● فضیلت تلاوت سوره غاشیه -
سمانه عباس نژاد
1) حضرت امام صادق علیه السلام فرموده اند : « هر که سوره هل اتاک حدیث الغاشیه را همیشه در نمازهای واجب یا مستحب بخواند خدا در دنیا و آخرت او را از رحمت و مهربانی بهره مند می گرداند و روز قیامت او را از عذاب و شکنجه آتش ایمن و آسوده می نماید .
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قرآن در خانه |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : برکت |
گوینده : سمانه عباس نژاد |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● سیر هدایتی سوره -
مسعود ورزيده
1) آری، منکران لجوج ربوبیت آفریدگار، برای خدا حق تشریع هم قائل نمیشوند و به جای عمل به دستورات و فرامین پروردگار، مطابق هوای نفس و منافع زودگذر مادی خویش عمل میکنند و مسلماً چنین عملی، نتیجهای جز خستگی نخواهد داشت. در نقطه مقابل، کسانی که به ربوبیت آفریدگار مؤمن باشند، اعمالشان مطابق تشریع پروردگار و منتهی به جزای خیر است و در رویداد فراگیر قیامت، از سعی خویش در دنیا راضی و خشنود خواهند بود و این رضایت در چهرههایشان هویدا خواهد شد.
با اندک توجهی به کیفیت آفرینش، تدبیر و ربوبیت را از خالقیت جدا نخواهیم پنداشت و گرفتار کفر به ربوبیت نمیگردیم. کیفیت خلق شتران، برافراشتن آسمان، نصب کوهها و تسطیح زمین، به وضوح بر ربوبیت خالق آنها دلالت دارد؛ بدین ترتیب، با این وجود چه جایی برای کفر به ربوبیت الهی باقی خواهد بود؟
به رغم این، میبینیم که کسانی بر کفر به ربوبیت پافشاری میکنند؛ تا جایی که رسول مکرم و شفیق اسلام(صلی الله علیه وآله) را به اصرار وامیدارند، اما خدای متعالی چنین ره مینماید که تذکر کافی است و نیازی به اصرار نیست؛ زیرا بازگشت همگان به سوی خداست و حساب همگان بر عهده خداست. بنابراین هر کس از تذکر رسول خدا(صلی الله علیه وآله) برای هدایت به ربوبیت الهی رویگردان باشد و به ربوبیت خدا کفر ورزد، به عذابی سخت گرفتار خواهد شد.
رویداد فراگیر قیامت، روز ظهور نتیجه رویگردانی از تذکر رسول خدا(صلی الله علیه وآله) و کفر به ربوبیت
در رویداد فراگیر قیامت، کسانی که به تذکر پیامبر(صلی الله علیه وآله) برای هدایت به ربوبیت آفریدگار پشت میکنند و کفر میورزند، صاحب چهرههایی زبون هستند و از اعمال خود جز ملالت، بهرهای ندارند و به سختی عذاب میشوند و کسانی که تذکر آن حضرت را میپذیرند و به ربوبیت آفریدگار ایمان میآورند، صاحب چهرههایی شاداب هستند و از تلاش خود خشنودند و به پاداشی بسیار نیکو میرسند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : سوره غاشیة |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تشخیص سیاقهای سوره -
مسعود ورزيده
1) این سوره دارای دو سیاق است: آیه ۱ – ۱۶ و آیه ۱۷ – ۲۶٫
وجه گسست سیاق دوم از سیاق نخست: انفصال ادبی و مفهومی آیه ۱۷ از آیات پیشین.
پیوست درونی سیاق دوم: این سیاق دارای دو مطلب است: آیه ۱۷ تا ۲۰ و ۲۱ تا ۲۶٫ قرینه اتصال سیاقی این دو دسته، وجود «فاء» و وابستگی مفهومی دسته دوم به دسته نخست است. بدین بیان که امر به تذکر (فذکر) در دسته دوم، در ادامه دسته نخست، معنای روشنی دارد و با قطع نظر از دسته اول، مبهم خواهد بود.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : سوره غاشیة |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تشخیص فضای سخن و جهت هدایتی سوره -
مسعود ورزيده
1) فضای سخن و جهت هدایتی سیاق نخست
فضای سخن: این سیاق در فضای انجام اعمالی خارج از چارچوب قوانین الهی است. در نقطه مقابلِ سعی و تلاشی که مطابق قوانین الهی است؛ به قرینه بجا بودن آیات، بویژه (…عاملة ناصبة… لسعیها راضیة…).
