (مردان) را بر بعضى (زنان) برترى داده (قدرت بدنى، تولیدى واراده بیشترى دارند) و از آن جهت که از اموال خود نفقه مى‏دهند، پس زنانِ شایسته، فرمان بردارند و نگهدار آنچه خدا (براى آنان) حفظ کرده، (حقوق واسرار شوهر،) در غیاب اویند. و(امّا) زنانى که از سرپیچى آنان بیم دارید، پس (نخست) آنان را موعظه کنید و(اگر مؤثّر نشد) در خوابگاه از آنان دورى کنید و(اگر پند وقهر اثر نکرد،) آنان را بزنید (وتنبیه بدنى کنید)، پس اگر اطاعت شما را کردند، بهانه‏اى بر آنان (براى ستم وآزار) مجویید. همانا خداوند بزرگوار و بزرگ مرتبه است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : بنظر من که حرف خدا خیلی عادلانه ست کاش مردها گوش میکردند و اگر زنشون در غیابشون خیانت کرد نرن طلاق بگیرن بجاش این 3 مرحله رو انجام بدن ما راضی هستیم بخدا
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  محمدامين احمدي فقيه - محمدامین احمدی فقیه
مردان، سرپرست و خدمت‌گزار و کارگزار و نگهبان زنان هستند (جهت پایداری خانواده)، به واسطه‌ی اینکه خداوند تفاوت‌های ساختاری و نظام اجتماعی بین آن‌ها قرار داده‌است و نیز به سبب اینکه از اموال‌شان هزینه و نفقه می‌دهند؛ در نتیجه زنانِ درست‌کار و پسندیده، فرمان‌بُردار خدا بوده و در نبود همسرشان حدود احکام خداوند و منافع و اسرار خانواده را پاس خواهند داشت؛ به هر حال زنانى که ناسازِگاری می‌کنند و از رفتارشان بیم دارید، پند و اندرزشان دهید و در بستر خواب به آن‌ها پشت کنید و در نهایت با بی‌اعتنایی، آن‌ها را به رفتارشان آگاه‌ کنید، در نتیجه اگر به حالت عادّی برگشتند، هیچ راهی برای آزار و زیان آن‌ها پی نگیرید؛ همانا خداوند بلند مرتبه‌ای بسیار بزرگ است (34). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : نمیدونم من با خدا وقران مشکلی ندارم ولی همیشه سعی میکنم سوره نسا رو نخونم چون واقعا ناراحت میشم خدایی که این قدر عادل هستش پس چرا مردان رو این قدر بالا برده و به اونها فضیلت و برتری داده وزن را فقط در حد تامین نیاز جنسی شوهر دانسته !!!!!!!!!!!!!!!!!
ابراهیمی (داور) : عدلی که در ذهن شماست با عدالتی که در واقعیت باید وجود داشته باشد فرق می کند.
توجه داشته باشید که در دین اسلام زن فقط مسئول تامین نیاز جنسی شوهر نیست بلکه مرد نیز وظیفه تامین نیاز جنسی همسرش را نیز دارد.
در ضمن در دین اسلام خداوند زن و شوهر را ارکان خانواده دانسته و بین آنها مودت و رحمت قرار داده تا نیازهای دو طرف برطرف شده و فرزندانی صالح تربیت کنند.
به شما پیشنهاد می کنم که در ابتدا درباره دین اطلاعات کامل و کافی بدست بیاورید تا سوالات شما کاملا پاسخ داده شود.
2) : اقایون داور خداوکیل خودتونم میدونید جوابی براب گفتنن ندارین همونطور که ما جواب سوال بچه هامونو نمیتونیم بدیم. بامسسسسوووووواک بزنیم؟؟؟؟؟؟ حالا مارکش باید چی باشه !!!!1 خیلی مضحکه
3) : من خواستم بپرسم اگر مرد در مسائل جنسی اصلا سمت زنش نره و زن هر کاری کنه بی فایده باشه زن باید چیکار کنه ؟ شوهرش را بزند یا چه ؟
4) : به نظر من اقایون ترجمه کننده منظور این قسمت زدن زن رو درست به ما نرسوندن با این ترجمه منم جلو کسایی که تو دانشگاه مسلمون نیستن کم اوردم و وقتی این ایه رو نشونم دادن واقعا تو بحث جلو کلی دانشجو کم اوردم.ایمان
5) : من با زنم حرفم شد همه مراحل رو انجام دادم دیدم نشد رفتم از دستشویی مسواک اوردم تا صبح زدم به کمر زنم.اونم خوابیده بود می خندید به من حرص میداد.
6) : من که از تمام حرفهایی که اینجا از طرف داورها گفته شده به هیچ نتیجه ای نرسیدم،شما دارید دفاع می کنید اما هیچکس منظورتون رو متوجه نمیشه بخاطر همین یا شما کم آوردید یا ما...........
که معلومه شما...چون سوالهای بی پاسخ اینجا زیاد دیدم که بیشترشون سوالهای خود منم هست،با این آیه ما همیشه در برابر همه کم میاریم!!!وقتی بگن خدای شما کجاش عادلِ؟وقتی که بین حقوق زن و مرد که هردو مخلوق خودش هستند و در کنار هم قرار می گیرند فرق گذاشته؟؟شما بگید آقایون داور من جواب این آدمها رو چی باید بدم به عنوان یه کسی که اسم خودمو گذاشتم مسلمون؟؟تا کم نیارم و ثابت کنم که خدای من عدالت داره؟؟؟
ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
احتجاج با مردم روشهای گوناگونی دارد. در احتجاج لزوما نباید دلیل آورد بلکه با توجه به گفتار مخاطب باید عمل کرد. مطالب بیان شده کاملا صحیح است و اگر دقت در آنها به عمل آید، اقناع کننده عقل پرسش گر خواهد بود.
در ضمن در قرآن فقط این آیه درباره ارتباط زن و شوهر نیامده و باید تمامی قرآن را بطور کامل مورد توجه قرار داد و مطالب مربوط به ارتباط زن و شوهر بررسی شواهد و با توجه به مبانی این مطالب که در قرآن آمده است، به برداشتی جامع درباره نظر دین و قرآن پیدا کرد و در مرحله بعد به سراغ احتجاج رفت. انجام مراحل مذکور می تواند پاسخی برای عقل پرسشگر و حقیقت جوی انسان فراهم کند و آن را قانع نماید.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.