از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «خُنَّس»
15) «خُنَّس» جمع «خانس»، به معناى رجوع کننده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 398 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  مراد از «الخنّس الجوار الکنّس»، ستارگان است
15) مفسران با توجّه به آیات بعد که در مورد به پایان رسیدن شب و دمیدن صبح است، آیاتِ «فلا اقسم بالخنّس الجوار الکنّس» را در مورد ستارگان دانسته‏اند که هر شب ظاهر مى‏شوند و با طلوع خورشید پنهان مى‏گردند، گرچه در همان حال پنهانى، در حرکت اند و لذا شب بعد به جاى خود بازمى‏گردند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 398 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ستاره گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  معنای کلمه «جَوار»
16) «جَوار» جمع «جاریة» به معناى روان و در جریان است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 398 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  معنای کلمه «کُنَّس»
16) «کُنَّس» جمع «کانس» به معناى مخفى شدن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 398 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  معنای کلمه «عَسعس»
17) «عَسعس» به معناى تاریکى رقیق است که به فرموده حضرت على (علیه‌السلام) به هنگام پایان شب مشاهده مى‏شود. بنابراین آیه «و الّیل اذا عسعس» شبیه آیه «والّیل اذ ادبر»(مدّثر/33) مى‏باشد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 398 و 399 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  دعوت اسلام به تفکر در طبیعت
15) سوگند خداوند به دمیدن صبح و پنهان شدن ستاره و حرکت کرات آسمانى در زمانى که مردم در جاهلیّت به سر مى‏بردند، نشانه‏ى توجّه اسلام به طبیعت و تفکر در آن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 399 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اسلام گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  معنای کلمه «تَنَفَّس»
18) «تَنَفَّس» به معناى نفس کشیدن صبح است. گویا روز از حبس شب آزاد شده و در هواى آزاد نفس مى‏کشد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 399 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  رفع تهمت از حضرت رسول (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)
22) مخالفان پیامبر (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)، به او نسبتِ مجنون مى‏دادند و مراد آنان، ارتباط پیامبر با جنّیان بود و در واقع، قرآن را از القائات جنّ بر پیامبر مى‏دانستند. لذا این آیات، در مقام رفع این تهمت مى‏فرماید: پیامبر، فرشته وحى را به روشنى دیده و قرآن را از او دریافت کرده است، نه آنکه شیطان بر قلب پیامبر چیزى را القا کرده باشد و او گمان نموده که وحى الهى است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 400 قالب : تفسیری موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  معنای کلمه «ضَنین»
24) «ضَنین» از «ضَنّ» به معناى بخل ورزیدن است. این کلمه یک بار بیشتر در قرآن به کار نرفته است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 400 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  رسول کریم - عليرضا يعقوبي سورکي
19) در این آیه مبارکه اشاره به گوشه ای از عدم تحریف قرآن شده است . به اینگونه که میفرماید قسم به ..... که کلام وحی ( قران ) هم در آسمانها محافظت شده و هم توسط کسی حمل شده است که امانتدار است و هیچگونه دخل وتصرفی در آن نکرده است . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : برداشت از تدبر درقرآن قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره تکویر گوینده : علیرضا یعقوبی سورکی
  ذی قُوَّةٍ عِنْدَ ذِی الْعَرْشِ مَکینٍ - عليرضا يعقوبي سورکي
20) مقام ومنزلت فرشته حامل وحی است . میفرماید آن فرشته مهم است . نزد صاحب عرش مسئولیت و مقام وموقعیتی دارد [ نظرات / امتیازها ]
منبع : برداشت از تدبر درقرآن قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره تکویر گوینده : علیرضا یعقوبی سورکی
  ستاره های سیاه - مرضيه علمدار .ب
15) دانشمندان به تازگی دریافتند که در آسمان ستاره‌هایی وجود دارد که به آنها ستاره‌های سیاه می‌گویند. که دارای دو ویژگی هستند 1- دیده نمی‌شوند 2- با سرعت بالایی حرکت می کنند 3- هر چیزی را به خود جذب می‌کنند و انگار که سطح آسمان را جارومی کنند. حتی دانشمندان لقب جاروی آسمانی داده‌اند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تالار قرآن پویان قالب : تفسیری موضوع اصلی : آسمان گوینده : مرضیه علمدار .ب
  منظور از ”خنس” امام عج است که غایب میباشد. - داريوش بيضايي
15) در کافی ذیل آیه فلا اقسم بالخنس از ام هانی روایت کرده که از حضرت باقر(ع) پرسش کردم معنای آیه را فرمود: مقصود از خنس امام است که در سال دویست و شصت هجری که از نظر مردم پنهان میشود و علم و دانش او از مردم منقطع میشود و پس از آنکه ظهور مینماید مانند یک ستاره شهاب که در شب تاریک درخشنده است میدرخشد و اگر آنزمان را درک نمودی خوشا بحالت و دیدگانت روشن باد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی قالب : اعتقادی موضوع اصلی : مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) گوینده : بیضایی
  شیطان کیست؟ - مرتضي حاجي احمدي
25) 🔹شیطان به فتح شین (که البته اکثر مردم آن را به کسر شین تلفظ می نمایند) از ریشه "شطن"، و به معنی دورشده و متمرد می باشد.
🌱 شیطان؛ 70 بار بصورت مفرد(شیطان) و 18 بار بصورت جمع(شیاطین) در قرآن کریم آمده است.
الف🔺ریشه لغوی شیطان:
1- شیطان از ریشه "شَطَنَ" به معنی "دور شد" می باشد. چون شیطان رانده شده و مطرود از درگاه الهی است، شیطان گفته شده است.
2- بعضی اصل شیطان را از "شاطَ" به معنی "از غضب برافروخته شد؛هلاک شد"، ذکر نموده و گفته اند چون شیطان از آتش خلق شده است:
🍀خلقتنی من نار اعراف/12
پس آنرا شیطان نامیده اند.
اکثر محققین این قول را قبول ندارند.
🌱از نظر آیت الله قرشی، صاحب قاموس، شیطان اسم خاص نیست و وصف است.
🌱در فقه امامیه،برخی (شیخ مفید)به استناد روایات متواتر، شیطان را از جنس "جنّ" و بعضی(شیخ طوسی) به استناد استثنای شریفه
🍀 و اذ قلنا للملائکة اسجدوا لادم فسجدوا الّا ابلیس" بقره/34
شیطان را از جنس ملائکه دانسته اند.
ب🔺 تعریف شیطان:
🔸شیطان نام هر موجود شرور و سرکش و پلید است.خواه از اِنس باشد یا از جنّ یا از حیوانات.
🔹هر خُلق و خوی زشت و ناپسندی برای انسان، "شیطان" نامیده شده است.
🍁حدیث از حضرت رسول اکر(ص):
"الحسدُ شیطانٌ و الغضبُ شَیطانٌ " یعنی حسد و غضب شیطان است.
ج 🔺محل ظهور شیطان :
🌱شیطان در حال نماز،در حال غضب و در حالی که انسان در دوراهی حق و باطل قرار دارد، حاضر و به گمراه کردن انسان می پردازد.
🌱وقتی شیطان به صورت جمع یعنی "شیاطین" می آید شامل جن و انس و هرگونه عامل منحرف کننده می گردد.🌷 [ نظرات / امتیازها ]
منبع : کانال تلگرامی آیه روز https://t.me/Aye_rooz قالب : لغوی موضوع اصلی : شیطان- ابلیس گوینده : مرتضی حاجی احمدی