جهت هدایتی: آیه ۱ به صورت مجمل از رویداد فراگیر قیامت سخن به میان آورده است. آیه ۲ تا ۱۶ این مجمل را در دو فراز با معرفی دو گروه در این رویداد تفصیل داده است. فراز نخست از آیه ۲ تا ۷ و فراز دوم از آیه ۸ تا ۱۶٫
أ. فراز نخست: آیه ۲ از چهرههایی خوار و زبون در رویداد فراگیر قیامت سخن گفته است. آیه ۳ آنان را با وصف «عملکننده رنجور» معرفی کرده و آیات ۴ تا ۷ به عذاب سخت آنان اشاره کرده است.
ب. فراز دوم: آیه ۸ از چهرههایی خرم و شاداب در رویداد فراگیر قیامت سخن به میان آورده است. آیه ۹ آنان را با وصف «رضایتمندی از تلاش خود» معرفی کرده و آیات ۱۰ تا ۱۶ به پاداش آنان اشاره کرده است.
وحدت اسلوب بیانی این دو فراز، راهنمای خوبی برای کشف جهت هدایتی این سیاق است: «اقسام چهرهها در رویداد فراگیر قیامت: چهرههایی خوار و زبون که از اعمالشان جز رنج، نصیبی نبردهاند و عذاب میشوند و چهرههایی خرم و شاداب که از تلاش خویش رضایت دارند و پاداش میگیرند».
فضای سخن و جهت هدایتی سیاق دوم
فضای سخن: مطلب اول از این سیاق در فضای انکار ربوبیت پروردگار بجاست. مطلب دوم از این سیاق، تابع مطلب نخست است. بجا بودن آیات این مطلب، قرینهای بر اصرار رسول حق(صلیاللهعلیهوآله) بر ایمان آوردن کافران به ربوبیت است و بیتردید، اصرار آن حضرت ناشی از لجاجت کافران است. بدین ترتیب، فضای این سیاق، انکار لجوجانه ربوبیت است.
جهت هدایتی: نخستین گام در تشخیص جهت هدایتی این سیاق، فهم منسجم هر یک از مطالب آن است:
أ. مطلب نخست: آیات این مطلب با لحنی توبیخآمیز، از عدم توجه به کیفیت آفرینش شتر، برافراشتن آسمان، نصب کوهها و گسترده شدن زمین سؤال میکند. هدف چیست؟ از تکرار واژه «کیف» میتوان فهمید که هدف، توجه دادن به تدبیر مشهود در خلق این پدیدههاست. آری، اصل آفرینش از کیفیت آفرینش جدا نیست و به همین دلیل، خلق از تدبیر جدا نیست و نیز آفریدگار، پروردگار هم هست.
ب. مطلب دوم: رویکرد آیه ۲۱ و ۲۲ فرمان تذکر به رسول خدا(صلی الله علیه وآله) و تثبیت آن حضرت در جایگاه تذکر است. رویکرد آیه ۲۳ تا ۲۶ تهدید پشتکنندگان به تذکر رسول خدا(صلی الله علیه وآله) و کافران به دعوت آن حضرت است. ارتباط این دو رویکرد روشن است؛ هرچند که سیاق سوره حاکی از اصالت رویکرد دوم است.
ربوبیت خدای خالق (مطلب اول)، محتوای تذکری است که رسول خدا(صلی الله علیه وآله) بر آن فرمان یافته است (مطلب دوم). بدین ترتیب، جهت هدایتی این سیاق چنین است: «تهدید پشتکنندگان به تذکر نبوی و کافران به توحید ربوبی: کسانی که به تذکر رسول خدا(صلی الله علیه وآله) برای هدایت به ربوبیت خدای خالق، پشت میکنند و کفر میورزند، منتظر عذاب سخت خدا در روز قیامت باشند».
فضای سخن و جهت هدایتی سوره
فضای سخن: براساس آنچه گذشت، فضای کلی سوره آن است که برخی ربوبیت خدای خالق را قبول ندارند و در نتیجه، اعمالشان مطابق قوانین الهی نیست. تشریع، از شئون ربوبیت است و منکران ربوبیت خدا برای او حق تشریع قائل نمیشوند و مطابق شریعت الهی عمل نمیکنند. آنان بر این اعتقاد و رفتار غلط پای میفشرند و به تذکر پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) برای هدایت به ربوبیت الهی نیز بیاعتنایی میکنند.
جهت هدایتی: برای دستیابی به جهت هدایتی سوره باید به ارتباط دو سیاق توجه شود:
در سیاق اول میخوانیم که در رویداد فراگیر قیامت، چهرههایی خوار و زبون و چهرههایی خرم و شاداباند. گروه نخست، کسانی هستند که از عمل خویش در دنیا بهرهای جز خستگی نصیبشان نشده است و گروه دوم، کسانیاند که از سعی و تلاش خویش در دنیا راضی و خشنودند. از محتوای این سیاق، علت این وضعیت مشخص نمیشود و سیاق دوم، علت آن را نشان میدهد. در این سیاق، سخن از کسانی است که از تذکر پیامبر خدا(صلیاللهعلیهوآله) برای هدایت به ربوبیت رویگردان هستند و به ربوبیت خدای خالق کفر میورزند.
اقتضای انسجام دو سیاق در یک سوره آن است که همینان چهرههای خوار و زبون در رویداد فراگیر «غاشیه» باشند و در نقطه مقابل، پذیرندگان تذکر رسول خدا(صلی الله علیه وآله) و مؤمنان به ربوبیت خدای خالق، چهرههای خرم و شاداب در رویداد فراگیر قیامت باشند.
گفتنی است که در محتوای سوره، جنبه انذار بر تبشیر غلبه دارد. از این رو جهت هدایتی سوره با این بیان قابل طرح است: «رویداد فراگیر قیامت، روز ظهور نتیجه رویگردانی از تذکر رسول خدا(صلی الله علیه وآله) و کفر به ربوبیت: در رویداد فراگیر قیامت، کسانی که به تذکر پیامبر(صلی الله علیه وآله) برای هدایت به ربوبیت آفریدگار پشت میکنند و کفر میورزند، صاحب چهرههایی زبون هستند و از اعمال خود جز ملالت، بهرهای ندارند و به سختی عذاب میشوند و کسانی که تذکر آن حضرت را میپذیرند و به ربوبیت آفریدگار ایمان میآورند، صاحب چهرههایی شاداب هستند و از تلاش خود خشنودند و به پاداشی بسیار نیکو میرسند».
[۱]. تقابل «عاملة ناصبة» با «لسعیها راضیة» میفهماند که ظرف «عاملة»، دنیا و ظرف «ناصبة»، آخرت است (المیزان، ج۲۰، ص۲۷۳).
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : سوره غاشیة |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● فضای سخن و جهت هدایتی سوره -
مسعود ورزيده
1) فضای سخن: براساس آنچه گذشت، فضای کلی سوره آن است که برخی ربوبیت خدای خالق را قبول ندارند و در نتیجه، اعمالشان مطابق قوانین الهی نیست. تشریع، از شئون ربوبیت است و منکران ربوبیت خدا برای او حق تشریع قائل نمیشوند و مطابق شریعت الهی عمل نمیکنند. آنان بر این اعتقاد و رفتار غلط پای میفشرند و به تذکر پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) برای هدایت به ربوبیت الهی نیز بیاعتنایی میکنند.
جهت هدایتی: برای دستیابی به جهت هدایتی سوره باید به ارتباط دو سیاق توجه شود:
در سیاق اول میخوانیم که در رویداد فراگیر قیامت، چهرههایی خوار و زبون و چهرههایی خرم و شاداباند. گروه نخست، کسانی هستند که از عمل خویش در دنیا بهرهای جز خستگی نصیبشان نشده است و گروه دوم، کسانیاند که از سعی و تلاش خویش در دنیا راضی و خشنودند. از محتوای این سیاق، علت این وضعیت مشخص نمیشود و سیاق دوم، علت آن را نشان میدهد. در این سیاق، سخن از کسانی است که از تذکر پیامبر خدا(صلیاللهعلیهوآله) برای هدایت به ربوبیت رویگردان هستند و به ربوبیت خدای خالق کفر میورزند.
اقتضای انسجام دو سیاق در یک سوره آن است که همینان چهرههای خوار و زبون در رویداد فراگیر «غاشیه» باشند و در نقطه مقابل، پذیرندگان تذکر رسول خدا(صلی الله علیه وآله) و مؤمنان به ربوبیت خدای خالق، چهرههای خرم و شاداب در رویداد فراگیر قیامت باشند.
گفتنی است که در محتوای سوره، جنبه انذار بر تبشیر غلبه دارد. از این رو جهت هدایتی سوره با این بیان قابل طرح است: «رویداد فراگیر قیامت، روز ظهور نتیجه رویگردانی از تذکر رسول خدا(صلی الله علیه وآله) و کفر به ربوبیت: در رویداد فراگیر قیامت، کسانی که به تذکر پیامبر(صلی الله علیه وآله) برای هدایت به ربوبیت آفریدگار پشت میکنند و کفر میورزند، صاحب چهرههایی زبون هستند و از اعمال خود جز ملالت، بهرهای ندارند و به سختی عذاب میشوند و کسانی که تذکر آن حضرت را میپذیرند و به ربوبیت آفریدگار ایمان میآورند، صاحب چهرههایی شاداب هستند و از تلاش خود خشنودند و به پاداشی بسیار نیکو میرسند».
[۱]. تقابل «عاملة ناصبة» با «لسعیها راضیة» میفهماند که ظرف «عاملة»، دنیا و ظرف «ناصبة»، آخرت است (المیزان، ج۲۰، ص۲۷۳).
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : سوره غاشیة |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تشخیص فضای سخن و جهت هدایتی سوره -
مسعود ورزيده
1) فضای سخن و جهت هدایتی سیاق نخست
فضای سخن: این سیاق در فضای انجام اعمالی خارج از چارچوب قوانین الهی است. در نقطه مقابلِ سعی و تلاشی که مطابق قوانین الهی است؛ به قرینه بجا بودن آیات، بویژه (…عاملة ناصبة… لسعیها راضیة…).
جهت هدایتی: آیه ۱ به صورت مجمل از رویداد فراگیر قیامت سخن به میان آورده است. آیه ۲ تا ۱۶ این مجمل را در دو فراز با معرفی دو گروه در این رویداد تفصیل داده است. فراز نخست از آیه ۲ تا ۷ و فراز دوم از آیه ۸ تا ۱۶٫
أ. فراز نخست: آیه ۲ از چهرههایی خوار و زبون در رویداد فراگیر قیامت سخن گفته است. آیه ۳ آنان را با وصف «عملکننده رنجور» معرفی کرده و آیات ۴ تا ۷ به عذاب سخت آنان اشاره کرده است.
ب. فراز دوم: آیه ۸ از چهرههایی خرم و شاداب در رویداد فراگیر قیامت سخن به میان آورده است. آیه ۹ آنان را با وصف «رضایتمندی از تلاش خود» معرفی کرده و آیات ۱۰ تا ۱۶ به پاداش آنان اشاره کرده است.
وحدت اسلوب بیانی این دو فراز، راهنمای خوبی برای کشف جهت هدایتی این سیاق است: «اقسام چهرهها در رویداد فراگیر قیامت: چهرههایی خوار و زبون که از اعمالشان جز رنج، نصیبی نبردهاند و عذاب میشوند و چهرههایی خرم و شاداب که از تلاش خویش رضایت دارند و پاداش میگیرند».
فضای سخن و جهت هدایتی سیاق دوم
فضای سخن: مطلب اول از این سیاق در فضای انکار ربوبیت پروردگار بجاست. مطلب دوم از این سیاق، تابع مطلب نخست است. بجا بودن آیات این مطلب، قرینهای بر اصرار رسول حق(صلیاللهعلیهوآله) بر ایمان آوردن کافران به ربوبیت است و بیتردید، اصرار آن حضرت ناشی از لجاجت کافران است. بدین ترتیب، فضای این سیاق، انکار لجوجانه ربوبیت است.
جهت هدایتی: نخستین گام در تشخیص جهت هدایتی این سیاق، فهم منسجم هر یک از مطالب آن است:
أ. مطلب نخست: آیات این مطلب با لحنی توبیخآمیز، از عدم توجه به کیفیت آفرینش شتر، برافراشتن آسمان، نصب کوهها و گسترده شدن زمین سؤال میکند. هدف چیست؟ از تکرار واژه «کیف» میتوان فهمید که هدف، توجه دادن به تدبیر مشهود در خلق این پدیدههاست. آری، اصل آفرینش از کیفیت آفرینش جدا نیست و به همین دلیل، خلق از تدبیر جدا نیست و نیز آفریدگار، پروردگار هم هست.
ب. مطلب دوم: رویکرد آیه ۲۱ و ۲۲ فرمان تذکر به رسول خدا(صلی الله علیه وآله) و تثبیت آن حضرت در جایگاه تذکر است. رویکرد آیه ۲۳ تا ۲۶ تهدید پشتکنندگان به تذکر رسول خدا(صلی الله علیه وآله) و کافران به دعوت آن حضرت است. ارتباط این دو رویکرد روشن است؛ هرچند که سیاق سوره حاکی از اصالت رویکرد دوم است.
ربوبیت خدای خالق (مطلب اول)، محتوای تذکری است که رسول خدا(صلی الله علیه وآله) بر آن فرمان یافته است (مطلب دوم). بدین ترتیب، جهت هدایتی این سیاق چنین است: «تهدید پشتکنندگان به تذکر نبوی و کافران به توحید ربوبی: کسانی که به تذکر رسول خدا(صلی الله علیه وآله) برای هدایت به ربوبیت خدای خالق، پشت میکنند و کفر میورزند، منتظر عذاب سخت خدا در روز قیامت باشند».
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : سوره غاشیة |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تشخیص سیاقهای سوره -
مسعود ورزيده
1) این سوره دارای دو سیاق است: آیه ۱ – ۱۶ و آیه ۱۷ – ۲۶٫
وجه گسست سیاق دوم از سیاق نخست: انفصال ادبی و مفهومی آیه ۱۷ از آیات پیشین.
پیوست درونی سیاق دوم: این سیاق دارای دو مطلب است: آیه ۱۷ تا ۲۰ و ۲۱ تا ۲۶٫ قرینه اتصال سیاقی این دو دسته، وجود «فاء» و وابستگی مفهومی دسته دوم به دسته نخست است. بدین بیان که امر به تذکر (فذکر) در دسته دوم، در ادامه دسته نخست، معنای روشنی دارد و با قطع نظر از دسته اول، مبهم خواهد بود.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : سوره غاشیة |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● سیر هدایتی سوره -
مسعود ورزيده
1) آری، منکران لجوج ربوبیت آفریدگار، برای خدا حق تشریع هم قائل نمیشوند و به جای عمل به دستورات و فرامین پروردگار، مطابق هوای نفس و منافع زودگذر مادی خویش عمل میکنند و مسلماً چنین عملی، نتیجهای جز خستگی نخواهد داشت. در نقطه مقابل، کسانی که به ربوبیت آفریدگار مؤمن باشند، اعمالشان مطابق تشریع پروردگار و منتهی به جزای خیر است و در رویداد فراگیر قیامت، از سعی خویش در دنیا راضی و خشنود خواهند بود و این رضایت در چهرههایشان هویدا خواهد شد.
با اندک توجهی به کیفیت آفرینش، تدبیر و ربوبیت را از خالقیت جدا نخواهیم پنداشت و گرفتار کفر به ربوبیت نمیگردیم. کیفیت خلق شتران، برافراشتن آسمان، نصب کوهها و تسطیح زمین، به وضوح بر ربوبیت خالق آنها دلالت دارد؛ بدین ترتیب، با این وجود چه جایی برای کفر به ربوبیت الهی باقی خواهد بود؟
به رغم این، میبینیم که کسانی بر کفر به ربوبیت پافشاری میکنند؛ تا جایی که رسول مکرم و شفیق اسلام(صلی الله علیه وآله) را به اصرار وامیدارند، اما خدای متعالی چنین ره مینماید که تذکر کافی است و نیازی به اصرار نیست؛ زیرا بازگشت همگان به سوی خداست و حساب همگان بر عهده خداست. بنابراین هر کس از تذکر رسول خدا(صلی الله علیه وآله) برای هدایت به ربوبیت الهی رویگردان باشد و به ربوبیت خدا کفر ورزد، به عذابی سخت گرفتار خواهد شد.
رویداد فراگیر قیامت، روز ظهور نتیجه رویگردانی از تذکر رسول خدا(صلی الله علیه وآله) و کفر به ربوبیت
در رویداد فراگیر قیامت، کسانی که به تذکر پیامبر(صلی الله علیه وآله) برای هدایت به ربوبیت آفریدگار پشت میکنند و کفر میورزند، صاحب چهرههایی زبون هستند و از اعمال خود جز ملالت، بهرهای ندارند و به سختی عذاب میشوند و کسانی که تذکر آن حضرت را میپذیرند و به ربوبیت آفریدگار ایمان میآورند، صاحب چهرههایی شاداب هستند و از تلاش خود خشنودند و به پاداشی بسیار نیکو میرسند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : سوره غاشیة |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● یک نقطه قابل توجه -
مسعود ورزيده
1) در تقسیم بندی سوره میتوان سوره را سه دسته در نظر گرفت که دسته سوم که «فذکر» است به هر دو دسته قبلی متفرع باشد، در دسته اول روز قیامت را گفته و در دسته دوم ربوبیت را گفته، وقتی که دسته سوم به دو دسته اول و دوم متفرع میشود، پیام سوره میشود:
پیامبر! تو به مردم تذکر بده به اینکه ربوبیت را قبول کنید والا در روز قیامت شما همان وجوه یومئذ خاشعه خواهید بود. و این یک نگاهی دقیق به آنچه که گفته شده است، اضافه میکند و آن اینکه در بیان قبلی گفته شد: تذکر پیامبر به ربوبیت ولی با این بیان میشود: تذکر پیامبر به ربوبیت و به قیامت.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : سوره غاشیة |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● جهت هدایتی سوره -
مسعود ورزيده
1) تهدید پشت کنندگان به تذکر نبوی و کافران به توحید ربوبی.
کسانی که به تذکر رسول خدا برای هدایت به ربوبیت خدای خالق پشت میکنند و کفر میورزند، منتظر عذاب سخت خدا در روز قیامت باشند.
شاید کسی سوال کند که در دسته دوم سیاق دوم، شما جهت را در «تولی و کفر» جستجو کردید و در آخر جهت هدایتی شد تهدید پشت کنندگان به تذکر نبوی و کافران به توحید ربوبی؛ سرّ این مسئله در چیست؟
سرّ این مسئله به ارتباط دو سیاق در سوره برمیگردد، یعنی در سیاق اول دو وجوه خاشعه و یک وجوه ناعمه وجود داشت، در ادامه و در دسته اول سیاق دوم با وجوه خاشعه کار داشت و در دسته دوم این سیاق هم با «لست علیهم بمصیطر» به ما خبر میدهد که در واقع تذکر دادن پیامبر به نقطهای رسیده که حضرت مستعصل است که چرا مردم ایمان نمیآروند، یعنی ایشان انتظار دارند که آنها ایمان بیاورند ولی اینها ایمان نمیآروند.
و باز در ادامه چیزی که حلقه وصل سیاق دوم با سیاق اول میشود: همین آیات مَنْ تَوَلَّى وَکَفَرَ (٢٣)فَیُعَذِّبُهُ اللَّهُ الْعَذَابَ الأکْبَرَ (٢۴)إِنَّ إِلَیْنَا إِیَابَهُمْ (٢۵)ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا حِسَابَهُمْ (٢۶)
و از این حلقه وصل دو سیاق میتوان فهمید که جهت کدام سمت است.
سیاق دوم سرّ تقسم انسانها به دو دسته «خاشعه» و «ناعمه» در «حدیث الغاشیه» که در سیاق اول مطرح شده است را بیان میکند که سرّ آن پشت کردن به تذکر پیامبر مبنی بر توحید ربوبی است. یعنی هر سه مفهوم اعتقادی توحید و نبوت و معاد در سوره با ترکیب زیبایی در سوره وجود دارند.
کسانی در قیامت دارای وجوه خاشعه هستند که به تذکر پیامبر پشت کردند و به توحید ربوبی کافر شدند.
بنابراین با توجه به ارتباط دو سیاق جهت هدایتی این گونه بیان میشود:
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : سوره غاشیة |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● جهت هدایتی سوره -
مسعود ورزيده
1) رویداد فراگیر قیامت، روز ظهور نتیجه رویگردانی از تذکر رسول خدا و کفر به ربوبیت.
در رویداد فراگیر قیامت کسانی که به تذکر پیامبر برای هدایت به ربوبیت آفریدگار پشت میکنند و کفر میورزند، صاحب چهرههایی زبون هستند و از اعمال خود جز ملالت بهرهای ندارند و به سختی عذاب میشوند و کسانی که تذکر آن حضرت را میپذیرند و به ربوبیت آفریدگار ایمان میآورند، صاحب چهرههایی شاداب هستند و از تلاش خود خشنودند و به پاداشی بسیار نیکو میرسند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : سوره غاشیة |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.